Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mike14

Borgwarnerdrev

Rekommendera Poster

Hej har en Silverton 34x 1989

men 2st crusader 454

Mitt problem är att jag knappt får upp den i ens på halv fart. Får upp den i runt 11-12kn och den ska toppa runt 25-30

Nu är den hyfsat bred på 3,70 och även baktung med dessa 2 motorer. Utökade även med en 6 batterier. Har nu 2 för start och 4 för förbrukning. Ankarspelet i fören har någon plockat bort av någon anledning och det väger ju en del. Den varvar runt 4000 och det ska ju vara normalt. Men jag tycker att det ser ut som det bara vispas runt. Propellrarna ska vara rätt enligt Silverton klubben. Kan det vara för små trimplan eller slitna propellrar🤔 Eller vikt fördelningen som har blivit tokig. Tycker det skulle vara märkligt om båda backslagen slirade lika mycket. Jag har ju raka axlar så det går ju inte att justera något där som man trimmar ut på ett drev. Tankar man fullt med soppa 980lit samt färskvatten på en 250 så ändrar man ju viktfördelningen men då kommer man oxå upp i vikt. Funderade på Zipwake men har inte fått någon bra återkoppling därifrån eller rättare sagt ingen alls och vill inte lägga ut 20-30.000:- på något som inte hjälper. Hur ser jag enklast att den varvar ut som den ska på axlarna??? Sug på denna 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det alltid varit så här, eller har det blivit sämre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mike14:

Hej har en Silverton 34x 1989

men 2st crusader 454

Mitt problem är att jag knappt får upp den i ens på halv fart. Får upp den i runt 11-12kn och den ska toppa runt 25-30

Nu är den hyfsat bred på 3,70 och även baktung med dessa 2 motorer. Utökade även med en 6 batterier. Har nu 2 för start och 4 för förbrukning. Ankarspelet i fören har någon plockat bort av någon anledning och det väger ju en del. Den varvar runt 4000 och det ska ju vara normalt. Men jag tycker att det ser ut som det bara vispas runt. Propellrarna ska vara rätt enligt Silverton klubben. Kan det vara för små trimplan eller slitna propellrar🤔 Eller vikt fördelningen som har blivit tokig. Tycker det skulle vara märkligt om båda backslagen slirade lika mycket. Jag har ju raka axlar så det går ju inte att justera något där som man trimmar ut på ett drev. Tankar man fullt med soppa 980lit samt färskvatten på en 250 så ändrar man ju viktfördelningen men då kommer man oxå upp i vikt. Funderade på Zipwake men har inte fått någon bra återkoppling därifrån eller rättare sagt ingen alls och vill inte lägga ut 20-30.000:- på något som inte hjälper. Hur ser jag enklast att den varvar ut som den ska på axlarna??? Sug på denna 😂

Något att tänka på så här års i slutat av säsongen, iallafall runt västra, södra och en bit upp på den östra kusten runt vårt land, är ju påväxt av havstulpaner och andra vattenlevande organismer.

Min båt har liksom tappat 8-9 knop och känns allmänt trög, jag tror mig veta att jag har massvis med havstulpaner, samt kanske även en trött turbo. Torrsättning i morgon, då skall det bli intressant att se min "havstulpanodling".

 

ZipWake är bra!

Jag installerade ett sådant system för en del år sedan. Min båt var känslig i planingsfart för lutning i sidled, det kallas tydligen för "roll-led" (i längsled kallas det för "pitch"), jag hade hela tiden handen på trimplanspanelen, ett ständigt trimmande. Nu med zipwaken sköter allt sig själv. Det var en del experimenterande i början med olika inställningar, man börjar med en grundinställning utefter båtens längd och vikt, sedan får man finslipa på den. Det finns ju Mente marins automatik också som man kompletterar befintliga trimplan med, en sådan kan bli betydligt billigare än zipwaken. ZipWakes  interceptorer är betydligt snabbare än de oljehydrauliska trimplanscylindrarna och man slipper att söla med hydraulvätska iallafall i det systemet.

