Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Excellent

Skippa huvudströmbrytare i startkretsen?

Rekommendera Poster

22 timmar sedan skrev HeFe:

Hejsan,  du skriver att du kopplat skiljereläet såsom IngmarE beskriver men så ser det ju inte ut i bilden du lagt upp (om jag nu inte missuppfattat…)

🤔

Hmmm, kan oxå vara så att jag missförstått. Mitt är ju kopplat enligt det schema Ingemar visade bild på (förutom att jag inte har typ av relä som är kopplat mot generator). Tog för givet att det var så han menade. Men nu när jag läser vad han skrev så är jag inte helt säker på att jag förstår hur han menar. Så det kanske är så att det inte alls är dom han beskrev.🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad som avses, men....

 

...vad jag visade bild på i ett tidigare inlägg var ju Skyllermarks elschema, för att visa att de inte ens själva följer sina egna rekommendationer när det gäller att avsäkra. Jag menar alltså inte att allt är bra på detta schema, snarare tvärtom.

Och som jag även skriver sitter där ett "vanligt" relä som styrs från D+, inte ett spänningsavkännande, så inkopplingen blir ju lite annorlunda om man använder ett spänningsavkännande. Men det är du ju redan med på.

 

Men oavsett bör alltså inte laddreläet vara kopplat helt osäkrat till batterierna (och inget annat heller, för den delen), men det har ju redan stötts och blötts i tråden tidigare ;)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Vet inte riktigt vad som avses, men....

 

...vad jag visade bild på i ett tidigare inlägg var ju Skyllermarks elschema, för att visa att de inte ens själva följer sina egna rekommendationer när det gäller att avsäkra. Jag menar alltså inte att allt är bra på detta schema, snarare tvärtom.

Och som jag även skriver sitter där ett "vanligt" relä som styrs från D+, inte ett spänningsavkännande, så inkopplingen blir ju lite annorlunda om man använder ett spänningsavkännande. Men det är du ju redan med på.

 

Men oavsett bör alltså inte laddreläet vara kopplat helt osäkrat till batterierna (och inget annat heller, för den delen), men det har ju redan stötts och blötts i tråden tidigare ;)

Nu hänger jag med🙂

 

En fundering, finns det någon anledning till att man alltid sätter säkringarna på "plus" sidan, det bör väl rimligen inte spela någon roll vilken sida av förbrukaren en säkring sitter, eller?

Strömmen går ju från minus till plus, så korrekt sida borde ju egentligen vara "minus" sidan.

Är det kanske bara en praxis som är och att man av installations princip skäl vill ha alla säkringar på samma sida.

 

Ett spänningsavkännande relä skulle då lämpligen säkras på minuskabeln, som oxå är den klenaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Boanjohan:

Nu hänger jag med🙂

 

En fundering, finns det någon anledning till att man alltid sätter säkringarna på "plus" sidan, det bör väl rimligen inte spela någon roll vilken sida av förbrukaren en säkring sitter, eller?

Strömmen går ju från minus till plus, så korrekt sida borde ju egentligen vara "minus" sidan.

Är det kanske bara en praxis som är och att man av installations princip skäl vill ha alla säkringar på samma sida.

 

Ett spänningsavkännande relä skulle då lämpligen säkras på minuskabeln, som oxå är den klenaste.

Rent teoretiskt spelar det ingen roll om säkringen sitter på plus- eller minussidan. Men eftersom vi oftast i dagens fordon har "minusjordade" system med höljen på prylar som via sitt chassie kopplar minussidan faller sig säkring på plussidan som både mest naturlig och smidig. Inte lika relevant i en båt kanske (som inte har metallchassie mer än på motorn) men det hänger nog med.

Viktigt är dock att inte blanda, för det blir snabbt väldigt rörigt att hålla reda på avsäkrad och inte avsäkrad minus o.s.v. där då vissa minus inte kan/får kopplas ihop eftersom man riskerar att förbikoppla en ev. säkring. Har man alla på en sida (plus t ex) kan ALLA minusar kopplas ihop.

Ett annat problem om man blandar (vilket det ju skulle bli eftersom motorn i princip alltid är "minusjordad") är att man kan få bakmatning till en enhet med blåst plussäkring från en som har en blåst minussäkring och tvärtom. Kan bli mycket intrikata problem och symptom 🤔

 

Reläets avsäkring:

Tänk på att säkringen är mer ett kabelskydd, och visst, då skulle en säkring på den klena minuskabeln kanske vara på sin plats. Men innan den kabeln riskerar att brinna så har elektroniken som den är ansluten till sannolikt brunnit till avbrott inne i reläet för längesedan.

Den största risken är inte fel i reläet utan att något "minusförbundet" (en kabelände, verktyg, vass kant o.s.v.) kommer mot eller ligger och skaver på pluskabeln från batteriet eller mot dess skruv på reläet.

Eller om man har fel på förbrukarbanken (legat helslut så det blivit kortis i celler) så kommer det bli en strömrusning som först lär svetsa reläkontakterna och sedan ev. sätta fyr på kablarna när det kopplar ihop startbatteriet in i denna kortis efter motorstart. Den som lagt startkablar till en bil med helslut batteri med kortis vet att man bör vara väldigt snabb på att rycka bort kabeln igen ,innan den blivit så varm (några sekunder) att man inte kan hålla i den. Inge bra.....

 

Så antingen egna säkringar på reläets pluskablar, eller ansluta det på "bortsidan" av batteriernas huvudsäkringar. Tycker jag.

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Boanjohan:

Ett spänningsavkännande relä skulle då lämpligen säkras på minuskabeln, som oxå är den klenaste.

Biltemas spänningsavkännande relä använder minuskabeln som ”mätreferens” för att veta när det ska koppla till och från. Inga större strömmar flyter därför där och att sätta en säkring där har ingen effekt mot kabelbrand mao.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Biltemas spänningsavkännande relä använder minuskabeln som ”mätreferens” för att veta när det ska koppla till och från. Inga större strömmar flyter därför där och att sätta en säkring där har ingen effekt mot kabelbrand mao.

Delvis sant.

Den används som generell minus för avkänningselektroniken och när reläet är draget så går även reläspolens minus och ström ju genom denna ledning också.

 

Men precis som @ChristerN skriver är detta mycket låga strömmar oavsett, som dessutom passerat elektronik som lär brinna till avbrott långt innan kabeln gör det i händelse av ett internfel i elektroniken i reläet. För det är alltså inte mot denna minuskabel det blir farliga överledningar till minus från batterikablarna.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev IngemarE:

Delvis sant.

Den används som generell minus för avkänningselektroniken och när reläet är draget så går även reläspolens minus och ström ju genom denna ledning också

Ja, det är ett korrektare sätt att beskriva det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

kopplingsschema.png

Redigerad av HeFe
skapar ny tråd !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shunten ser väl rätt ut, men...

...det blir lätt förvillande när du "kidnappar" en annans tråd och börjar lägga in dina elscheman i den. Det kan lätt blandas ihop med TS scheman och alla inser inte att det plötsligt är två olika båtar, ägare och frågeställare i samma tråd.

 

Starta därför gärna en egen tråd med ditt egna schema. Lite schysst mot TS också...😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen , ber om ursäkt  för kidnappning - Inte min mening att röra till det -jag är lite ny på det här med att skriva på forum !

Jag skapar en ny tråd ! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...