Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Spedy

Går i båttankar

Rekommendera Poster

Hej, jag är ny på forumet.

Jag har en mindre motorseglare men har insett att det är dags att lägga Seglingen på hyllan, så jag är på jakt efter en motorbåt. Kraven är att den ska ha akter ruff och rak axel. Är det någon som har erfarenhet av Bosjö 25 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Spedy:

Hej, jag är ny på forumet.

Jag har en mindre motorseglare men har insett att det är dags att lägga Seglingen på hyllan, så jag är på jakt efter en motorbåt. Kraven är att den ska ha akter ruff och rak axel. Är det någon som har erfarenhet av Bosjö 25 

Bosjö 25 såldes väl som halvfabrikat så kvaliteten kan kan nog variera.

Köp en Saga 27, bra båt som finns i alla prislägen då den byggdes under 35 år. (1971-2005) Jag är nog jävig som har haft min i 40 år men det är ett förslag. Rak axel är en god ide som kommer att bespara dig massor med servicekostnader och bekymmer genom åren.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har även sneglat lite på Saga 27, men då jag har hamnplats i Skälderviken, så tar det mig 2 timmar att komma ut ur viken med en fart på 7 knop så jag letar en något snabbare båt och Bosjön maxar 18 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Spedy:

Jag har även sneglat lite på Saga 27, men då jag har hamnplats i Skälderviken, så tar det mig 2 timmar att komma ut ur viken med en fart på 7 knop så jag letar en något snabbare båt och Bosjön maxar 18 knop

Räkna lite på bränslekostnaden att driva en båt i den storleken i den farten.

25 knop och planing vore billigare men 7 knop i deplacementfart är billigast. Men det beror ju på hur ofta och hur länge du tänker köra. Om nu plånboken har betydelse.

Dessutom är ju resan en del av nöjet med båtliv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Håller fullständigt med om att resan är halva nöjet, men jag vill ha möjligheten att kunna ta mej fram snabbt. Här finns inte någon skärgård att glida runt i och utan det kan de lätt bli enformigt.

adet är snarare det än plånboken som har betydelse. Även Nimbus 26/2600 verkar trevlig och den har,som det verkar, bättre ståhöjd i ruffen vilket är ett stort +

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 28 år med segelbåt bytte vi 2016 till motorbåt.

Valet var enkelt, planande båt med akterruff, köket nere i båten så att sittbrunnen blir större, vi visste att vi inte skulle gör några långkok så ingen nackdel att ha köket nere i båten. Det blev en Nimo 27 med en marschfart på 22 knop, 290 drev med en AQAD41 200HK

Vi hade upplevt ostkusten, nu håller vi oss i Stockholms Skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-14 vid 08:09 skrev Spedy:

Hej,

Håller fullständigt med om att resan är halva nöjet, men jag vill ha möjligheten att kunna ta mej fram snabbt. Här finns inte någon skärgård att glida runt i och utan det kan de lätt bli enformigt.

adet är snarare det än plånboken som har betydelse. Även Nimbus 26/2600 verkar trevlig och den har,som det verkar, bättre ståhöjd i ruffen vilket är ett stort +

Hej!

Nimbus 26 är ju numera rätt så gammal, kan vara mycket jobb, kan ha gamla och svaga motorer.

Nimbus 2600 kan vara från tidigt 1980-tal och tiotalet år framåt, trevlig kvalitetsbåt. Dessa bör ha en dieselmotor på minst 150 hk, då halvplanar båten, kan under gynnsamma förhållanden nå upp till 18-19 knop ungefär, men då är den inte så rolig att åka i, den trivs nog bäst vid 10-11 knop.

Det finns en samtida och nästan likadan 2700, samma skrov, men utan akterruff. Stittbrunnen i 2600 kan vara väldigt trång, då akterruffen kräver sin plats. Det finns även en samtida ”nästan likadan” det är 800 Turbo, den har en större sexcylindig motor, och inte inom ditt intresse då den saknar både akterruff och rak axel, den har aq-drev.

Om du vill ha större plats i sittbrunnen i en 80- tals Nimbus är väl 3100-modellerna en serie kandidater.

 

Efterföljaren till 2600/2700 heter Nimbus 27 familia, den har (om jag minns rätt) en nedsänkt akterruff. Det ger en rymligare sittbrunn. 
 

Nimbus är förhållandevis dyra, man betalar en hel del för namnet. Å andra sidan är ju båten mer lättsåld den dagen du vill byta igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstar på att du skall titta på Scand 29 Baltik, stabil, välbyggd o bra bredd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Janne1:

Jag röstar på att du skall titta på Scand 29 Baltik, stabil, välbyggd o bra bredd.

Är Scand 29 för stor finns ju även Scand 27 Nordic med akterruff och även den mindre 7800 Nautic, båda med axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du ha frågor om Nimbus 27 familia så kan jag svara på dom så gott jag kan då vi har en sådan.

 

Lycka till med funderandet 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Spedy:

Problemet är att jag har en budget på max 200000 kr

Problemet? För dom pengarna kan du köpa två äldre Saga 27 eller en nästan ny:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...