Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonaslatt

Funkar c kam bra i båt?

Rekommendera Poster

Har några kammar liggandes. 

Googlade lite och titta någon stans att c kam va i tidigare båtar. Och någon stans hitta jag att det va samma värde på c kammen som en p kam som är ultimata i båt. 

 

Någon som vet mer än vad jag googla fram? 

 

Nu syftar jag på min Aq115 tror jag.

B20 dubbla solex 44. Lite trimmad. 

Redigerad av Jonaslatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C-kam var standard på B 20 marinmotorer först. Sen ändrades oktantalet på bränslet och då togs det fram en P-kam. Sen var det vissa som renoverade motorer som satte i K-kam, men det var ingen rekommendation av Penta. AQ 115 hade bara en förgasare.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev sanktanna:

C-kam var standard på B 20 marinmotorer först. Sen ändrades oktantalet på bränslet och då togs det fram en P-kam. Sen var det vissa som renoverade motorer som satte i K-kam, men det var ingen rekommendation av Penta. AQ 115 hade bara en förgasare.

Ingemar

Ofan. Varför funkade den sämre med dagens bränslet?  Kommer det ställa till det för mig om jag monterar den i min tro? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev sanktanna:

C-kam var standard på B 20 marinmotorer först. Sen ändrades oktantalet på bränslet och då togs det fram en P-kam. Sen var det vissa som renoverade motorer som satte i K-kam, men det var ingen rekommendation av Penta. AQ 115 hade bara en förgasare.

Ingemar

Kan man kompensera detta genom att hälla oktanhöjande medel tanken?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så 98 oktan räcker inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog inte så många som bytte till P-kam om det inte gjordes en renovering. Jag bytte nog bara åt en kund vad jag kommer ihåg. C-kammen fanns inte kvar som reservdel. De flesta körde nog vidare med kanske något sämre prestanda eller gick upp till 98 oktan. Idag är det inte så många mackar som har det bränslet så man får nog nöja sig med 95. Oktanhöjande tillsats går kanske också är bra. För länge sedan fanns det 93, 96 och 98 oktan. 93 togs bort och 96 sänktes till 95.

Ingemar

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev sanktanna:

 Idag är det inte så många mackar som har det bränslet så man får nog nöja sig med 95.

Tvärtom. Sjömackarna kommer att köra 98 pga den nya E10-lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sanktanna:

Det var nog inte så många som bytte till P-kam om det inte gjordes en renovering. Jag bytte nog bara åt en kund vad jag kommer ihåg. C-kammen fanns inte kvar som reservdel. De flesta körde nog vidare med kanske något sämre prestanda eller gick upp till 98 oktan. Idag är det inte så många mackar som har det bränslet så man får nog nöja sig med 95. Oktanhöjande tillsats går kanske också är bra. För länge sedan fanns det 93, 96 och 98 oktan. 93 togs bort och 96 sänktes till 95.

Ingemar

Tack så jätte mycket för utförligt svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...