Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mike14

Borgwarnerdrev

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Mike14:

Tackar för tipset det har jag faktiskt inte tänkt på

Vilket då, att måla ett streck över axelkopplingen? Eller trimplanens olika effeketer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 


Båten är på 34 fot!?

Jag kan ju tycka att ett bortplockat ankarspel och ny batteribank inte borde vara en katastrof.

Vad kan ett ankarspel med kätting väga? Beror ju förstås på kättingens längd och grovlek.

Hur mycket väger din nya batteribank, 150 kg?

 

Jag refererar ju åter till min båt som är på 31 fot. 
Jag har ingenting som är tungt förut, jag har ankarspel och 30 meter kätting längst akterut på badbryggan, omedelbart framför/innanför akterspegeln finns en 200 liters dieseltank på varje sida, summa 400 liter, mellan tankarna finns en KAD43, med drev. Mellan tummen och pekfingret har jag kanske bortåt 1500 kg akteröver, där efter tillkommer batterier och vattentankar på 108 och 88 liter, samt en septiktank på 108 liter. 
Jag har haft två passagerare i 110 kg klassen på sittbänkarna längst bak, (dock ej vare sig min fru eller svärmor) lik förbaskat planade båten, även om topparten var några knop mindre.

Ja då funkade väl turbon och det var på våren så det var sannolikt ingen påväxt.

 

Jag vet inte om jämförelsen kan användas, min båt är 310 cm bred din är kanske bredare med bättre bärighet akteröver.

 

Motorfel på bägge maskinerna samtidigt låter inte så sannolikt. Men som redan sagts rymmer ju hästarna ur stallet under årens lopp. Men om motorerna går bra och varvar ut torde det ju vara någonting annat. Å andra sidan är det väldigt lätt att själv göra ett komptest på en bensinmotor.

Förgasare kan vara pilligare att fixa till, men det brukar finnas kompletta renoveringssatser att köpa.

 

Om det slirar i klämkopplingen eller motsvarande mellan axel och backslag borde man höra det, och relativt snabbt svarvas axeln/och eller klämkopplingen ned så att den inte drar runt axeln öht.

 

Trimplan i all sin glans, men dessa lyfter ju båtens akterskepp, men gör det inte gratis, det blir ju en bromsande effekt och någon slags turbulens under och bakom båten som stjäl en del energi. Å andra sidan ser ju då trimplanen till att båten får ett gynnsammare gångläge och därmed kan gå snabbare… Enligt ZipWakes reklam ger interceptorena en mindre bromsverkan, mindre turbulens samtidigt som lyftkraften ökas, det kanske stämmer…?

 

Men du har båten på land nu?

Svårt att testa, men om den legat i vattnet kunde du ju med någon typ av märkpenna rita ett streck över axel, klämkoppling och eventuell medbringare, för att se om strecket är brutet efter en stunds körning. I såfall har det slirat.

 

 

Att rita ett streck över axeln 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de skulle ha slirat i flera år skulle det inte vara mycket kvar av varken axel eller axelkoppling. Du säger att det är mycket porer i propellerbladen. Har du känt på bladen om de är så ruttna att de går att böja för hand?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju bara ägt båten i två säsonger och i fjor körde jag knappt någonting. Har väl inte varit ute så mycket i år iheller. Men själv så tycker jag oxå att det är lite långsökt att båda dreven skulle börja slira. Däremot så pratas det mycket om viktfördelningen på Silverton forum. Så jag tror likförbannat att det får bli Zipwake. Funkar sen inte detta så blir det till att se om dreven slirar. Tror inte ett dugg på att varvräknaren skulle vara kass. Skulle båda två gå i sönder och visa samma varvtal, Njä det tror vi inte på. Jag ska ändå köpa en extra och dubbelkolla. Sen är det ju nya proppar, men det får bli till nästkommande säsong 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om den varvar 4200 men bara gör 11-12 knop så är det någonting som är galet som en mekaniker borde kunna finna ut vad det är.

 

Är det raka axlar eller drev på den ?

Hur gamla är motorerna ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet när det slirar någonstans mellan motor och propoeller, det kan vara vid en axelkoppling, defekt backslag, vulkningen i propellernavet som släppt eller på mindre motorer brytpinnen som gått av, i de senare fallen större och mindre utombordare eller aq-drev.

DET är i alla fall så att om det slirar så ökar motorvarvet ganska mycket samtidigt som båtens hastighet snabbt minskar.

Och om det då tillåts slira under en längre tid uppkommer mekaniska skador.

 

Det har aldrig hänt mig, men jag vet och har hört att hydrauliska backslag, som annars brukar vara väldigt bra, kan släppa greppet och börja slira, då kan det bero på att dess oljenivå är för låg, vad jag hört... jag har ju aldrig själv behövt bekymra mig om det.