 

Men vare sig olika trimplansautomatik så kan du liksom inte reparera ett ogynnsamt gängläge från början.

Viktfördelningen som du nämner känns ju i din beskrivning som ofördelaktig, jag vet, jag har 2 x 200 liter diesel akteröver, och det märks när båten är fulltankad, men den kommer ändå upp i planing. Sedan installerade jag en extra vattentank, den hamnade längst bak på ena sidan, det var heller inte optimalt, men detta har åtgärdats. Jag har mina batterier i förbrukarbanken en liten bit akter om midskepps.

Jag har haft passagerare som varit allt annat än anorektiska på akterdäck under gång men båten har ändå planat (vid stillaliggande låg badbryggan under vattenlinjen med dessa personer ombord).

 

Propellrar slits normalt sett liksom inte ut..

Om man nu inte råkar ut för den akuta och oannonserade landhöjningen. Vare sig propellrar utförda av någon bronslegering, någon aluminiumlegering eller ens sådana i rostfritt stål mår bra av närkontakt med granit, gnejs eller andra bergarter som dessvärre finns i alldeles för stor mängd under vattnet, inte heller närkontakt av tredje graden med ankarkättingar är bra.

 

Jag kan gott tänka mig att du har en ogynnsam viktfördelning och/eller (det ena behöver inte utesluta det andra) en riklig påväxt av havstulpaner eller annat på båtens botten, eller ännu värre på propellrarna. Bara med måttligt stora kolonier av havstulipaner på en propeller ger en effektiv effektförlust.

 

41 minuter sedan skrev Rollen:

Har det alltid varit så här, eller har det blivit sämre?

Jag tror att  @Rollenockså är inne på misstanken om beväxning...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också på havstulpaner eller om du har för lite olja i behållaren för trimplanen.

Min båt är rätt lik din i storlek och viktfördelning, har 1000 liter diesel, 400 liter vatten, 8st batterier plus elverk och allt bakom maskinerna och den planar och gör mellan 23 till 27 knop beroende på vätskemängden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade inte en havstulpan när jag tog upp den nu i höstas. Dock så tycker jag att trimplanen ser väldigt små ut. Men stämmer min topphastighet med din om du inte använder dina trimplan. Det är ju inte så att den lyfter i fören något nämnvärt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rollen:

Har det alltid varit så här, eller har det blivit sämre?

Det har alltid varit så här sedan jag har ägt båten. Nä där fanns inga havstulpaner, ren och fin. Jag börjar tro på trimplanen. Men det att bara de att den reser eller gräver inte ner sej direkt i aktern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 2715e:

Jag tror också på havstulpaner eller om du har för lite olja i behållaren för trimplanen.

Min båt är rätt lik din i storlek och viktfördelning, har 1000 liter diesel, 400 liter vatten, 8st batterier plus elverk och allt bakom maskinerna och den planar och gör mellan 23 till 27 knop beroende på vätskemängden.

En dum fråga men vad skulle din göra i knop om du inte använde dina trimplan. Det är ju inte så att den gräver ner sej något nämnvärt i aktern. Kan den vara så jädrans känslig. Min båt har ju samma skrov som Flybridgen och en Flybridge borde ju tynga ner den mer i fören. Samt att alla sitter mer i mitten på båten. Men jag tänker kanske fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

Ska köpa en sådan, tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Något att tänka på så här års i slutat av säsongen, iallafall runt västra, södra och en bit upp på den östra kusten runt vårt land, är ju påväxt av havstulpaner och andra vattenlevande organismer.

Min båt har liksom tappat 8-9 knop och känns allmänt trög, jag tror mig veta att jag har massvis med havstulpaner, samt kanske även en trött turbo. Torrsättning i morgon, då skall det bli intressant att se min "havstulpanodling".

 

ZipWake är bra!

