Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Jäkla havstulpaner!

Rekommendera Poster

Ligger i ohms grannhamn med liknande båt. Har även haft samma bottenfärg dvs biltema västkust. 

 

Inte en tulpan på skrov, dock täckt hela skrovet med 1 lager ca 2 veckor innan sjösättning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Makro:

Är det Trilux 33 som du har målat både botten och drev med? 

Något nr vet jag tyvärr inte, men köpte tillsammans med epoxy hos Hjertmans i Norrköping. Sen till drevet Trilux propeller.

https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/bottenfarger/hard-ostkust/trilux-svart-25liter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt vanligtvis välunderrättad källa innehåller både mjällschampo och Trilux 33 ett ämne som heter ”Zinkpyrition”…

Det förklarar kanske att jag aldrig sett någon mänsklig varelse med havstulpaner i hårbotten, inte ens varesig Poseidon, Neptunus eller Triton….😃

 

Men på fullt allvar, undrar om det går att blanda mjällschampo i bottenfärgen..?

Men jag misstänker att dessa produkter inte låter sig blandas, det kanske blir som de få gånger jag försökt göra egen majonäs… det skär sig. Torktiden hade väl blivit lidande också kan tänkas.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev patrikflink:

Något nr vet jag tyvärr inte, men köpte tillsammans med epoxy hos Hjertmans i Norrköping. Sen till drevet Trilux propeller.

https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/bottenfarger/hard-ostkust/trilux-svart-25liter

Trilux 33 säljs nog inte i vanliga båttillbehörsaffärer då den är avsedd för ”yrkesmässig användning” på västkusten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Makro:

En bekants båt, tror den är målad med VC17 men har legat still hela sommaren (pågående renovering) i samma hamn som vi.

A6C1B7B4-7A33-4CC6-A631-E42D3171ADA5.jpeg

 

VC17M har många varit nöjd med tidigare, har den blivit sämre ?

Det där ser ju som han har målat med vaniljsås eller chokladpudding...😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska förtydliga att min båtgranne har samma modell av färg på botten som jag, men hade en rand av dessa odjur vid vattenlinjen och på  akterspegeln m.m.

Vet att vederbörande inte var ute mycket, den låg alltid vid bryggan när jag gick ut och kom hem.

 

Sen har vi min andra vän, ligger i samma hamn också, dock ca 70 meter ifrån mig med sin Saga 365. Han köpte den ny, bara bättrat på med Biltemas färg under 8 år där det var fläckar, inte en tulpan eller snäcka på den.

 

Tror fortfarande att det inte har någon roll vilken färg man använder (självklart dom giftiga är bäst), gäller att gå på sjön när dessa kräk vill bosätta sig. Jobbigt att klamra sig fast under gång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-13 vid 09:33 skrev Georg_Ohm:

Om man nu tror på att det bara finns ett tiotal arter i vattnen runt vårt land, är det ju lätt att tro att det även finns olika arter på väst- respektive ostkusten

Det finns bara en sorts havstulpaner som överlever i bräckt vatten, så på ostkusten sätter sig tulpanerna vid bara ett tillfälle, så därför funkar det bra att tvätta när larverna sätter sig (runt månadsskiftet juli-augusti i Stockholm) och klara sig tulpanfri. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo vi som bor på västkusten eller ska man säga ”påväxtkusten” kanske, är ju väl medvetna om att havstulpanerna sätter sig mer eller mindre under hela säsongen så nog är det svårare att hålla rent om man inte kör dagligen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Makro:

Jo vi som bor på västkusten eller ska man säga ”påväxtkusten” kanske, är ju väl medvetna om att havstulpanerna sätter sig mer eller mindre under hela säsongen så nog är det svårare att hålla rent om man inte kör dagligen.

Just så!

Vad jag förstår av det jag läst de senaste dagarna kommer dessa havstulpaners larver simmande i Kattegatt och Skagerack i flera olika omgångar, det är frestande att kalla den för ”invasionsvågor”. 
 

En annan fundering, det är ju känt att havstulpanernas larver tyr sig till offeranoder intill propellrar av brons, hur nu det kommer sig, kan det vara den galvaniska strömmen som attraherar dem? 
Kan man kanske på elektronisk väg skrämma bort larverna? Om man lägger ut någon ljudvåg runt båten? Men då kanske man stör andra havslevande djur och diskar också. Och jag ser ju att havstulpanerna frodas bra på mina ekolodsgivare.

 

Jag har i hamnarna sett sådana där skrovdukar som är uppsända på båtplatserna alldeles under båtens botten, då blir det en syrefattig miljö där inte havstulpaner och andra oönskade organismer trivs. Undrar hur stor båt man kan ha på en skrovduk? 
 

Att lyfta båten i hemmahamnen är ju naturligtvis det bästa, men lyftar är dyra och man lär ju inte kunna eller få installera en sådan i en kommunal hamn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Tror fortfarande att det inte har någon roll vilken färg man använder (självklart dom giftiga är bäst), gäller att gå på sjön när dessa kräk vill bosätta sig. Jobbigt att klamra sig fast under gång.

