Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
cannon

Bult av i växelhuset

Rekommendera Poster

Jag har köpt en 1991 Evinrude 40hk utombordare som går jättebra. Dock har undervattensdelen börjat korrodera så skulle byta zincanoden som sitter bakom propellern runt axeln (jag vet, konstig lösning). I mörkret drog jag fick på fel bult, den som håller fast hela huset i "karossen", och en av dem gick förstås av 😠

Bytet av anod gick smärtfritt, den gamla var helt slut. 

Frågan är nu : måste jag försöka få ut bulten och dra dit en ny? Eller sitter det ändå?

Jag har sett på Youtube att det behövs en kraftig avdragare för att få klass det hela efter man tagit lös bultarna. 

Om den måste ut, tips på metod? 

Se bild! 

IMG_20211123_181040.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte så bra att låta det vara som det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte är väldigt van att meka så bör du antingen låta det vara eller låta en verkstad lösa problemet. En lämplig metod kan vara att svetsa fast en mutter på skruven för att sedan kunna skruva loss den. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh, ångest!!!

man kan alltid kolla söka på youtube eller lite modernare TikTok, där brukar man kunna hitta mycket tips på hur man kan få ut avdragna skruvar. 
Jag själv hade nog undvikit den så kallade Grispitten, har ingen bra erfarenhet av dem, men jag kanske gjort fel.

Jag hade nog satsat på att t.ex. borra ett litet kort hål i den och lätt slå ned en philips eller torx bit och sedan sätta en slagmejsel på och försöka. Du kan säkert hitta video på detta koncept om du googlar.

 

Men det är lätt hänt att man förstör mer och gör läget svårare om man misslyckas.C7205E33-DE0A-4738-A4E2-6ACCBB65945E.thumb.jpeg.73a942e46209cdde2a1d15c29866c9b5.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Hm, ja nån expert är jag ju inte. Inte heller helt utan erfarenhet, har plockat ut någon bult tidigare, de har dock varit grövre vilket känts lättare. Då har jag borrat +grispick. Men lätt att skada gängorna. 

Ska se om det finns plats att göra ett spår tex och sen köra slagskruvmejsel som tipsade om. Ett sånt försök borde iaf inte göra situationen värre. 

Sen är frågan vad som kan hända om jag bara låter det vara tills vidare? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats med snabbgående tryckluftsdriven borrmaskin och en grispitt, nu är det ju en rätt klen dimension, 5-6 mm? Kan vara svårt att borra. Min erfarenhet är att skruven blir varm av den snabba borrningen och har då lättare att lossna.
Tror du att du kommer åt med en Dremel och en kapskiva, för att göra ett rakt spår i skruven? Och sedan slagskruvmejsel med spårbits?

Eller om du får loss de tre intakta skruvarna och kan då loss hela axelarrangemanget, för att sedan kunna koppla en svetstång eller annat potent verktyg på den trasiga skruven?
 

Föresten en väldigt konstig placering av offeranoden (den av zink) på en utombordare, offeranoderna brukar ju sitta framför propellern. Och det ser ju så ut på din bild också. 😇

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...