Jag installerade ett sådant system för en del år sedan. Min båt var känslig i planingsfart för lutning i sidled, det kallas tydligen för "roll-led" (i längsled kallas det för "pitch"), jag hade hela tiden handen på trimplanspanelen, ett ständigt trimmande. Nu med zipwaken sköter allt sig själv. Det var en del experimenterande i början med olika inställningar, man börjar med en grundinställning utefter båtens längd och vikt, sedan får man finslipa på den. Det finns ju Mente marins automatik också som man kompletterar befintliga trimplan med, en sådan kan bli betydligt billigare än zipwaken. ZipWakes  interceptorer är betydligt snabbare än de oljehydrauliska trimplanscylindrarna och man slipper att söla med hydraulvätska iallafall i det systemet.

 

Men vare sig olika trimplansautomatik så kan du liksom inte reparera ett ogynnsamt gängläge från början.

Viktfördelningen som du nämner känns ju i din beskrivning som ofördelaktig, jag vet, jag har 2 x 200 liter diesel akteröver, och det märks när båten är fulltankad, men den kommer ändå upp i planing. Sedan installerade jag en extra vattentank, den hamnade längst bak på ena sidan, det var heller inte optimalt, men detta har åtgärdats. Jag har mina batterier i förbrukarbanken en liten bit akter om midskepps.

Jag har haft passagerare som varit allt annat än anorektiska på akterdäck under gång men båten har ändå planat (vid stillaliggande låg badbryggan under vattenlinjen med dessa personer ombord).

 

Propellrar slits normalt sett liksom inte ut..

Om man nu inte råkar ut för den akuta och oannonserade landhöjningen. Vare sig propellrar utförda av någon bronslegering, någon aluminiumlegering eller ens sådana i rostfritt stål mår bra av närkontakt med granit, gnejs eller andra bergarter som dessvärre finns i alldeles för stor mängd under vattnet, inte heller närkontakt av tredje graden med ankarkättingar är bra.

 

Jag kan gott tänka mig att du har en ogynnsam viktfördelning och/eller (det ena behöver inte utesluta det andra) en riklig påväxt av havstulpaner eller annat på båtens botten, eller ännu värre på propellrarna. Bara med måttligt stora kolonier av havstulipaner på en propeller ger en effektiv effektförlust.

 

Jag tror att  @Rollenockså är inne på misstanken om beväxning...

Varit så sedan jag har ägt den. Hade en 24fot förut och där märkte man direkt när den reste sej i fören vid full gas. På denna märker jag inget direkt. Känns nästan som man körde med ankaret i sjön 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Något att tänka på så här års i slutat av säsongen, iallafall runt västra, södra och en bit upp på den östra kusten runt vårt land, är ju påväxt av havstulpaner och andra vattenlevande organismer.

Min båt har liksom tappat 8-9 knop och känns allmänt trög, jag tror mig veta att jag har massvis med havstulpaner, samt kanske även en trött turbo. Torrsättning i morgon, då skall det bli intressant att se min "havstulpanodling".

 

ZipWake är bra!

Jag installerade ett sådant system för en del år sedan. Min båt var känslig i planingsfart för lutning i sidled, det kallas tydligen för "roll-led" (i längsled kallas det för "pitch"), jag hade hela tiden handen på trimplanspanelen, ett ständigt trimmande. Nu med zipwaken sköter allt sig själv. Det var en del experimenterande i början med olika inställningar, man börjar med en grundinställning utefter båtens längd och vikt, sedan får man finslipa på den. Det finns ju Mente marins automatik också som man kompletterar befintliga trimplan med, en sådan kan bli betydligt billigare än zipwaken. ZipWakes  interceptorer är betydligt snabbare än de oljehydrauliska trimplanscylindrarna och man slipper att söla med hydraulvätska iallafall i det systemet.

 

Men vare sig olika trimplansautomatik så kan du liksom inte reparera ett ogynnsamt gängläge från början.

