Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Billig / styv skiva

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag överväger att bygga några dynor till fördäck. De skall stå på ben, sitta i fästen så dynan behöver en bottenskiva med staga. 
 

normalt hade jag avvänt en bit plyfa på ca 9-12mm för ändamålet med det är ett ganska dyrt och tungt material som dessutom bör behandlas för att slippa röta. 
 

någon som har tips på en relativt billig och styv plastskiva som kan lösa uppgiften ?

 

måste den vara uv-beständig , nje eftersom det är botten till dynorna så kommer den inte vara exponerad så det borde inte behövas ?
 

 

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polykarbonat/PC/Macrolon borde funka bra. 3 - 4 mm borde räcka. Frågan är om det blir lättare än plywood?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Polykarbonat/PC/Macrolon borde funka bra. 3 - 4 mm borde räcka. Frågan är om det blir lättare än plywood?

Vikten är väl inte såpass noga, att slippa röta är gott nog. 
 

Några tips vad man kan köpa dessa typer av skivor ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SeaSea har något de kallar för Poly-Wood, inte billigt men väldigt lättarbetat och "käckt å ha" ståendes när man behöver...kanske en liten bit distansmaterial, eller vill fixa till en liten  förvaringshylla i fuktigt utrymme.

https://www.seasea.se/inredning-däcksutrustning/trä-teakdetaljer/marinplywood/poly-wood-vit

Detta är originalet, lite högre kvalitet om du har nära till Norge.

https://www.maritim.no/king-s-b-xl-hvit

 

Mvh Andréas

Redigerad av Seahunter
Lade till länk till original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min Daycruiser-båt är de flesta dynorna uppstyvade med 15mm plywood och något typ av böjt plastmaterial. Det kan vara polykarbonat.

Då dessa börjar bli till åren och trästommen har börjat att ruttna så jag bytt ut stommarna i trä.

Då köpte jag vanlig koksäker plywood på Bauhaus sedan penslade ett lager polyester på bägge sidorna. Men kan säkert också köpa marinplywood med då detta inte skall synas så spelar det inte någon roll. 

Jag fogade mellan vinylklädseln och plyfan och använde rostfria klammor. 
Nu tål de lite vatten rinner in på baksidan.

 

Jag har gjort lite andra detaljer i polywood eller high density polyeten, HD PE, som det egentligen heter.
Det kan nog också fungera men det kostar och väger mer. Det är inte heller lätt att limma polyeten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...