Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
GTI

Kapellimpregnering

Rekommendera Poster

Impregnerade mitt sittbrunnstält med Jula-produkten Imprenex (Nafta petroleum)  i eftermiddag och kan knappt vistas i utrymmet, Tvättade noga med Grumme grönsåpa innan och använde nästan en liter Imprenex. Tältet droppade då och då under sommaren. Impregnerade även rattkapellet och sprayhooden med samma medel.

Är det någon som har erfarenhet av dylikt? Kollade på olika produkter men det verkade vara det med mest "kräm" i.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag impregnerar med Imprenex brukar jag göra det när kapellet är sitter på båten och jag penslar eller rollar på det. Det är ju mest lösningsmedel i skiten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev GTI:

och kan knappt vistas i utrymmet

Står väl på flaskan att man ska jobba i väl ventilerade utrymmen. Det betyder oftast att det ska vara ett separat rum som man inte vistas i.

Annars är Imprenex ett av de medel som har bäst effekt anser jag. Finns något väsentligt mycket dyrare som jag köper ibland för att variera. Under säsongen kan man spraya deras spray på kapellet för att förstärka effekten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera har jag ju inte regelrätt kapell, bara ett skydd över den yttre styrplatsen.

Till det brukar jag använda Herdins impregnering. Imprenex Allround, det tycker jag är en bra impregneringsprodukt.

Jag har slagit i några spikar i fasaden vid garaget där hänger jag upp duken och sprutar på medlet med en billig tryckluftsdriven lackeingsspruta (heter det så?) men det kanske är bättre att att spruta på medlet när kapellet sitter på båten, som redan förslagits. Jag brukar impregnera på båda sidorna avigan och rätan, men det skall man kanske inte göra..?

Det brukar bli en skvätt över till någon vildmarksjacka eller liknande.

Herdins medel är vattenbaserade och luktar visserligen inte så gott, men inte så som lösningsmedelsbaserade medel. Men man skall nog hålla till utomhus iallafall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv kört imprenex med lyckat resultat. Det är ju mest lacknafta så jag skulle inte tänka mig  att använda det när kapellet sitter på båten. Tänker att drt inte är så kul att slabba lacknafta över båten. Jag spände upp mitt i trädgården och sprayade på det, det blev fint resultat (visuellt fint)!och det har funkat bra också.


Det ska ju finnas lösningsmedelfri impregnering oxå, men har hört att det är mer noga med att man applicerar det jämnt, annars kan det se fult ut, Har dock aldrig prövat det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så tror jag det står något om att det ska vara helt torrt innan man får/ska vistas under kapellet. Tror det är typ 24-48 timmar. Gäller alltså imprenex medlet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...