Det tror jag också, men ändå kan man ju se havstulpaner på propellrar, dom gillar kanske att åka karusell? Tänker åter på svågern, som sjösatte en ren båt på en tisdag på Tjörn. En och en halv vecka senare var han i norra Bohuslän med fullväxta propellerblad, som fick skrapas rena i en av Syd-Kosters hamnar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det tror jag också, men ändå kan man ju se havstulpaner på propellrar, dom gillar kanske att åka karusell? Tänker åter på svågern, som sjösatte en ren båt på en tisdag på Tjörn. En och en halv vecka senare var han i norra Bohuslän med fullväxta propellerblad, som fick skrapas rena i en av Syd-Kosters hamnar.

 

Närmast en hård yta som rör sig genom en vätska eller gas, bildas ett gränsskikt med en gradient av flödeshastighet som når i princip noll precis vid ytan. Hur tjockt det är beror på vätskans/gasens viskositet, den fria, relativa flödeshastigheten och hur lång sträcka, i flödets riktning, som ytan är i kontakt med vätskan/gasen. Tänk på hur fläktblad kan vara otroligt dammiga, trots att de roterar med hundratals till tusentals varv i minuten.
Kraften som vill slita bort påväxt är inte så stor precis vid ytan. Jag skulle tro att det är först när de bildat skalen som de sticker upp, men då sitter de förmodligen redan hårt fast och kan motstå flödets kraft.


image.png.b6dcd80d521ec82d17c9038681ab1136.png

Redigerad av raol
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Just så!

Vad jag förstår av det jag läst de senaste dagarna kommer dessa havstulpaners larver simmande i Kattegatt och Skagerack i flera olika omgångar, det är frestande att kalla den för ”invasionsvågor”. 
 

En annan fundering, det är ju känt att havstulpanernas larver tyr sig till offeranoder intill propellrar av brons, hur nu det kommer sig, kan det vara den galvaniska strömmen som attraherar dem? 
Kan man kanske på elektronisk väg skrämma bort larverna? Om man lägger ut någon ljudvåg runt båten? Men då kanske man stör andra havslevande djur och diskar också. Och jag ser ju att havstulpanerna frodas bra på mina ekolodsgivare.

Det finns ju någon slags ultraljudsskydd och även Penta tror jag har haft ett liknande system  för att förhindra påväxt, men hur bra de funkar vet jag inte och jag har inte hittat så mycket tester heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

En annan fundering, det är ju känt att havstulpanernas larver tyr sig till offeranoder intill propellrar av brons, hur nu det kommer sig, kan det vara den galvaniska strömmen som attraherar dem? 

Ytan på Brons och mässing avger pyttesmå mängder av kopparjoner (som reagerar med s.k. liganer i vattnet och bildar för biologin nyttiga spårämnen inom mindre än en tiondels mm från ytan). Dessa kopparjoner avskys av havstulpanernas larver, så de bosätter sig inte på dessa ytor. 
Ansluter man en offeranod (Zink eller annat som är oädlare än brons/mässing) så uppstår en galvanisk process som hindrar kopparjonerna att avgå från ytan, och larverna bosätter sig då där. 
Mässing korroderar i havsvatten utan offeranod. Det gör inte marinbrons.
SXK Västkust har provat att elektrolytförkoppra mässings- och bronspropellrar med gott resultat, (varar minst 5 år, kanske mer) förutsatt att man INTE har någon offeranod. Kopparn omgärdar mässingen och är aningen mindre ädel, vilket gör att mässingen inte korroderar.

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-12 vid 15:57 skrev Georg_Ohm:

Tja, påväxten kanske är väldigt lokal, kanske skiljer det mellan olika bryggor, vem vet?

Min plats är ganska nära land, där kanske vattnet är mer stillastående än längre ut, fast havstulpanerna gillar väl egentligen strömmande vatten.

Det är våran med, inte och inte många bryggor bort om jag har känner igen båten från bilderna rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Gullholmarn:

Det är våran med, inte och inte många bryggor bort om jag har känner igen båten från bilderna rätt.

Vad bra, då tittar du till den litet extra då du går din vaktrunda! 😃

Så kollar jag din båt litet extra.


Tja, jag vet inte som sagt, det var flera helgturer mest söder om Rivöfjorden, och några turer norr därom på våren. Sedan den traditionella långturen upp mot Kosteröarna och Strömstad och åter med nedslag på välkända såsom något okända öar och orter. Någonstans halvvägs efter Sotekanalen eller kanske vid passagen mellan Bovall och Hornö ränna kände jag att det började gå trögt. Vi hade uppehållit oss i några dagar i början av augusti runt Kornöarna, Brofjorden och Malmön… kanske var det där larverna larvade sig… 😆. Sannolikt har ju påväxningen börjat i hemmahamnen och sedan har fler havstulpanelarver fortsatt koloniseringen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...