Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Graniten

Värt pengarna med varmförvaring?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om det finns någon konsensus bland Forumets medlemmar gällande vinterförvaring av motorbåt?Frågeställningen jag har är om det verkligen är värt pengarna att betala för en varmförvaring under vintern?
 

Jag är själv är relativt oerfaren gällande ämnet, men beslutade mig i år för att låta en märkesverkstad vinterkonservera min motor och låta båten stå inomhus fast kallt. Jag tyckte helt enkelt att de 10 000kr det skulle kosta att ha båten stående varmt var för mycket pengar.

 

Men nu funderar jag en del kring detta och undrar vad de främsta nackdelarna är med att låta båt och motor stå kallt? Om det är av betydelse så gällde det i mitt fall en Ryds 628 mid-c med en Honda på akterspegeln.

 

Hur resonerar ni?

 

Tack på förhand :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det inte är helt gratis att som i ditt fall låta förvara båten i Kallhäll heller. Och vad man tycker "är värt" är ju väldigt subjektivt.

Själv är jag medlem i båtklubb och bet ler ca. 1500kr för att ha båten stående under en presenning på en grusplan.

 

Nackdelen med att stå kallt är väl att man bör ta hem alla dynor och annat som man inte vill ska bli fuktigt, samt att tömma/konservera ev ev. vaytentankar/ledningar mm. , det slipper man ju om man varmförvarar båten.

Redigerad av No_jah
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min Ryds i en kallhall/lada och det funkar fint. Betalar knappa 2000kr. Plockar ur dynorna och lägger en tunn pressening över båten. Varmhall med tillgång till båten hade förstås varit lyxigt men jag är inte beredd att betala vad det kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Graniten från Värmland.

Din fråga är om det blir problem om båten står kallt. Javisst är det så. Det finns saker som kan frysa sönder, så enkelt är det.

Ju större båt med fler kranar, varmvattenberedare eller ställen där vatten kan bli stående, desto större risk för sönderfrysning. Sönderfrysning av motorn är helt klart dyrast att hantera.

En sönderfrusen Honda kostar ungefär lika mycket i Värmland som i Sundsvall eller Gällivare. En plats i varmgarage är säkert dyrare i storstad än i småstad. Jag har valt förvaring som aldrig går under +4 grader. +7 till 11 grader normalt på vintern (obs norrland) Det är det värt tycker jag.

4.096kr denna vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Stan:

En sönderfrusen Honda kostar ungefär lika mycket i Värmland som i Sundsvall eller Gällivare.

Utombordare förvarad som sig bör nertiltad fryser inte sönder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som pensionär och gott om tid kan jag hålla på å fixa båten utomhus, med förvaring, täckning samt vårrustning. 

Har 11 mil till hamnen. Mycket sällan jag åker dit bara över dagen. Typ hänt 10 ggr på 14 år. 

 

När jag jobbade var det bara avkoppling att göra allt detta. Allt som oftast övernattning ombord. Även när båten ligger på land. 

 

Och givetvis spar man många, sköna slantar. 

 

Förstår de som vill köpa sig tid. Pengar är ju inte allt. 

Vissa vill bara lämna ifrån sig båten liggande i sjön på hösten och få den sjösatt o riggad på våren. Köper tjänsten. 

 

Men 10 - 15 000 /år är bra betalt för mig. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag en betydligt äldre båt men skulle inte betala värst mycket för varm förvaring.

Visst vill man dit och skruva är det skönt med värme men det är nog inte tillåtet på så många ställen då det är förvaring vi pratar om.

Jag har dynor kvar i båten och har funkat bra i flera år.

Skulle det inte göra det får jag klä nya de nuvarande är 40 år så de är avskrivna sedan länge.

Toa är enda stället förutom motor som jag fyller i glykolvatten så inget stort jobb.

Misstänker att jag hade gjort det även om båten varit förvarad varmt, kanske litar jag inte på att de som förvarar saker åt andra har koll på om en säkring går eller så är jag bara snäll mot min motor.

Fast du har utombordare så för dig borde det vara ännu enklare.

Vad är det värt att slippa hälla glykol i toa och slippa ta hem dynor?

Har man långt till båten och många dynor kan det faktiskt vara värt en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att förvara båten i en varmt  hall  4 vintrar skulle kosta lika mycket som jag betala för båten.

Har alltid förvarat mina båtar utomhus året runt, det har aldrig varit några problem och inget har möglat eller frusit sönder.

Självklart innebär det lite mer jobb men det är väl värt det jobbet mot vad det kostar att förvara båten varmt. 

