Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
No_jah

Biltemas nya epoxiprimer - Någon som använt?

Rekommendera Poster

Är det någon som använt Biltemas nya epoxiprimer som skalla vara tjockare än tidigare variant?

 

Jag håller för tillfället på med att skrapa av all bottenfärg, och ska till våren lägga på epoxiprimer.

 

Här är den tidigare sorten som inte säljs längre, och den har jag tidigare använd föra att försegla lite småskador på tidigare båt, och den var ganska tunn och rinnig:

https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/epoxiprimer-2000023393

 

Och här är den nya varianten:

https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/epoxiprimer-2000042208

 

På den nya sorten stå det:

"Denna primer har något tjockare konsistens vilket minskar antalet strykningar. 2–4 strykningar är tillräckligt beroende på appliceringsmetod. Roller bygger mer än spruta, vilket gör att du spar tid."

 

Ska man tolka det som att det räcker med två lager om man använder roller?

 

Nackdelen med den nya primern är ju att det inte verkar finnas någon färgtillsats till den.

Sen är det också trist att Biltema inte skriver något på sim hemsida om härdtider för färgen, utan man måste läsa på burken för att få denna information.

 

Men som sagt, är det någon som testat den nya primern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte använt den. Men jag tror du tolkar rätt. Fast då tror jag det blir än viktigare att stryka ut den mer noggrant.

Färgtillsatsen borde väl gå att använda till den nyare också? Fast den kanske är på väg ut ur sortimentet den också? Den ser ut att finnas i endast två varuhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema anger efter att jag frågat och fått svar:

Blandningsförhållande enligt volym (då man häller ihop båda burkarnas innehåll) är 100:20

Blandningsförhållande räknat i vikts% är: 100:12  Bas:härdare

(mycket bättre att utgå från än volym då man inte blandar hela burkar)

 

Torktider 

Temp.              10grader       20grader

Dammtorr        6tim               3-4tim

Övermåln.bar   8tim               4tim

Fullhärdad        14dygn         7dygn

 

Båten får ej sjösättas innan full härdning
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Seawolf:

Biltema anger efter att jag frågat och fått svar:

Blandningsförhållande enligt volym (då man häller ihop båda burkarnas innehåll) är 100:20

Blandningsförhållande räknat i vikts% är: 100:12  Bas:härdare

(mycket bättre att utgå från än volym då man inte blandar hela burkar)

 

Torktider 

Temp.              10grader       20grader

Dammtorr        6tim               3-4tim

Övermåln.bar   8tim               4tim

Fullhärdad        14dygn         7dygn

 

Båten får ej sjösättas innan full härdning
 

 

Ok, där ser man. Tack för infon.

 

Såg du förresten om det stod någon lägstatemperatur för målning, Och även något om åtgången?

 

Jag har ju en liten båt (Ryds 510 MC), så jag antar att 1 liter per varv räcke

 

Det var ju faktiskt riktigt bra övermåningstider, och är det övermålningsbar ända fram tills den är fullhärdad utan slipning tro?

 

Undra om det skulle funka att måla vid 5grader och måla över efter 16 timmar, men då behöver man ju förstås vänta fyra veckor till sjösättning om tempen håller sig kring 5 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy har en benägenhet att helt sluta härda under en given temperatur. Vad den är beror på typ och framförallt vilken härdare som används.

För det mesta kommer processen igång igen när temperaturen stiger, men det är inte självklart att man bara kan räkna med att tiderna ökar eller minskar linjärt med temperaturen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev jonas2307:

Epoxy har en benägenhet att helt sluta härda under en given temperatur. Vad den är beror på typ och framförallt vilken härdare som används.

För det mesta kommer processen igång igen när temperaturen stiger, men det är inte självklart att man bara kan räkna med att tiderna ökar eller minskar linjärt med temperaturen.

Ja, så är det ju.

Men vilken härdare som används är ju redan bestämt, för jag menar man kan ju inte bara byta härdare, den måste ju också passa till basen.

 

Det är ju som sagt  trist att Biltema inte skriver ut specarna direkt på sin hemsida så man kan jämföra data från olika leverantörer utan at behöva åka till butik för att läsa på burken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Ok, där ser man. Tack för infon.

 

Såg du förresten om det stod någon lägstatemperatur för målning, Och även något om åtgången?

 

Jag har ju en liten båt (Ryds 510 MC), så jag antar att 1 liter per varv räcke

 

Det var ju faktiskt riktigt bra övermåningstider, och är det övermålningsbar ända fram tills den är fullhärdad utan slipning tro?

 

Undra om det skulle funka att måla vid 5grader och måla över efter 16 timmar, men då behöver man ju förstås vänta fyra veckor till sjösättning om tempen håller sig kring 5 grader.

Ryds 510 MC är ju ingen stor båt. Du kanske har el vid båten du kan använda? 
Tejpa i så fall en kjol runt båten och sätt in en bilvärmare, den bör kunna hålla det hela innanför kjolen på minst 10 grader om det är 5 grader utanför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Seawolf:

Ryds 510 MC är ju ingen stor båt. Du kanske har el vid båten du kan använda? 
Tejpa i så fall en kjol runt båten och sätt in en bilvärmare, den bör kunna hålla det hela innanför kjolen på minst 10 grader om det är 5 grader utanför.

Ja vi har ju el på båtklubben, dock är det inte tillåtet att ha saker inkopplat utan uppsikt.

Och det känns inte jättelockande att sitta vakt medan färgen härdar, men viss, om det blir tajt med tid så är det ju ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerhetsdatabladet för den "nya" är från 1/24/2019 9:54:47 AM, för den äldre primer är det från 1/26/2016 11:55:43 AM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Säkerhetsdatabladet för den "nya" är från 1/24/2019 9:54:47 AM, för den äldre primer är det från 1/26/2016 11:55:43 AM.

Då är det den gamla som jag målat med, men det gick ju bra det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev No_jah:

Ja vi har ju el på båtklubben, dock är det inte tillåtet att ha saker inkopplat utan uppsikt.

Och det känns inte jättelockande att sitta vakt medan färgen härdar, men viss, om det blir tajt med tid så är det ju ett alternativ.

Jag hade samma regler på "min" båtklubb. Men jag talade med styrelsen och fick lov att värma runt kölen på liknande sätt mot att det hela kollades av dem och jag betalade för elen. Plus en skylt så att inte "vän av ordning" skulle dra ur sladden i sin regelnit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Seawolf:

Jag hade samma regler på "min" båtklubb. Men jag talade med styrelsen och fick lov att värma runt kölen på liknande sätt mot att det hela kollades av dem och jag betalade för elen. Plus en skylt så att inte "vän av ordning" skulle dra ur sladden i sin regelnit.

 

Jag ska kolla upp det, men det känns hyffsat lugnt att hinna med ar få jobbet gjort på vårkanten utan extra värme med tanke på de korta härdtiderna, och om man ser till att måla på morgonen/förmiddagen så har härdningen hela dagen på sig.

 

Men det vore som sagt också intressant att vet hur lång tid man har på sig att måla nästa lager innan slipning krävs, för det är är knappast hela härdtiden? Jag får åka och titta hos min lokala Biltemabutik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...