Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
cyberwiz

Vinterkonservering / dimming oil / dimbildningsolja

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Yamaha 130hk från 2018 som jag tänker vinterförvara utomhus (första vintern i min ägo).

 

Båten går bara i Mälaren och jag räknar med att ta upp den, trimma upp/ner lite så att vattnet runnit ut och sen bara låta den stå utomhus, under sitt vinterkapell. Tjonga i lite bränslekonservering i tanken sista gången man fyller på kanske.

 

Jag ska lämna in den på service nu i veckan och teknikern (Yamaha certifierad) säger att det är lugnt, nya oljor etc räcker för att skydda motorn. Men i manualen står att man ska spraya i dimbildningsolja / dimming oil i luftintaget  (i så fall skulle jag nog göra det när båten ligger på trailern men med motorn i vattnet, svårt med tillgång till vattenslang för spolmuff där jag drar upp båten).

 

Vad tror ni? Värt att veta kanske är att jag har den bara på land så länge det är is/isrisk, så det är ingen längre tid vi pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukade köra fogging oil på min motor förr i världen, dvs runt 2000-2019, men även på tidigare två-taktare. Körde då också över i stort sett hela motorn som när jag sålde den 2019 såg nästan ny ut. Om det verkligen hjälpte vet jag inte men jag trodde på det - och det brukar hjälpa 😉
Annars tycker jag att rådet att köra på alkylat-bensin de sista minutrarna verkar bra. Brukar fixa och ta upp bojar precis innan jag kör båtarna till varvet och då tömmer jag först den ena dunken helt och häller i några liter alkylat som jag då kör på. Kleggar inte igen förgasare/insprut när det står under vintern vilket vanlig bensin lär göra.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Penta rekommenderar att man kör bensininombordarna med alkylat innan vinterns stillestånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Eftersom det inte verkar finnas någon superkonsensus kring hur man ska göra så följer jag min magkänsla. Och min magkänsla är jävligt lat, så det blir varken akrylat eller dimbildningsolja :) 

 

Återkommer om några år om hela skiten skurit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev cyberwiz:

Tack för svaren!

 

Eftersom det inte verkar finnas någon superkonsensus kring hur man ska göra så följer jag min magkänsla. Och min magkänsla är jävligt lat, så det blir varken akrylat eller dimbildningsolja :) 

 

Återkommer om några år om hela skiten skurit...

Gör som många serviceställen gör vad det gäller konservering. T.ex. oljebyten på hösten och Sta-Bil 360 Marine i tanken innan sista körningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste på om detta när jag skulle göra det med min inombordare. Rek. var att inte köra fogning oil om man har insprutning.

 

istället gjorde man en häxblandning bestående av bensin, stabil eller liknande samt 2-takts olja. Sen kör man motorn några min på det i samband med konservering.

 

fördelen är då även att bränslesystemet konserverats utöver motorn.
 

enligt en marin meck jag snackade med gör de detta på alla båtar med moderna bensinmotorer numera för att undvika problem som härrör till dagens soppa. 
 

till skillnaden från en bil står ju motorn under väldigt långa perioder och avlagringar i bränslesystemet kan ställa till mkt bekymmer som kan undvikas på detta sätt.

 

jag skulle personligen följa det som Yamaha förordnar i USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...