Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
Kgm

Avbeställning, vad säger lagen?

Fråga

Hej

Går i tankarna att avbeställa en båtleverans jag aldrig tycks få i förmån för en annan leverantör som har båt och motor hemma för omgående leverans.

Jag beställde i juni ett båtpaket av en firma efter att jag tackat ja till offerten över mail och lovad leverans dock över telefon till mitten på juli, hörde då av mig och det var istället mitten på aug, sen mitten på sept, sen mitten på oktober och nu senaste lät det "om några veckor". Tröttna lite så slängde ut några krokar och fick napp i veckan av en annan firma som har grejor hemma för omgående leverans.

Så till frågan, vad har jag för rättigheter enl lag att avbeställa min leverans som aldrig tycks komma? Läst att man kan få stå för ev extra kostnader firman haft i samband med min beställning, dock har jag svårt att se att de skulle ha några extra kostnader då det inte är något specialbeställt utan båt, motor och trailer utan några som helst modifikationer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Distansköplagen bör väl gälla om du köpt via mail. 14 dagar efter leverans ska man då ha rätt att ångra köpet:

-Konsumenter har som grundregel rätt till 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler, men det finns vissa undantag.

-Om du säljer en vara börjar ångerfristen gälla dagen efter att konsumenten tagit emot varan.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/
 

kontakta konsumentverket för råd i saken är mitt tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev Boanjohan:

kontakta konsumentverket för råd i saken är mitt tips!

Kommunens konsumentvägledare är bättre. De svarar gratis på den typen av frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Hej

Tack för svar, betydelsen av förseningen är väl att jag vill bygga på den över vintern är tanken. 

Beställningen är lagd men leveransen har jag inte ens fått något konkret datum på, "några veckor" var sista budet och av att döma från all kontakt jag haft med firman sedan juni så har det mer eller mindre låtit "några veckor" sedan snart ett halvår sedan. Så om det är 14 dagar från själva beställningen så är jag långt förbi det men om det är 14 dagar efter leverans så är jag långväga ute i god tid högst troligen. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...