Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Misilen2

Extranyckel till ruffluckan

Rekommendera Poster

Halloj segelvänner! 
Nu är det så att jag har haft inbrott i min bil och blivit av med min enda båtnyckel till min Hallberg rassy misil2. 
Hur löser jag detta?

Går det att använda samma nyckel till någon annans misil? 
Har även varit inne på onmar och kikat på en extranyckel men jag behöver veta vilken som passar. 
https://www.onmar.se/door-locks/spare-keys/mobella-round-key
Tack på förhand. 

5FBB96BB-F354-4CF9-8D58-A91FFD52818E.jpeg

82BF5BC4-7B4E-4E3D-831D-8477EBD5CEC8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog såga av låskläppen med ett metallsågblad. D v s den som går upp i den skjutbara takluckan. 

Skydda virket med två tunna rostfria plåtar. En på ovansidan och en på undersidan av sågbladet. 

 

Köp sen en ny låskista med minst tre nycklar. 

 

 

Det ser inte så mycket ut med luckspjälorna. Plocka bort några och gör sen nya. In med en mobil o fota hur det ser ut. 

Kanske låskista endast sitter med några träskruvar, som du skruvar ur inifrån. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Misil och samma problem. Jag har för mig att nyckeln till nedgångsluckan var av mässing och av en enkel modell, som låsaffärer har på lager. De finns i två (eller kanske tre) varianter. Köp dem på öppet köp och pröva! Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall inte skriva det här så alla tjuvar kan läsa det, fast det vet de nog redan,  men den kan du få upp med två kraftigare gem som du rätar ut å böjer till å så pillra lite.

Ett företag i Götebrg säljer sådan låskistor. Kostar just inget. Annars borde även "nyckelservice" på köp-gallerian fixa en nyckel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera bort det gamla låset, borra upp ett runt hål och sätt dit ett nytt lås med lite modernare låsmekanism. Hade jag gjort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fin patina (ärligt) bra förslag ovan ,men.. synligt låst håller ärliga tjuvar ute andra förstör för åtkomst .då kanske bättre med  tex öglor med hänglås? kapellbåtar är än svårare att låsa.men ibland kanske man vill låsa IN katten el dylikt. försäkring gäller kanske även olåst båt.  värdeskåp inne för värdesaker känns bra. ps har sett värre urpårningar :)     b

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan vi fick inbrott och ruffluckan totalt sönderbruten låser vi aldrig båten.

Kostnaden och jobbet att återställa det som går sönder överstiger med råge värdet av det som kan bli stulet.

Har lite biltema-verktyg och några vinpavor i båten.

 

Lycka till med låset oavsett.

 

// Mats W

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...