Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mkillen

glömde tömma septitanken....

Rekommendera Poster

har "bara" piss där i....inte det andra. Kan det funka o bara köra i lite extra glykol o sen tömma till våren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev mkillen:

har "bara" piss där i....inte det andra. Kan det funka o bara köra i lite extra glykol o sen tömma till våren?

Glykol i sugtömningsstationen är nog inte så lyckat.

Har du tömning i havet kan du tömma i en hink och hälla över i dunkar. Inte så kul kanske men...ja... 😵

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Töm tanken och spola vatten på marken

Detta är nog den bästa metoden, alltså att späda ut urinen ordentligt och tappa ur den…

2 timmar sedan skrev McLasse:

Glykol i sugtömningsstationen är nog inte så lyckat.

Har du tömning i havet kan du tömma i en hink och hälla över i dunkar. Inte så kul kanske men...ja... 😵

Du kan ju skära av toppen eller en sida på någon tio- eller tjugolitersdunk och ställa inunder där du samlar upp den outspädda eller utspädda urinen. Iofs är den väl redan utspädd med spolvattnet från toan. Kanske det finns pappersrester i också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev mkillen:

har "bara" piss där i....inte det andra. Kan det funka o bara köra i lite extra glykol o sen tömma till våren?

Skit också!

 

Jag hade försökt få ut innehållet. Det är inte kul om det fryser och börjar läcka. Även om du häller i glykol eller liknande så kanske det inte blandar sig i slangen nere vid bottenventilen. Kan ju liksom bli en pissig start på nästa säsong.

 

Jag tömde min tank en gång i en soptunna. Jag tejpade fast en modifierad sopsäck som en strut från skrovet ner till soptunnan. Sedan var det bara rulla iväg skiten. Det var faktiskt inte alls så vidrigt som man kan tro.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har sjötömning eller annat med en nu stängd ventil är det inte så bra. En stängd eller helöppen kulventil kan frysa sönder när det blir kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte en sjötömningsventil så kanske en hävert funkar genom sugtömningsanslutningen. Finns hävertslang som man skakar igång att köpa billigt på t.ex. Jula så du slipper suga med munnen🙂

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev excel319:

Om du har sjötömning eller annat med en nu stängd ventil är det inte så bra. En stängd eller helöppen kulventil kan frysa sönder när det blir kallt.

Hur kan det komma sig att en helt öppen kulventil kan frysa sönder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hur kan det komma sig att en helt öppen kulventil kan frysa sönder?

Det kan finnas vatten i utrymmet bakom kulan i öppet läge. Halvöppen är det som gäller med kulventiler om man vill vara garderad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har inte glömt fast förra året hann "vi" inte, det hände inget. frostskyddade toapumpen o tömningspumpen sitter högt,det var bra. manövrerade kulventilerna fram o tillbaka sedan halvöppna. som jag brukar. BT mfl säljer toaglykol kanske mera miljöriktiga?  B  som tömde färskvattentanken med hävert...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...