Men har man en dyr båt och för mycket pengar så är det väl ett alternativ som båten mår bättre av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har stått i varmhall många år och tycker det är toppen:

- Båten torkar ur helt.

- Inga fryssprickor. 

- Elkontakt precis vid båten. 

- Inga temperaturväxlingar som ger kondens i tanken m.m.

- Inga dynor eller annat behöver plockas bort.

- Man behöver inte svära med att försöka tömma varmvattenberedaren.

- Inga presenningar som släpper en regnig fredagskväll i november.

- Under vintern kan man fixa med båten i lugn och ro.

- Till våren behöver man inte bry sig om sol, väder och vind när det är dags för puts.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev FIATX19:

Vad är det värt att slippa hälla glykol i toa och slippa ta hem dynor?

Har man långt till båten och många dynor kan det faktiskt vara värt en del.

Vi har lyxen att ha tillgång till el på vintern så vi kör luftavfuktare. Det enda vi tar ur båten på hösten är kvarvarande mat. Allt annat lämnas kvar.

Glykol i motorn, toan töms enligt manualen (ingen glykol) och vattentankar, pumpar, vvb osv töms och blåses ut med tryckluft.

Båten täcks med presenning.

 

Tack vare elen har vi det mycket smidigt. Hade vi inte haft el hade det varit en helt annan femma.

 

Jag förstår de som förvarar inomhus, även om det kostar mycket pengar. @Hybro har så rätt i:

4 timmar sedan skrev Hybro:

Förstår de som vill köpa sig tid. Pengar är ju inte allt.

 

Har man inte möjlighet/lust till ett båtliv utan smidig (men lite dyrare) vinterförvaring är valet egentligen ganska enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft min Uttern D55 med Mercury 115 utombordare i lada i tio år. Funkar utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att hundratusentals båtar förvaras utomhus varje vinter så verkar ju problemen med frysskador och mögel vara marginella.

 

Det finns många myter inom båtlivet som tex. att det blir kondens i bränsletankar, att allt som är fuktigt fryser sönder och att skrovet suger upp mängder med vatten samt att inomhusförvaring hjälper mot detta.

 

Inomhusförvaring är som jag ser det "bara" bekvämt och vill man ha det så bekvämt är det givetvis värt varenda tusenlapp.

 

Personligen uppskattar jag att vårrusta utomhus i solen...

...fast ibland blir det inte så.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  1. 19 timmar sedan skrev Graniten:

Hej!

 

Jag undrar om det finns någon konsensus bland Forumets medlemmar gällande vinterförvaring av motorbåt?Frågeställningen jag har är om det verkligen är värt pengarna att betala för en varmförvaring under vintern?
 

Jag är själv är relativt oerfaren gällande ämnet, men beslutade mig i år för att låta en märkesverkstad vinterkonservera min motor och låta båten stå inomhus fast kallt. Jag tyckte helt enkelt att de 10 000kr det skulle kosta att ha båten stående varmt var för mycket pengar.

 

Men nu funderar jag en del kring detta och undrar vad de främsta nackdelarna är med att låta båt och motor stå kallt? Om det är av betydelse så gällde det i mitt fall en Ryds 628 mid-c med en Honda på akterspegeln.

 

Hur resonerar ni?

 

Tack på förhand :)

 

 

Tanken har aldrig slagit mig in.

Däremot har jag av ren nyfikenhet kollat vad det kostar, varmhall, kallhall, samt motor och drevservice, det går på bra mycket mer än vad vi nu lägger på hela båtägandet per säsong.

Nu har jag ju vinterplats gratis, i egen trädgård, klart att transporten dit och tillbaka till havet inklusive torrsättning och sjösättning kostar ju en slant, något billigare än vad den kommunala hamnen skulle tagit betalt för hyran av en bit asfalt.

Men jag sparar bränsle till bilen och trängselavgifter, dessutom daglig kontroll av båt och dess täckning.

 

13 minuter sedan skrev Mackey:

Med tanke på att hundratusentals båtar förvaras utomhus varje vinter så verkar ju problemen med frysskador och mögel vara marginella.

 

Det finns många myter inom båtlivet som tex. att det blir kondens i bränsletankar, att allt som är fuktigt fryser sönder och att skrovet suger upp mängder med vatten samt att inomhusförvaring hjälper mot detta.

 

Inomhusförvaring är som jag ser det "bara" bekvämt och vill man ha det så bekvämt är det givetvis värt varenda tusenlapp.

 

Personligen uppskattar jag att vårrusta utomhus i solen...

...fast ibland blir det inte så.

Båtar brukar ju i allmänhet tåla vatten ganska bra, :P även då det emellanåt kommer uppifrån i form av olika slags nederbörd. Fördelen med inomhusförvaring, varm eller kall är ju den att man inte behöver oroa sig för presenningar och täckställningar, inte behöva oroa sig för höststormar och massvis med blötsnö.

 

Jag tror egentligen inte att någon uthyrare av inomhusplats tillåter några jobb på båtarna när dom står uppställda tätt inom inomhus.

 

Jag har väl litet brandparanoja, det har ju skett en och annan brand i större lokaler där båtar, husbilar och andra fordon förvarats. Sedan har det även hänt att takåsar med hela taket rasat in med stora skador till följd. Detta till följd av kraftigt snöoväder.

Det har varit minst två större bränder i sådana (och andra) lokaler på Ringön, (som numera är en del av Hisingen). Vid den senaste drabbades även båtar som stod utomhus intill den brinnande byggnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Det har varit minst två större bränder i sådana (och andra) lokaler på Ringön, (som numera är en del av Hisingen). Vid den senaste drabbades även båtar som stod utomhus intill den brinnande byggnaden.

Nä, skulle inte vilja lägga dyrpengar på förvaring i varnhall. Som någon skrev ovan : Det kostar mer på ett år än vad som i övrigt läggs ut på sommarsäsongen...

 

Sen vill jag rätta George: Ringön har ALLTID varit en del av Hisingen... Jag är född på Hisingen, alltid bott på Hisingen och kommer aldrig i min levnadstid att bo någon annanstans än Hisingen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också kollat runt vad olika alternativ kostar. Mest var det för att jag det året hade ett par kotfrakturer och hade svårt att göra tunga saker. Väldigt dyrt var det!

Mitt intryck är att de som erbjuder inomhusförvaring också gärna gör ”allt” och man får en servad, tvättad, polerad och vaxad båt som dessutom är sjösatt på våren. Bara vrida om nyckeln och köra iväg.

Detta ”allt” ingår dock inte i priset för inomhusförvaringen och man, som påpekats, kan inte komma in och jobba på egna båten under vintern. Vissa ordnar dessutom transport till okänt ställe där båten förvaras under vintern.

Detta passar inte mig. Nu ska jag iväg och jobba lite på båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Nä, skulle inte vilja lägga dyrpengar på förvaring i varnhall. Som någon skrev ovan : Det kostar mer på ett år än vad som i övrigt läggs ut på sommarsäsongen...

 

Sen vill jag rätta George: Ringön har ALLTID varit en del av Hisingen... Jag är född på Hisingen, alltid bott på Hisingen och kommer aldrig i min levnadstid att bo någon annanstans än Hisingen...

Ringön var ju en konstgjord ö, man hade grävt ut en kanal, som sedermera lades igen. Namnet lever dock kvar. Jo jag är också (nästan) född på Hisingen, iallafall uppväxt från det att jag bara var någon vecka gammal. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ringön var ju en konstgjord ö, man hade grävt ut en kanal, som sedermera lades igen. Namnet lever dock kvar. Jo jag är också (nästan) född på Hisingen, iallafall uppväxt från det att jag bara var någon vecka gammal. 

Tackar för tillrättavisningen 😀 👍

 

Nyfiken fråga: Vart på Hisingen? Själv är jag uppvuxen i Biskopsgården, Solvädersgatan 46. Flyttade till Hisings Kärra -75, och där har jag blivit kvar sen dess 🙂

 

Kan vi vara i ungefär samma ålder? Jag är född -62

Redigerad av Kenneth_S
Tillägg av fråga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kenneth_S:

Tackar för tillrättavisningen 😀 👍

 

Nyfiken fråga: Vart på Hisingen? Själv är jag uppvuxen i Biskopsgården, Solvädersgatan 46. Flyttade till Hisings Kärra -75, och där har jag blivit kvar sen dess 🙂

 

Kan vi vara i ungefär samma ålder? Jag är född -62

En inflik från mig då, född på Lindholmen precis nedanför Slottsberget, numera boende i Gamla Lundby. På Hisingen är jag född 1963 och där skall jag dö.😉

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uddevalla, Arendal, sedan Svartedalen, Svartedalsskolan (där vår klassföreståndare blev mördad en luciadag, men då hade jag slutat och gjorde vpl så jag har alibi...) Hade mina kompisar mest i området runt Tredje dals-, Kung Håkon och Kung Sverres gator och i Krabbeliderna. Jag bodde också någonstans därikring, undvek Biskopsgården. Har bara kontakt med en kompis från det gänget idag.

 

Jag är född "litet" tidigare än 62-63, men efter det att Karl IX (han i sadeln på Kopparmärras rygg) grundade det första Göteborg vid Färjenäs, det som danskarna brände ned x flera.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni tycker inte att tråden spårat ur? 😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Kane:

Ni tycker inte att tråden spårat ur? 😎

Det är väl aldrig så att trådar här på MG har en tendens att spåra ur 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Det är väl aldrig så att trådar här på MG har en tendens att spåra ur 😂

Det är värre än bangården nere vid Kville, där växlar det hela tiden och spårar ur ibland.

  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-18 vid 09:42 skrev Kane:

Ni tycker inte att tråden spårat ur? 😎

 

7 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Det är väl aldrig så att trådar här på MG har en tendens att spåra ur 😂

 

1 timme sedan skrev pseudonym:

Det är värre än bangården nere vid Kville, där växlar det hela tiden och spårar ur ibland.

Spåra ur = leta efter klockor 🤮
 

Urspårade trådar är väl lika sällsynta som grundstötta båtar, båtar fastnar ju och skadas av den plötsliga landhöjningen. Vad man skall skylla ovidkommande fakta på i dessa urspårade trådar vet jag inte… ännu. 


Men jag gör väl ett försök att komma i spår igen:

Icke förvånande är det faktum att inomhusförvaring är dyrare nära storstaden, och litet lägre pris längre bort. Svågern som inte vill hålla på med täckning, oljebyten och sådant lyckades finna en plats i kallhall på Orust, som ”bara” kostade omkring 30 k. Han ville inte nämna det exakta beloppet.

 

Nä jag tycker inte att det är värt dom pengarna att hyra in sig i någon förvaringshall, möjligen hade jag kanske tänkt annorlunda om jag inte hade haft möjlighet att förvara båten på egen tomt, intill huset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-15 vid 17:03 skrev Graniten:

Hej!

 

Jag undrar om det finns någon konsensus bland Forumets medlemmar gällande vinterförvaring av motorbåt?Frågeställningen jag har är om det verkligen är värt pengarna att betala för en varmförvaring under vintern?

Okej, så ett försök på uppsummering till trådstartaren tycker jag tyder på konsensus att det inte är värt det eftersom det oftast är hiskeligt dyrt.

 

Om jag hade möjlighet att stå i varmförvar till marginellt högre kostnad än vanliga platsen ute under press på båtklubben (1800kr/vinter) så skulle ialla fall jag ta det alla dar i veckan. Men nu är inte verkligheten sån att det går att hitta varmförvar för några tusenlappar, i alla fall inte som vanlig dödlig i Sthlms området.

Och med korrekt vinterkonserveringar så mår inte båten dåligt av traditionell kallförvaring.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår marina kostar det följande:

240kr/kvadratmeter ute.

600kr/kvadratmeter kallhall.

1000kr/kvadratmeter varmhall.

 

I detta så ingår upp och ner med kran samt tvätt av botten vid upp.

 

Jag själv ligger ute, så nä, tycker faktiskt inte att det är värt pengarna med varmhall dom 3-4 månader båten inte är i sjön. Sjösätter tidigt och tar upp sent.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konsensus, eller ej, men det är väl så att de flesta forumdeltagarna här är ”gör-det-själv-människor” som sätter en glädje i att själva sköta löpande underhåll, reparationer och uppgraderingar. Då ställer man hellre upp båten utomhus där man kan göra dessa åtgärder. I de båda förvaringshallarna jag sett står båtarna så tätt att man inte kommer åt att polera och det är inte tillåtet att ens skruva i en lös skruv när båten står inomhus.

 

Så vi som svarat på trådskaparens spörsmål är kanske inte representativa för hela båtägarkollektivet. Med tanke på att det finns massvis med båtförvaringshallar och dessutom  båtägare som kanske har gott ställt och fem knogar mitt i handen så finns det ju ett behov av helservice och servicetjänster.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

men det är väl så att de flesta forumdeltagarna här är ”gör-det-själv-människor” som sätter en glädje i att själva sköta löpande underhåll,

Skulle gärna förvara inomhus om det 1) var till samma kostnad som jag har för min (dyra) uteplats och 2) om jag kunde jobba med båten under förvaringen.

 

Ryggen blir inte yngre den heller så det skulle vara väldigt skönt att slippa täcka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte intresserad av att meka, pyssla och/eller oroa mig över något under vinterhalvåret. 
Jag lämnar över nycklarna får den upptagen och inställd i varmhall, genomgången, bottenmålad, tvättad och självklart servad. 
Sedan lyfter jag på luren på vårkanten när den ska i och så är det bara att njuta. 


Dyrt som skam men jag spenderar hellre pengar än tid. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...