Dessutom har jag ingen aning om dina Borg-Warner äro hydrauliska eller mekaniska, gissar dock att dom är hydrauliska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev touchwood:

 

Om den varvar 4200 men bara gör 11-12 knop så är det någonting som är galet som en mekaniker borde kunna finna ut vad det är.

 

Är det raka axlar eller drev på den ?

Hur gamla är motorerna ?

 

Det är axlar åldern på motorerna borde ju kvitta när varvtalet är rätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Min erfarenhet när det slirar någonstans mellan motor och propoeller, det kan vara vid en axelkoppling, defekt backslag, vulkningen i propellernavet som släppt eller på mindre motorer brytpinnen som gått av, i de senare fallen större och mindre utombordare eller aq-drev.

DET är i alla fall så att om det slirar så ökar motorvarvet ganska mycket samtidigt som båtens hastighet snabbt minskar.

Och om det då tillåts slira under en längre tid uppkommer mekaniska skador.

 

Det har aldrig hänt mig, men jag vet och har hört att hydrauliska backslag, som annars brukar vara väldigt bra, kan släppa greppet och börja slira, då kan det bero på att dess oljenivå är för låg, vad jag hört... jag har ju aldrig själv behövt bekymra mig om det.

Dessutom har jag ingen aning om dina Borg-Warner äro hydrauliska eller mekaniska, gissar dock att dom är hydrauliska.

Jo dom är hydraliska 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Mike14:

Så din båt där var skrovet byggt för en Flybridge och ang varvtalet det har jag skrivit innan och den varvar vad den ska 4200 precis som en Crusader ska.

Jaa min båt fanns också som flybridgemodell, vad ser har med saken att göra vet jag inte. Min poäng var att på sådana här tunga båtar, spelar några 100kg hit eller dit ingen roll. 

 

Du har fått många bra tips i tråden utred dem, trimplan eller zipwake gör inte att du helt magiskt skulle göra 30 knop vid samma varvtal. 

 

Jag ber om ursäkt att jag ville säkerställa wot, tyckte det lät lågt. 

 

Du har något fel någonstans. 

 

Lycka till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev joelfrodin:

Jaa min båt fanns också som flybridgemodell, vad ser har med saken att göra vet jag inte. Min poäng var att på sådana här tunga båtar, spelar några 100kg hit eller dit ingen roll. 

 

Du har fått många bra tips i tråden utred dem, trimplan eller zipwake gör inte att du helt magiskt skulle göra 30 knop vid samma varvtal. 

 

Jag ber om ursäkt att jag ville säkerställa wot, tyckte det lät lågt. 

 

Du har något fel någonstans. 

 

Lycka till

Medhåll från min sida. Jag funderar på om du kanske angriper problemet från fel håll.

En ogynnsam viktfördelning såsom du beskriver den borde inte inverka så mycket. Visst kan du kompensera med längre och/eller bredare trimplan eller interceptorer, men det kommer sannolikt inte att påverka maxhastigheten speciellt mycket. 
Spontant med din beskrivning känns det som om dina båda maskiner inte orkar förmå din båt i planing, eller snarare halvplaning. Du borde nog kolla maskinerna, dom är nu dessutom till åren komna. Ett komptest med exempelvis Biltemas kompressionsprovare är inte alls svårt, men det tar ju en stund då du har sexton cylindrar att mäta kompressionen i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Medhåll från min sida. Jag funderar på om du kanske angriper problemet från fel håll.

En ogynnsam viktfördelning såsom du beskriver den borde inte inverka så mycket. Visst kan du kompensera med längre och/eller bredare trimplan eller interceptorer, men det kommer sannolikt inte att påverka maxhastigheten speciellt mycket. 
Spontant med din beskrivning känns det som om dina båda maskiner inte orkar förmå din båt i planing, eller snarare halvplaning. Du borde nog kolla maskinerna, dom är nu dessutom till åren komna. Ett komptest med exempelvis Biltemas kompressionsprovare är inte alls svårt, men det tar ju en stund då du har sexton cylindrar att mäta kompressionen i.

I min värld så är det så att om jag har rätt varvtal så så kvittar det om jag så skulle ha enbart 7hk kvar utav 350hk. Är det fullt varvtal så är det ju fullt vad spelar då fler hk för roll. Där stämmer det ju 🤔

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorerna varvar 4000rpm vid planingströskeln, är det nog inte motorerna som det är fel på. Jag skulle kolla lite närmare på propellrarna. Att diameter och stigning är rätt behöver inte betyda att propellrarna är optimala. Kanske behöver båten fyrbladiga propellrar med större bladarea. De ger kanske lite lägre toppfart, men bättre egenskaper vid marschfart, och när man ska över planingströskeln. Propellrarna som sitter på nu verkar ju inte bromsa motorerna, då varvtalet är så högt, och farten låg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tämligen osannolikt att båda dreven skulle få samma fel samtidigt och börja slira. De här hydrauliska dreven är mycket driftsäkra så länge de har tillräckligt med olja. Med för lite olja i drevet brukar första tecknet vara att de växlar långsamt och slirar ordentligt. Går de längre än några minuter med alldeles för låg oljenivå så bränner man lamellerna och då är det färdigkört. Om oljenivån är som den skall och har rätt färg skulle jag gissa att dreven funkar ok. Om färgen på oljan är olika kan det bero på fel i ena drevet. Lukten säger också en del. Luktar det bränt är det dags för åtminstone oljebyte, i värsta fall reparation. Folk som meckar med bilars automatlådor brukar ha näsa för det där, det är lite samma teknik.

