Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ruskpricken

Gammal i gamet? Old-member...

Rekommendera Poster

När jag flyttade hit där jag bott nu i 42 år så sade grannarna att man måste vara född i 3:e generation för att bli accepterad av ortsborna.

Nu är jag accepterad å en av de äldsta på platsen å orten men det var inte det jag skulle skriva om

 

Jag bläddrade tillbaks till mina gamla inlägg, ja, man får söka på annat än Ruskpricken förstås, å det äldsta jag hittade var från sept 2006.

Är man gammal nog för att vara med i gamet efter vad blire- 15 år?

Frågan infinner sig, om alla inläggen tar säg 10 minuter i snitt, så....oj våj,

vill inte räkna efter,  men åtskilliga dagar blire sammanlagt som jag tillbringat  med att skriva läsa å dumma mig.

Kanske ett å annat bra åsså?

 En intressant sak jag noterade, det var några som ville träffas på ett Fingalmöte  nånstans i skärgården. Det blev aldrig av.

Ett annat om Fingal, antalet tycks minska.

Å vår käre "vän" uppe i Östersjön, lasslundel, han ville skaffa mtorbåt men vad jag vet blev det en maxi. Hur äre idag med dig Lasse? Ett tag sen.

 Å Toaen har bytt nman till Thallatha men det vet la' ?

Men nu lackar det mot Jul å sen innan vi vet ordet av så kommer det en vår å sjösättning å tjo hej.....

Ha det gott folk....

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vi är några gamla stofiler som fortfarande häckar här 😄.

Läste i några år här på MG och skrev väl några få inlägg också i början när man inte behövde regga sig som medlem för att kunna skriva (man benämndes då som Gäst) men det var först 18 juli 2004 som jag reggade mig. Funderade också häromdagen på hur mycket tid man har lagt (slösat skulle min fru säga) på forumet. Oj våj! Man är väl inte riktigt klok.

Hur mycket som är bra av det man skrivit vet man väl inte riktigt. Något guldkorn finns det säkert, hoppas jag.

 

Jag startade faktiskt en klubb för Bella Falcon ägare här på MG för länge sen. Klubben fick, innan "det nya MG sattes i drift", ganska många medlemmar, tror det var ca 35.

Ordnade en träff i Stockholms skärgård i Bella Falcon-klubben en gång. Har för mig det var sju anmälda båtar men så drog det in ett sjujäkla åskväder över skärgården så vi blev bara två som dök upp men hade en fantastiskt fin kväll tillsammans. Detta par umgicks vi med i ganska många år efter det.

 

Och den där rackarns julen brukar bara vara en massa mat och barrande granar och annat. Usch!

Har man båt-abstinens nu tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är man ju gröngöling, bara varit medlem sedan 2009.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev No_jah:

Själv är man ju gröngöling, bara varit medlem sedan 2009.

Tur att det inte är någon tävling! Vi är ju här för att vi gillar att läsa och - i viss mån - skriva om båtar och båtliv! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började segla "på riktigt" 1952.

Gick med 2004

Skall idag återmontera motorn som jag var tvungen att lyfta upp för att komma åt startmotorn.

http://lasselundell.se/batar.html

Jullen.jpg

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev No_jah:

Själv är man ju gröngöling, bara varit medlem sedan 2009.

Då slår jag dig med två år (2007).... 😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lasse-L:

Började segla "på riktigt" 1952.

Gick med 2004

Skall idag återmontera motorn som jag var tvungen att lyfta upp för att komma åt startmotorn.

http://lasselundell.se/batar.html

Jullen.jpg

Är det en bild från när du lyfte ur motorn så gissar jag att den har varit ur ganska länge… 😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara varit med i 8 år men hängde mycket på "Planket" om någon minns det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är väl mitt 11.535e inlägg.

Undrar hur lång tid det tog att författa alla dom?

Registrerade mig tydligen 25 juni 2009.

Men jag är inte äldst, några av er är ju så gamla att ni kunnat vara med när Noak sjösatte det där ”djurtransportfartyget”. Eller premiären av Wasa… ja alltså loppet, kanske någon var med och vallade  Gustav Wasas skidor?🤮. ”Riksvraket” som bär denne förste vasaloppsåkares namn, är det väl jnte så mycket mer att orda om…?

 

Om jag nu minns rätt kan jag ha skrivit om en havererad impeller som bara hade varit med i ca 100 M. Den som havererade i Sydkosters skärgård. Men jag hade ju kvar den gamla som sattes tillbaka och höll hele den säsongen iallfall.

 

Jag tycker jag har lärt mig mycket om båtar och båtliv, och det känns bra att ibland även få tillfälle att dela med mig av tips och erfarenheter.

 

Undrar om det var Fingal Olsson som  @Ruskpricken avsåg?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Är det en bild från när du lyfte ur motorn så gissar jag att den har varit ur ganska länge… 😉

Citat

Penta U21 (batmotorsidan.se)

 Nja det var många andra motorer som suttit på den båten.

Inte lätt att montera Pentan U21-an som vägde ca 40 kg för en vek yngling på 12 år.

http://www.batmotorsidan.se/Archimedes_S_20.htmlhttp://www.batmotorsidan.se/Seagull_40+_SJP.htmlhttp://www.batmotorsidan.se/Penta_P_300_A.html

 

Penta U212.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå Lasse!

Just den riggen, guldfärgad på bild ovan, har jag hemma. Köpt på en båtskrot nära Alfta. Skulle ha den som "parkerings"-drivning. Snor runt den 360 grader som "bogpropeller" fast i aktern.

 

Visst har man båtabstinens. Körde förbi några vikar här hemma i kväll mörket å lampor från stugorna blänkte över svarta fjärdar å vikar å så tänkte jag att nu skulle man va därute å tuffa fram sakta.

Men sen kom jag på att det är kallt å jag är fryssen av mig så ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-19 vid 19:47 skrev Lasse-L:

 Nja det var många andra motorer som suttit på den båten.

Inte lätt att montera Pentan U21-an som vägde ca 40 kg för en vek yngling på 12 år.

http://www.batmotorsidan.se/Archimedes_S_20.htmlhttp://www.batmotorsidan.se/Seagull_40+_SJP.htmlhttp://www.batmotorsidan.se/Penta_P_300_A.html

 

Penta U212.jpg

Gick med 30 Januari , 2005. 
Penta U21, evighetsmaskinen, fast det förstod man ju först några decennier efter den ersatts av amerikanska leksaker....
 

magnus u21.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till ""Resistans" Georg ....

...nä...inte den Fingal Olsson. Enl vad jag har hört å läst mig till så lekte man med ord, fin betyder smal slank å "grann" på gaeliska eller om det var keltiska, ja, nånstans i Wales trakten då, å Gal är samma språk- betyder flicka, så Vackra Flicka eller Vacker Tös kanske?

Att sedan våran Martin den Ljung körde sin Fingal Olsson som "röde sig men inte rörde på sig" var ungefär samtidigt är en slump. Bif två segelmärken. För många år sedan var det någon som lät trycka upp nya men jag har tappat kontakten.

Fin§Galemblem_cr.jpg

Fin§Galemblem_cr_cr.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Till ""Resistans" Georg ....

...nä...inte den Fingal Olsson. Enl vad jag har hört å läst mig till så lekte man med ord, fin betyder smal slank å "grann" på gaeliska eller om det var keltiska, ja, nånstans i Wales trakten då, å Gal är samma språk- betyder flicka, så Vackra Flicka eller Vacker Tös kanske?

Att sedan våran Martin den Ljung körde sin Fingal Olsson som "röde sig men inte rörde på sig" var ungefär samtidigt är en slump. Bif två segelmärken. För många år sedan var det någon som lät trycka upp nya men jag har tappat kontakten.

Fin§Galemblem_cr.jpg

Fin§Galemblem_cr_cr.jpg

Fingal är iriska och betyder blond utlänning/främling.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha.

Där ser man.

Så då får jag kalla mig le Traviata, den vilseförde.....

Men är inte "irländskan" kommen från keltiskan?

Blonda främlingar, får mig tänka på vikingarna, vare nån av dem som hette Fingal må tro?

Nån som vet mera å bättre? Å det var visst nån viking som hette nått med Rolf- Roland el likn å som intog en borg i Italien vid "klacken" å slogs mot bla Sicilienare? Hört nåt svag om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Ruskpricken:

Jaha.

Där ser man.

Så då får jag kalla mig le Traviata, den vilseförde.....

Men är inte "irländskan" kommen från keltiskan?

Blonda främlingar, får mig tänka på vikingarna, vare nån av dem som hette Fingal må tro?

Nån som vet mera å bättre? Å det var visst nån viking som hette nått med Rolf- Roland el likn å som intog en borg i Italien vid "klacken" å slogs mot bla Sicilienare? Hört nåt svag om det.

Iriska, som språket heter på svenska, är ett keltiskt språk. Skotskgäliska är en avknoppning och mycket nära syskon till iriskan och är ungefär till iriskan som danskan är till svenskan i skillnader och ömsesidig begriplighet. Kymriska, som är det största keltiska språket i dag, talas i Wales, men är mer avlägset släkt med iriskan.

"Gall" i iriskan förekommer lite här och där, och har nog ofta syftning på just skandinaviskt folk som kom till Irland på 800-talet och några århundraden därefter. Staden Donegal, som på modern iriska skrivs "Dún na nGall", t ex, betyder "Utlänningarnas befästning", lite löst översatt ("dún" är för övrigt samma ord som vårt "tun"/"tuna" som också återfinns i engelska platsnamn som "-ton" och även i form av ordet "town", med en ursprunglig betydelse ungefär som "inneslutning").

Gallagher är ett vanligt släktnamn/efternamn med "Gall" i sig, och betyder ungefär "utlänningshjälpare".

Med tanke på betydelsen var kanske Fingal ett namn som andra använde om en snarare än ett man själv bar, till att börja med? Med tiden blev det säkert ett vanligt namn. Men här spekulerar jag bara.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant Raol.

Tack.

Vikingarna kallade sig inte heller vikingar.

Har nog skrivit förmånga år sedan att jag fick hjälpa till å ta upp en vikingakopia båt årodde till upptagningsplatsen. Till min förvåning var hon väldigt lättrodd smat kryssade gör-bra med råseglet. De var inte dumma redan då.

Har det smittat av sig på Fingaln?

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl kalla mig gammal jag också 😁, har ju blivit några år sedan 2004

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...