Viktfördelningen som du nämner känns ju i din beskrivning som ofördelaktig, jag vet, jag har 2 x 200 liter diesel akteröver, och det märks när båten är fulltankad, men den kommer ändå upp i planing. Sedan installerade jag en extra vattentank, den hamnade längst bak på ena sidan, det var heller inte optimalt, men detta har åtgärdats. Jag har mina batterier i förbrukarbanken en liten bit akter om midskepps.

Jag har haft passagerare som varit allt annat än anorektiska på akterdäck under gång men båten har ändå planat (vid stillaliggande låg badbryggan under vattenlinjen med dessa personer ombord).

 

Propellrar slits normalt sett liksom inte ut..

Om man nu inte råkar ut för den akuta och oannonserade landhöjningen. Vare sig propellrar utförda av någon bronslegering, någon aluminiumlegering eller ens sådana i rostfritt stål mår bra av närkontakt med granit, gnejs eller andra bergarter som dessvärre finns i alldeles för stor mängd under vattnet, inte heller närkontakt av tredje graden med ankarkättingar är bra.

 

Jag kan gott tänka mig att du har en ogynnsam viktfördelning och/eller (det ena behöver inte utesluta det andra) en riklig påväxt av havstulpaner eller annat på båtens botten, eller ännu värre på propellrarna. Bara med måttligt stora kolonier av havstulipaner på en propeller ger en effektiv effektförlust.

 

Jag tror att  @Rollenockså är inne på misstanken om beväxning...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket porer i propellerbladen. Kan detta göra något??? Jag gjorde dom rena innan jag satte den i sjön 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mike14:

Hade inte en havstulpan när jag tog upp den nu i höstas….

Det var då det, du skriver visserligen inte var du har för hemmafarvatten… men vad flera av oss har erfarit och vad som kommit upp i några olika trådar här på forumet, så har det varit en väldigt bra säsong för havstulpanerna, iallafall här efter Kattegatts och Skageracks kuster.

 

Men om du nu märker att du tappat en del i hastighet under säsongen samtidigt som motorerna håller samma varvtal kan det ju då förstås vara bra att kolla drivlinorna samt trimplanens funktion som redan föreslagits, om nu båtens botten och dess propellrar äro fria från påväxt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rollen:

Har det alltid varit så här, eller har det blivit sämre?

Den har alltid varit så här. Men jag har bara ägt den i två säsonger. Nu kör jag jävligt sakta för jag har inte så bråttom. Men om det skulle hända något så vill man ju kunna dra på 😊😊😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det var då det, du skriver visserligen inte var du har för hemmafarvatten… men vad flera av oss har erfarit och vad som kommit upp i några olika trådar här på forumet, så har det varit en väldigt bra säsong för havstulpanerna, iallafall här efter Kattegatts och Skageracks kuster.

 

Men om du nu märker att du tappat en del i hastighet under säsongen samtidigt som motorerna håller samma varvtal kan det ju då förstås vara bra att kolla drivlinorna samt trimplanens funktion som redan föreslagits, om nu båtens botten och dess propellrar äro fria från påväxt.

Den har inte tappat något under säsongen den har i min ägo alltid varit så här trött. Det varit betydligt enklare om det hade fungerat förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mike14:

Den har inte tappat något under säsongen den har i min ägo alltid varit så här trött. Det varit betydligt enklare om det hade fungerat förut.

Ok, då förstår jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara något som slirar. Då skulle det inte hålla länge. Är det porer i hela propellerbladen på både fram och baksida? Roterar propellrarna åt rätt håll? DVS att bladen går upp mot kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker maskineriet,

1.hur många timmar på dem? 

2.kompprov.

3.hur ser stiften ut?

4.har du vattenavskiljare till bränslet?

5.insprut eller förgasare? 

6.vilken typ av tändning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker detta låter mycket konstigt...

 

Din båt är är bestyckad med dubbla 454 som har 350hk/st. Själva båten väger inte mycket så den bör skutta iväg rätt snabbt och upp i plan.

 

Spontant så skulle jag säga att du bör kolla din drivlina (motorerna). Där har du nog tappat effekt. När kollade du ner i förgasare och ser att alla portar öppnar?

 

Båten är väl utrustad med original trimplan som är anpassad, så du kommer inte ändra några knop på att byta, möjligt med mer bekvämligheter som automatik på R och P.

 

 

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mike14:

Hade inte en havstulpan när jag tog upp den nu i höstas. Dock så tycker jag att trimplanen ser väldigt små ut. Men stämmer min topphastighet med din om du inte använder dina trimplan. Det är ju inte så att den lyfter i fören något nämnvärt 

Jag har ganska stora trimplan med dubbla hydralkolvar på varje trimplan.

Brukar inte köra full gas utan att använda timplanen men kan tänkas att den då inte går upp i plan och stannar på 12 till 14 knop.

Redigerad av 2715e

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Trötta motorer...

 

Är motorerna lika gamla som båten 32 år så är nog inte alla hästar kvar, den ska varva mellan 4000 - 4400 och kommer du inte över 4000 ens med "tomma" tankar så är det kanske läge för renovering/byte av motorer.

 

Enkel renovering om motorn är frisk för övrigt så kan det räcka med topplock och förgasare.

 

Annars...

 

https://www.ebay.com/itm/133465170638?hash=item1f1324e2ce:g:BE4AAOSwOXxfDbpJ

 

eller

 

https://www.youtube.com/watch?v=zWg4Q0fAyAM

 

så blir det nog fart på den, dom gamla motorerna säljer du så får du tillbaka en slant men det kostar ju som sagt.

 

Vet inte om denna passar men det går ju att kolla upp.

Renoverade longblock för 43 700:- behövs en vänster och en högerroterande.

 

https://www.blocket.se/annons/stockholm/helrenoverade_longblock_mercruiser_volvopenta/92112346

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev touchwood:

 

Trötta motorer...

 

Är motorerna lika gamla som båten 32 år så är nog inte alla hästar kvar, den ska varva mellan 4000 - 4400 och kommer du inte över 4000 ens med "tomma" tankar så är det kanske läge för renovering/byte av motorer.

 

Enkel renovering om motorn är frisk för övrigt så kan det räcka med topplock och förgasare.

 

Annars...

 

https://www.ebay.com/itm/133465170638?hash=item1f1324e2ce:g:BE4AAOSwOXxfDbpJ

 

eller

 

https://www.youtube.com/watch?v=zWg4Q0fAyAM

 

så blir det nog fart på den, dom gamla motorerna säljer du så får du tillbaka en slant men det kostar ju som sagt.

 

Vet inte om denna passar men det går ju att kolla upp.

Renoverade longblock för 43 700:- behövs en vänster och en högerroterande.

 

https://www.blocket.se/annons/stockholm/helrenoverade_longblock_mercruiser_volvopenta/92112346

 

Vad jag vet så skall dom varva 4200 och det verkar stämma. Har kollat med Silverton forum i Usa och det verkar som det är stora problem med viktfördelningen. Jag tror likförbannat är det är för små trimplan. Samt att jag har slängt i ett överdrivet stor batteribank längst bak i båten. Samt att ankarspelet är bortplockat i fören, det borde ju väga några kg. Den ena jag pratade med brukade sätta sin kärring i fören och så fick hon tydligen sitta där till båt började plana. Nu väger inte min tant så jädrans mycket men man kanske skulle skaffa ett par fruar till 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mike14:

Nu väger inte min tant så jädrans mycket men man kanske skulle skaffa ett par fruar till 🤔

Tänk på att flera fruar även innebär fler svärmödrar!

Jag skulle testa med några vattendunkar först.

Har du koll på att motorerna? Exempelvis en så enkel sak som rätt tändinställning kan göra stor skillnad.

Redigerad av Rascal
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Rollen:

Det kan inte vara något som slirar. Då skulle det inte hålla länge. Är det porer i hela propellerbladen på både fram och baksida? Roterar propellrarna åt rätt håll? DVS att bladen går upp mot kölen.

Dom sitter rätt men det är stora och väldigt många porer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Rascal:

Tänk på att flera fruar även innebär fler svärmödrar!

