Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DanielMalmgren

Bak å fram i Amerika

Rekommendera Poster

Mors på er.

Jag satt och slöbläddrade lite i min INT1/KORT1 (märklig sysselsättning enligt min familj, men här på forumet borde det framstå som fullt normalt) och snubblade över en sak som jag är förvånad över att jag inte har hört talas om innan. Det här med lateralmärken... Förstår jag det rätt att Amerika, Japan och några ytterligare länder märker ut sina farleder med röda bojer på styrbords sida och gröna på babord, dvs helt spegelvänt mot oss? Låter helsnurrigt tycker jag. Och följdfrågan är: Har det egentligen någon praktisk betydelse? Eller är det i praktiken bara så att alla farleder helt enkelt går åt andra hållet mot hur vi andra ser på det? Fast helt tvärtom verkar det ju inte vara, jag ser nu att styrbord är röda med kon och babord är gröna med cylinder...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som med vänstertrafik, elkontakter, 110/230V AC, ........

Att inte alla kan göra rätt, dvs som vi?

 

Farlederna i USA går åt samma håll som här, från hav till hamn men med vända färger. Så till hamn rött på styrbord och från hamn grönt på styrbord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nordamerika och Japan har inte system-A som i Europa, de har system-B där färgerna är tvärtom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

The IALA Maritime Buoyage System defines two regions in the world: IALA region A and IALA region B. Region B covers the whole of the Americas, Japan, South Korea and the Philippines, while the rest of the world belongs to the region A.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/International_Association_of_Marine_Aids_to_Navigation_and_Lighthouse_Authorities

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev 2715e:

Nordamerika och Japan har inte system-A som i Europa, de har system-B där färgerna är tvärtom.

Har de röda lanternan på styrbordssidan också, tro....?

🤔😮😛

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Har de röda lanternan på styrbordssidan också, tro....?

🤔😮😛

Nej, lantärnorna är lika som i övriga länder.🙂

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Kane:

Som med vänstertrafik, elkontakter, 110/230V AC, ........

Att inte alla kan göra rätt, dvs som vi?

 

Farlederna i USA går åt samma håll som här, från hav till hamn men med vända färger. Så till hamn rött på styrbord och från hamn grönt på styrbord.

Dom dricker i alla fall inte ljummet öl normalt sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Dom dricker i alla fall inte ljummet öl normalt sett.

Dricker de öl öht?

Påminner mig om den där historien om ”American beer and making love in a canoe”…

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-18 vid 10:55 skrev ChristerN:

Dricker de öl öht?

Självklart, sedan 1600 talet med invandring från Storbritannien som lanserade ALE som gjordes om till APA. Finns tusentals bryggerier i USA 😉.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev patrikflink:

Självklart, sedan 1600 talet med invandring från Storbritannien som lanserade ALE som gjordes om till APA. Finns tusentals bryggerier i USA 😉.

Men frågan är om det de dricker verkligen är öl eller om det är (nästan) vatten?

(Jag vet att mikro-bryggerierna frodas även i USA men bara för att provocera lite…)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ChristerN:

Men frågan är om det de dricker verkligen är öl eller om det är (nästan) vatten?

(Jag vet att mikro-bryggerierna frodas även i USA men bara för att provocera lite…)

Jo, du har rätt, svagare öl i Amerika jämfört med Europa.

Men personligen anser jag att en alkoholfri öl kan faktiskt smaka bättre än en 5%, men smaken är ju som baken sägs det ju.

I övrigt tror jag öl bryggs likvärdig med olika tillsatser som är skillnaden.

Jag dricker oftast max 4.5%, känns som om ölens karaktär ändras över 5%. Ingen expert såklart ska förtydligas, bara intressant och absolut ingen nykterist.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-18 vid 10:55 skrev ChristerN:

Dricker de öl öht?

Påminner mig om den där historien om ”American beer and making love in a canoe”…

Tar historien/gåtan då. Eftersom det är fredag…

 

What is then similarity between American beer and making love  in a canoe?

- (Both are) Fucking close to water!

 

Får man skriva sånt på MG?

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi långt från ämnet, men det får väl anses utrett.

 

Min svåger gnällde på att de bara hade paddelöl på restaurangen där vi bodde på Kanarieöarna för några år sedan. Jag tyckte ölen var god och undrade vad han menade med paddelöl. "Fucking close to water" var hans enda svar.. jaha då lärde man sig något nytt.. 

 

Jag gillar som sagt ljus öl, men smaken är ju som vanligt delad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Dava:

Nu är vi långt från ämnet, men det får väl anses utrett.

Ja, det får det väl anses. Insåg även att jag glömt bort att jag startat denna tråd, så jag har ju lämnat den helt utan uppsikt 🙂

 

Men i varje fall, till er som har kommenterat att det är IALA-regioner det handlar om, så var det ju just det jag läste i INT1. Det var mer det faktum att jag aldrig hade hört talas om denna distinktion innan som förbluffade mig. Att de gör mycket bakvänt på andra sidan havet vet man ju dock...

 

Gällande öl så tycker jag själv mest om veteöl, vilket mest verkar vara förknippat med Tyskland. Och där har man ju åtminstone bojarna på rätt sida om farleden, så det känns tryggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det påminner mig om frågeställaren, som för en del år sedan undrade vilka "pinnar" man skulle se upp med, de gröna eller de röda? det kunde ju enligt frågeställaren vara väldigt grunt vid någon av dessa, kanske vid de röda pinnarna då rött är en varningsfärg, och helt ok att segla vid de gröna...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-21 vid 09:29 skrev Georg_Ohm:

Men det påminner mig om frågeställaren

Just for the record: Det är alltså inte jag som är "frågeställaren" i detta omnämnande. Men vi återkommer ju lite till det här med att det vore rimligt med någon form av behörighetskrav på sjön...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På amerikanska fartyg används höger o vänster.

Skylt "bärgad" från amerikansk tanker.

8888_Rudder.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-22 vid 15:25 skrev DanielMalmgren:

Just for the record: Det är alltså inte jag som är "frågeställaren" i detta omnämnande. Men vi återkommer ju lite till det här med att det vore rimligt med någon form av behörighetskrav på sjön...

Kanske hänsyftningsfel, men det var en trådskapare för en fyra-fem år sedan eller så, undrade då vilka av de målade pinnarna som man skulle hålla undan för. Sannolikt ett nättroll eller en klon.

13 timmar sedan skrev Lasse-L:

På amerikanska fartyg används höger o vänster.

Skylt "bärgad" från amerikansk tanker.

8888_Rudder.jpg

Praktiskt!
Man kan nog inte vara mer övertydlig.

Vrid ratten åt vänsyer fär att svänga åt babord, vrid den åt höger för att svänga åt styrbord.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lasse-L:

På amerikanska fartyg används höger o vänster.

Skylt "bärgad" från amerikansk tanker.

8888_Rudder.jpg

4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kans hänsyftningsfel, men det var en trådskapare för en fyra-fem år sedan eller så, undrade då vilka av de målade pinnarna som man skulle hålla undan för. Sannolikt ett nättroll eller en klon.

Praktiskt!
Man kan nog inte vara mer övertydlig.

Vrid ratten åt vänsyer fär att svänga åt babord, vrid den åt höger för att svänga åt styrbord.

 

Behövs verkligen en sådan skylt? Om man vrider ratten åt höger så rör sig rodret åt höger och så svänger båten åt höger.

 

Det är ju inte direkt så att jag saknat en skylt som förklarar hur ratten fungerar i min bil. Vrid på ratten åt höger så rör sig hjulen ...  🤔

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev ABC:

 

Behövs verkligen en sådan skylt? Om man vrider ratten åt höger så rör sig rodret åt höger och så svänger båten åt höger.

 

Det är ju inte direkt så att jag saknat en skylt som förklarar hur ratten fungerar i min bil. Vrid på ratten åt höger så rör sig hjulen ...  🤔

 

Så självklart är det ju inte, titta hur det funkar på segelbåtar med  rorkult.

Rorkulten åt höger och båten svänger åt vänster.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Rascal:

Så självklart är det ju inte, titta hur det funkar på segelbåtar med  rorkult.

Rorkulten åt höger och båten svänger åt vänster.....

Fast nu var väl skylten för rattstyrning. Fast hur skulle en skylt för roder se ut?

"För rorkulten åt höger så rör sig rodret åt vänster och båten svänger vänster" ? Hur ritar man det tro... ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ABC:

Fast nu var väl skylten för rattstyrning. Fast hur skulle en skylt för roder se ut?

"För rorkulten åt höger så rör sig rodret åt vänster och båten svänger vänster" ? Hur ritar man det tro... ?

Ja problem är det, det förstår man ju när man ser dom vingla fram över fjärdarna.

Kryssa kallar dom det.

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har även sett snygga graverade skultar med pilar och texten ”framåt - friläge - bakåt” på en båt (en norskbyggd) och på tvenne elektriska golfbilar. Då har dessa skyltar suttit vid reglaget på båten och vid en omkopplare på rattstången på dessa små bilar. Texten var på norska på båten, men på svenska på bilarna, möjligen saknades ”friläge” på bilarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-17 vid 14:03 skrev 2715e:

Nordamerika och Japan har inte system-A som i Europa, de har system-B där färgerna är tvärtom.

Att höger och vänster är omkastat kan man ju leva med. Värre att segla på södra halvklotet där allting är upp-och-ner...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev segelbagaren:

Att höger och vänster är omkastat kan man ju leva med. Värre att segla på södra halvklotet där allting är upp-och-ner...

Även årstiderna är ju 180° fel, med sommar i december- april ungefär… klart vi ligger inte långt efter…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har "rätt" på väg in, de har "rätt " på väg ut från hamn å land. Så vaddå? Fast jag måste säga att jag var i Galvastone trakterna å ut på havet från kanalerna å floden men inte tänkte jag på nåra färgade pinnar.

 

Ny fråga. Hur äre med deras utsjö-prickar, det där med kon å tratt å öster å väster om grund osv.

Redigerad av Ruskpricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Ny fråga. Hur äre med deras utsjö-prickar, det där med kon å tratt å öster å väster om grund osv.

Mmm, enligt vad jag förstår så är ju lateralmärkena (dvs de röda och gröna som markerar farleden) omvända, men det står ingenting om kardinalmärkena (dvs de som märker ut ett grund i en viss riktning), vilket jag tolkar som att de är samma i hela världen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

...men det står ingenting om kardinalmärkena (dvs de som märker ut ett grund i en viss riktning), vilket jag tolkar som att de är samma i hela världen.

Samma i USA som här.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...