Jump to content
Saturday 29 January 2022
DanielMalmgren

Bak å fram i Amerika

Recommended Posts

Mors på er.

Jag satt och slöbläddrade lite i min INT1/KORT1 (märklig sysselsättning enligt min familj, men här på forumet borde det framstå som fullt normalt) och snubblade över en sak som jag är förvånad över att jag inte har hört talas om innan. Det här med lateralmärken... Förstår jag det rätt att Amerika, Japan och några ytterligare länder märker ut sina farleder med röda bojer på styrbords sida och gröna på babord, dvs helt spegelvänt mot oss? Låter helsnurrigt tycker jag. Och följdfrågan är: Har det egentligen någon praktisk betydelse? Eller är det i praktiken bara så att alla farleder helt enkelt går åt andra hållet mot hur vi andra ser på det? Fast helt tvärtom verkar det ju inte vara, jag ser nu att styrbord är röda med kon och babord är gröna med cylinder...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som med vänstertrafik, elkontakter, 110/230V AC, ........

Att inte alla kan göra rätt, dvs som vi?

 

Farlederna i USA går åt samma håll som här, från hav till hamn men med vända färger. Så till hamn rött på styrbord och från hamn grönt på styrbord.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nordamerika och Japan har inte system-A som i Europa, de har system-B där färgerna är tvärtom.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

The IALA Maritime Buoyage System defines two regions in the world: IALA region A and IALA region B. Region B covers the whole of the Americas, Japan, South Korea and the Philippines, while the rest of the world belongs to the region A.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/International_Association_of_Marine_Aids_to_Navigation_and_Lighthouse_Authorities

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev 2715e:

Nordamerika och Japan har inte system-A som i Europa, de har system-B där färgerna är tvärtom.

Har de röda lanternan på styrbordssidan också, tro....?

🤔😮😛

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

Har de röda lanternan på styrbordssidan också, tro....?

🤔😮😛

Nej, lantärnorna är lika som i övriga länder.🙂

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev Kane:

Som med vänstertrafik, elkontakter, 110/230V AC, ........

Att inte alla kan göra rätt, dvs som vi?

 

Farlederna i USA går åt samma håll som här, från hav till hamn men med vända färger. Så till hamn rött på styrbord och från hamn grönt på styrbord.

Dom dricker i alla fall inte ljummet öl normalt sett.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Dom dricker i alla fall inte ljummet öl normalt sett.

Dricker de öl öht?

Påminner mig om den där historien om ”American beer and making love in a canoe”…

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-11-18 vid 10:55 skrev ChristerN:

Dricker de öl öht?

Självklart, sedan 1600 talet med invandring från Storbritannien som lanserade ALE som gjordes om till APA. Finns tusentals bryggerier i USA 😉.

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev patrikflink:

Självklart, sedan 1600 talet med invandring från Storbritannien som lanserade ALE som gjordes om till APA. Finns tusentals bryggerier i USA 😉.

Men frågan är om det de dricker verkligen är öl eller om det är (nästan) vatten?

(Jag vet att mikro-bryggerierna frodas även i USA men bara för att provocera lite…)

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev ChristerN:

Men frågan är om det de dricker verkligen är öl eller om det är (nästan) vatten?

(Jag vet att mikro-bryggerierna frodas även i USA men bara för att provocera lite…)

Jo, du har rätt, svagare öl i Amerika jämfört med Europa.

Men personligen anser jag att en alkoholfri öl kan faktiskt smaka bättre än en 5%, men smaken är ju som baken sägs det ju.

I övrigt tror jag öl bryggs likvärdig med olika tillsatser som är skillnaden.

Jag dricker oftast max 4.5%, känns som om ölens karaktär ändras över 5%. Ingen expert såklart ska förtydligas, bara intressant och absolut ingen nykterist.

Edited by patrikflink
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-11-18 vid 10:55 skrev ChristerN:

Dricker de öl öht?

Påminner mig om den där historien om ”American beer and making love in a canoe”…

Tar historien/gåtan då. Eftersom det är fredag…

 

What is then similarity between American beer and making love  in a canoe?

- (Both are) Fucking close to water!

 

Får man skriva sånt på MG?

Edited by ChristerN
  • Like 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är vi långt från ämnet, men det får väl anses utrett.

 

Min svåger gnällde på att de bara hade paddelöl på restaurangen där vi bodde på Kanarieöarna för några år sedan. Jag tyckte ölen var god och undrade vad han menade med paddelöl. "Fucking close to water" var hans enda svar.. jaha då lärde man sig något nytt.. 

 

Jag gillar som sagt ljus öl, men smaken är ju som vanligt delad.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Dava:

Nu är vi långt från ämnet, men det får väl anses utrett.

Ja, det får det väl anses. Insåg även att jag glömt bort att jag startat denna tråd, så jag har ju lämnat den helt utan uppsikt 🙂

 

Men i varje fall, till er som har kommenterat att det är IALA-regioner det handlar om, så var det ju just det jag läste i INT1. Det var mer det faktum att jag aldrig hade hört talas om denna distinktion innan som förbluffade mig. Att de gör mycket bakvänt på andra sidan havet vet man ju dock...

 

Gällande öl så tycker jag själv mest om veteöl, vilket mest verkar vara förknippat med Tyskland. Och där har man ju åtminstone bojarna på rätt sida om farleden, så det känns tryggt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men det påminner mig om frågeställaren, som för en del år sedan undrade vilka "pinnar" man skulle se upp med, de gröna eller de röda? det kunde ju enligt frågeställaren vara väldigt grunt vid någon av dessa, kanske vid de röda pinnarna då rött är en varningsfärg, och helt ok att segla vid de gröna...