 

En tung båt med i sammanhanget små motorer så skall de vara perfekt justerade och jobba på samtliga cylindrar för att båten skall komma sig över planingströskeln. Jag skulle gissa på att minst en av motorerna inte ger full effekt. Framgår inte om dina motorer har insprutning eller förgasare.

Ett sätt att testa om motorerna och dreven är i lika bra trim är att köra turvis på bara ena motorn och kolla vilken toppfart du får på vardera motorn. Dina motorer skall toppa 4400 rpm när allt är rätt.

 

Jag skulle börja i den billiga ändan och kolla så att tändning och kompression är som de skall. Nya tändstift och kablar är inte fel heller om din båt har något decennium på nacken. Att ta loss förgasarna (om det är sådana på dina motorer) och ta dem till någon som kan dem för en översyn är en bra ide. 

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Rollen:

Om motorerna varvar 4000rpm vid planingströskeln, är det nog inte motorerna som det är fel på. Jag skulle kolla lite närmare på propellrarna. Att diameter och stigning är rätt behöver inte betyda att propellrarna är optimala. Kanske behöver båten fyrbladiga propellrar med större bladarea. De ger kanske lite lägre toppfart, men bättre egenskaper vid marschfart, och när man ska över planingströskeln. Propellrarna som sitter på nu verkar ju inte bromsa motorerna, då varvtalet är så högt, och farten låg.

Jag är oxå inne på propellrarna tyvärr så har jag inte hittat något ställe där man kan köpa och testa sej fram och där finns ingen som håller på med propellrar runt Malmö regionen som kan komma och kika på båten. Jag hittar inga typskyltar som där ska sitta på backslagen dessa är borta så jag kan inte se utväxlingen. Sedan så blir jag inte klok på hur man mäter stigningen. Gissar att man mäter höjden ifrån axeln upp till skrovet. Plus att dom vill ha reda på vilken vinkling skrovet har i grader. Ska höra med en som sysslar med Powerbåtar han har en jädrans massa kontakter. Jag bytade propp på min förra båt och det blev en jädrans skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Faderullan:

Det är tämligen osannolikt att båda dreven skulle få samma fel samtidigt och börja slira. De här hydrauliska dreven är mycket driftsäkra så länge de har tillräckligt med olja. Med för lite olja i drevet brukar första tecknet vara att de växlar långsamt och slirar ordentligt. Går de längre än några minuter med alldeles för låg oljenivå så bränner man lamellerna och då är det färdigkört. Om oljenivån är som den skall och har rätt färg skulle jag gissa att dreven funkar ok. Om färgen på oljan är olika kan det bero på fel i ena drevet. Lukten säger också en del. Luktar det bränt är det dags för åtminstone oljebyte, i värsta fall reparation. Folk som meckar med bilars automatlådor brukar ha näsa för det där, det är lite samma teknik.

 

En tung båt med i sammanhanget små motorer så skall de vara perfekt justerade och jobba på samtliga cylindrar för att båten skall komma sig över planingströskeln. Jag skulle gissa på att minst en av motorerna inte ger full effekt. Framgår inte om dina motorer har insprutning eller förgasare.

Ett sätt att testa om motorerna och dreven är i lika bra trim är att köra turvis på bara ena motorn och kolla vilken toppfart du får på vardera motorn. Dina motorer skall toppa 4400 rpm när allt är rätt.

 

Jag skulle börja i den billiga ändan och kolla så att tändning och kompression är som de skall. Nya tändstift och kablar är inte fel heller om din båt har något decennium på nacken. Att ta loss förgasarna (om det är sådana på dina motorer) och ta dem till någon som kan dem för en översyn är en bra ide. 

Är två 454 små motorer 🤔och förgasarna är nyrenoverade. Sedan så varvar den ju rätt. Dom ska varva max 4200 och det gör dom. Har prövat att köra motorerna separat och dom varvar samma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mike14:

Är två 454 små motorer 🤔och förgasarna är nyrenoverade. Sedan så varvar den ju rätt. Dom ska varva max 4200 och det gör dom. Har prövat att köra motorerna separat och dom varvar samma

Vill bara kolla att jag har fattat rätt: När du säger att du provat att motorerna varvar är det under belastning eller obelastat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Rascal:

Vill bara kolla att jag har fattat rätt: När du säger att du provat att motorerna varvar är det under belastning eller obelastat?

4200 är under belastning 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...