Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Excellent

Hopsjunkna motorkuddar på VP 2002

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta 2002 med S-drev. För ett år sedan upptäckte jag att de båda främre motorkuddarna (Volvo Penta art.nr 838 262 datummärkta 2017/07) var kraftigt hopsjunkna. Med motorn avstängd var det bara en spalt på 1mm mellan rörlig och fast del. Med motorn igång slog metall mot metall... Jag tyckte att det var märkligt men köpte tre nya motorkuddar för dyra pengar. Efter att de nya kuddarna monterats (den vid drevet har ett annat nummer) så såg det ganska bra ut. Spalten mellan fast och rörlig del var nu 6-8mm. Nu efter en säsong med dessa ser det nästan lika illa ut igen. Bara nån dryg millimeter mellan metalldelarna 😞

Någon som känner igen detta? Någon som vet hur det kan komma sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Excellent:

Någon som vet hur det kan komma sig?

Dåliga eller felaktiga motorkuddar.

Reklamera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har ju svårt att se någon annan orsak. Men samtidigt så känns det ju osannolikt att det hänt med ett par motorkuddar tillverkade 2017 och att problemet kvarstår 2020 då de nuvarande kuddarna tillverkades. Tillverkning av gummi kan förstås gå fel men det är ju inte precis rocket science och borde väl inte vara så vanligt att jag råkar ut för det två gånger. Men jag bör förstås ta upp det med återförsäljaren. Det har inte gått ens ett år sedan jag köpte dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågade teknikerna på varvet om vanlig livslängd på motortassar, de tyckte 30-40 år så jag droppade mina farhågor på våra som är 20 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...