Edited by Georg_Ohm
  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-11-21 vid 09:29 skrev Georg_Ohm:

Men det påminner mig om frågeställaren

Just for the record: Det är alltså inte jag som är "frågeställaren" i detta omnämnande. Men vi återkommer ju lite till det här med att det vore rimligt med någon form av behörighetskrav på sjön...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

På amerikanska fartyg används höger o vänster.

Skylt "bärgad" från amerikansk tanker.

8888_Rudder.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-11-22 vid 15:25 skrev DanielMalmgren:

Just for the record: Det är alltså inte jag som är "frågeställaren" i detta omnämnande. Men vi återkommer ju lite till det här med att det vore rimligt med någon form av behörighetskrav på sjön...

Kanske hänsyftningsfel, men det var en trådskapare för en fyra-fem år sedan eller så, undrade då vilka av de målade pinnarna som man skulle hålla undan för. Sannolikt ett nättroll eller en klon.

13 timmar sedan skrev Lasse-L:

På amerikanska fartyg används höger o vänster.

Skylt "bärgad" från amerikansk tanker.

8888_Rudder.jpg

Praktiskt!
Man kan nog inte vara mer övertydlig.

Vrid ratten åt vänsyer fär att svänga åt babord, vrid den åt höger för att svänga åt styrbord.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Lasse-L:

På amerikanska fartyg används höger o vänster.

Skylt "bärgad" från amerikansk tanker.

8888_Rudder.jpg

4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kans hänsyftningsfel, men det var en trådskapare för en fyra-fem år sedan eller så, undrade då vilka av de målade pinnarna som man skulle hålla undan för. Sannolikt ett nättroll eller en klon.

Praktiskt!
Man kan nog inte vara mer övertydlig.

Vrid ratten åt vänsyer fär att svänga åt babord, vrid den åt höger för att svänga åt styrbord.

 

Behövs verkligen en sådan skylt? Om man vrider ratten åt höger så rör sig rodret åt höger och så svänger båten åt höger.

 

Det är ju inte direkt så att jag saknat en skylt som förklarar hur ratten fungerar i min bil. Vrid på ratten åt höger så rör sig hjulen ...  🤔

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev ABC:

 

Behövs verkligen en sådan skylt? Om man vrider ratten åt höger så rör sig rodret åt höger och så svänger båten åt höger.

 

Det är ju inte direkt så att jag saknat en skylt som förklarar hur ratten fungerar i min bil. Vrid på ratten åt höger så rör sig hjulen ...  🤔

 

Så självklart är det ju inte, titta hur det funkar på segelbåtar med  rorkult.

Rorkulten åt höger och båten svänger åt vänster.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev Rascal:

Så självklart är det ju inte, titta hur det funkar på segelbåtar med  rorkult.

Rorkulten åt höger och båten svänger åt vänster.....

Fast nu var väl skylten för rattstyrning. Fast hur skulle en skylt för roder se ut?

"För rorkulten åt höger så rör sig rodret åt vänster och båten svänger vänster" ? Hur ritar man det tro... ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev ABC:

Fast nu var väl skylten för rattstyrning. Fast hur skulle en skylt för roder se ut?

"För rorkulten åt höger så rör sig rodret åt vänster och båten svänger vänster" ? Hur ritar man det tro... ?

Ja problem är det, det förstår man ju när man ser dom vingla fram över fjärdarna.

Kryssa kallar dom det.

  • Like 1
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har även sett snygga graverade skultar med pilar och texten ”framåt - friläge - bakåt” på en båt (en norskbyggd) och på tvenne elektriska golfbilar. Då har dessa skyltar suttit vid reglaget på båten och vid en omkopplare på rattstången på dessa små bilar. Texten var på norska på båten, men på svenska på bilarna, möjligen saknades ”friläge” på bilarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-11-17 vid 14:03 skrev 2715e:

Nordamerika och Japan har inte system-A som i Europa, de har system-B där färgerna är tvärtom.

Att höger och vänster är omkastat kan man ju leva med. Värre att segla på södra halvklotet där allting är upp-och-ner...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev segelbagaren:

Att höger och vänster är omkastat kan man ju leva med. Värre att segla på södra halvklotet där allting är upp-och-ner...

Även årstiderna är ju 180° fel, med sommar i december- april ungefär… klart vi ligger inte långt efter…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har "rätt" på väg in, de har "rätt " på väg ut från hamn å land. Så vaddå? Fast jag måste säga att jag var i Galvastone trakterna å ut på havet från kanalerna å floden men inte tänkte jag på nåra färgade pinnar.

 

Ny fråga. Hur äre med deras utsjö-prickar, det där med kon å tratt å öster å väster om grund osv.

Edited by Ruskpricken

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Ny fråga. Hur äre med deras utsjö-prickar, det där med kon å tratt å öster å väster om grund osv.

Mmm, enligt vad jag förstår så är ju lateralmärkena (dvs de röda och gröna som markerar farleden) omvända, men det står ingenting om kardinalmärkena (dvs de som märker ut ett grund i en viss riktning), vilket jag tolkar som att de är samma i hela världen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

...men det står ingenting om kardinalmärkena (dvs de som märker ut ett grund i en viss riktning), vilket jag tolkar som att de är samma i hela världen.

Samma i USA som här.

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy