Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Alicia1

Vp 290 växelhus rengöring

Rekommendera Poster

Tänkte spola rent växelhuset i drevet, vilket medel är bra för ändamålet? Tri? Diesel? Lacknafta? Kristallolja?

Redigerad av Alicia1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför, har du sett oönskade saker när du tömt ur gamla oljan?

Jag hade nog kört den enklaste sköljningen, dvs byte till ny olja, varmkörning och sedan oljebyte igen.

Men t.ex. Liqui Moly har tillsats för rengörning, https://products.liqui-moly.com/transmission-cleaner.html för bilväxellådor. Lämplighet att användas i drev kanske man skall fundera på innan användning.

Redigerad av Kane
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med varmt vatten i högtryckstvätten. man får vara försiktig så att man inte sprutar på bälgarna.

Innan målning kan det bli avtorkning med förtunning (=thinner) eller alkalisk målartvätt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-15 vid 21:31 skrev Alicia1:

Tänkte spola rent växelhuset i drevet, vilket medel är bra för ändamålet? Tri? Diesel? Lacknafta? Kristallolja?

Jag svarar en gång till:

Trikloretylen har jag aldrig använt, möjligen var det det i den ”solution” som vi vulkade och lagade cykelslangar med på den tiden. Tri skall ju undvikas, det är väldigt ohälsosamt.

 

Diesel gör det ju bara mer kladdigt.

Lacknafta köper aldrig jag, jag tycker att det också bara kladdar till det. Möjligen är det bra när man arbetar med oljefärg.

Kristallolja är väl egentligen lacknafta.

 

Acteon och förtunning (=thinner) brukar jag köpa, klart är dessa medel inte bra för hälsan dom heller, men thinner löser snabbt de flesta färgerna och oljekladd. Så man behöver ju inte exponera sig så länge för dessa medel. Aceton kan man ha som komplement, aceton tvättar man försiktigt gelcoaten med, om man nu vill måla eller täta med nån marintätningsmassa. Men aceton löser ju upp plasten i våra båtar så men får vara snabb… tja acetonen dunstar ju snabbare än den hinner göra någon större skada, om man nu sölar. Du bildar själv aceton i kroppen då du svälter och förbrukar av fettreserven. Diabetiker är bättre på att bilda aceton under ogynnsamma förhållanden….

 

Sedan kan du använda ”typ” såpa, vatten och en rotborste också för att göra rent drevet, men du får ju gno litet hårdare.

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag glömde ett medel, alkohol.

Isopropanolalkohol är bra att tvätta bort gammal olja och fett med.

Det finn som en spray som används att göra rent skivbromsar med.

Här är en annan spray som lär vara bra, sägs det, jag har ännu inte testat denna spray, men den innehåller också isopropanolalkohol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utvändig rengöring: CRC Wipes. Fungerar faktiskt riktigt bra. Drevet blir som nytt, nästan...

 

Invändig rengöring: varm diesel i en bra pumpflaska. Ska jag göra riktigt rent så blir det CRC Bräkleen efter dieseln.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...