Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
JonatanB

Nimbus 28 DC - brytarpinne i bog knäcks ofta

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har haft vår 28 DC en säsong nu och tidigare ägare och jag hade samma erfarenhet när det kommer till känsligheten i bogpropellern. Närmare bestämt om man snabbt byter håll från t.ex. styrbord till Babord eller tvärtom. Då knäcks brytarpinnen i motorn mer eller mindre varje gång. Max 5 ”vändningar” innan pinnen går skulle jag säga. 

 

min båt har inte en spak som man drar åt sidan, utan en knapp upp eller ned på gasreglaget, vilket i min värld när man ska lägga till och det är lite annat i huvudet, inte är lika självklart. Därav tätt byte av håll 

 

bogpropellen är den sleipner som sitter standard i båten. Har inte modellnummer i huvudet men ska komplettera med detta. 
 

jag var inne hos en handlare som sa att den ska ha ett relä som motverkar att just detta händer, så min fråga är eg;

vet någon om detta relä faktiskt finns på båten?

fler som haft samma upplevelse med denna modell eller annan båt som vet mer?

 

kanske bara är att lära sig båten och gilla läget med hur snabbt man kan byta håll, men tänkte ändå kolla :)


tack! :)

Redigerad av JonatanB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Något fel är det, brytpinnen skall hålla för den belastningen. Har du rätt kvalitet på brytpinnen? Går det lätt att vrida på propellern då motorn är bortskruvad? Jag tänker att det kan vara någon mekanisk tröghet i bogpropellerns växellåda, eller en insord fiskelina eller liknande runt propelleraxeln (och in i packboxen)…

 

Relä, eller snare en kontaktor finns det alltid anslutna mellan bogpropellerns motor och dess manöverreglage. Lyssna noga så hör du ett ”klick” när du manövrerar bogisen, det är relät eller kontaktorn du hör.

 

Min bogpropeller har en fördröjning så att man inte kan växla snabbt mellan de båda hållen… nja en halv sekunds fördröjning är det, inte mer.

 

Det kan ju vara en fördel att manövrera bogisen med omkopplaren i reglaget, men som du säger kan det bli tankevurpa. Jag köpte billiga joystickar på AliExpress som jag kopplade till min bogpropeller, dom kostade litet drygt en hundring styck, men jag fick koppla dessa över två relän då det blev gnistbildning över joystickens kontakter som brände dessa, men dom gick att putsa upp, bättre att då köpa dyrare joystick med kraftigare kontakter.

Original joystick kostar ju betydligt mer.

 

Egentligen skall man placera bogpropellerns manöverorgan på pekfingers längd från ratten, så att den kan manövreras med båda händerna på rattkransen. På min förra båt, en Nimbus, hade jag en återfjädrande omkopplare alldeles intill ratten att manövrera bogisen med.

 

Men sammanfattningsvis tror jag du har en mekanisk tröghet i växellådan och/eller fel sorts brytpinne, det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej JonatanB

Så här fick jag göra med min Nimbud29Coupe 1990:

Sleipner är detsamma som Sidepower.

I din Nimbus 28DC sitter säkert en Sleipner/Sidepower 3kW/4,1hp.

Skaffa ett fördröjningsrelä ifrån Sidepower(finns svensk filial finns, annars norsk).

Det kostar c:a 1500:-, komplett med kablar.

Köp sen nya brytpinnar, inre (den du troligen bytat flera gånger ) och den yttre, av Sidepower.

Ska sitta två på skyddskåpan till bogpropellern.

Byt växeloljan nu när båten är på land. Ska va en EP90 olja, trögflytande (samma som man tryckte i bakaxlar på Volvo 240 på 80-talet).

Ett tips är att koppla in en enkel fjärrkontroll till bogpropellern i samband med ombyggnad till fördröjningsrelät.

Min ombyggnad innebar inga fler avbrutna brytpinnar och att frugan kan köra bogen på fördäck vid förtöjning eller avsegling samtidigt som jag kör bogproppen på gasreglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonatan

Jag har en sleipner power modul som sköter fördröjningen till vrakpris om du behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...