Jag skulle testa med några vattendunkar först.

Har du koll på att motorerna? Exempelvis en så enkel sak som rätt tändinställning kan göra stor skillnad.

Men om varvtalet är rätt och det är  max  då måste ju axeln oxå snurra på max Sedan om motorn är slut eller tändningen står fel då borde den väl inte varva ut fullt. Förstår du hur jag tänker. Dom startar lätt låter bra ryker inte. Jag gick själv och tänkte i samma banor och har haft marin meckare som har prövat båten. Dom fattar inte iheller något, men gissar på trimplan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Rascal:

Tänk på att flera fruar även innebär fler svärmödrar!

Jag skulle testa med några vattendunkar först.

Har du koll på att motorerna? Exempelvis en så enkel sak som rätt tändinställning kan göra stor skillnad.

Bra du påminde om svärmödrarna det tänkte jag inte på. Men det där med vatten dunkarna var ju smart det ska jag pröva. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mike14:

Dom sitter rätt men det är stora och väldigt många porer

 

2 timmar sedan skrev Mike14:

Men om varvtalet är rätt och det är  max  då måste ju axeln oxå snurra på max Sedan om motorn är slut eller tändningen står fel då borde den väl inte varva ut fullt. Förstår du hur jag tänker. Dom startar lätt låter bra ryker inte. Jag gick själv och tänkte i samma banor och har haft marin meckare som har prövat båten. Dom fattar inte iheller något, men gissar på trimplan 


Båten är på 34 fot!?

Jag kan ju tycka att ett bortplockat ankarspel och ny batteribank inte borde vara en katastrof.

Vad kan ett ankarspel med kätting väga? Beror ju förstås på kättingens längd och grovlek.

Hur mycket väger din nya batteribank, 150 kg?

 

Jag refererar ju åter till min båt som är på 31 fot. 
Jag har ingenting som är tungt förut, jag har ankarspel och 30 meter kätting längst akterut på badbryggan, omedelbart framför/innanför akterspegeln finns en 200 liters dieseltank på varje sida, summa 400 liter, mellan tankarna finns en KAD43, med drev. Mellan tummen och pekfingret har jag kanske bortåt 1500 kg akteröver, där efter tillkommer batterier och vattentankar på 108 och 88 liter, samt en septiktank på 108 liter. 
Jag har haft två passagerare i 110 kg klassen på sittbänkarna längst bak, (dock ej vare sig min fru eller svärmor) lik förbaskat planade båten, även om topparten var några knop mindre.

Ja då funkade väl turbon och det var på våren så det var sannolikt ingen påväxt.

 

Jag vet inte om jämförelsen kan användas, min båt är 310 cm bred din är kanske bredare med bättre bärighet akteröver.

 

Motorfel på bägge maskinerna samtidigt låter inte så sannolikt. Men som redan sagts rymmer ju hästarna ur stallet under årens lopp. Men om motorerna går bra och varvar ut torde det ju vara någonting annat. Å andra sidan är det väldigt lätt att själv göra ett komptest på en bensinmotor.

Förgasare kan vara pilligare att fixa till, men det brukar finnas kompletta renoveringssatser att köpa.

 

Om det slirar i klämkopplingen eller motsvarande mellan axel och backslag borde man höra det, och relativt snabbt svarvas axeln/och eller klämkopplingen ned så att den inte drar runt axeln öht.

 

Trimplan i all sin glans, men dessa lyfter ju båtens akterskepp, men gör det inte gratis, det blir ju en bromsande effekt och någon slags turbulens under och bakom båten som stjäl en del energi. Å andra sidan ser ju då trimplanen till att båten får ett gynnsammare gångläge och därmed kan gå snabbare… Enligt ZipWakes reklam ger interceptorena en mindre bromsverkan, mindre turbulens samtidigt som lyftkraften ökas, det kanske stämmer…?

 

Men du har båten på land nu?

Svårt att testa, men om den legat i vattnet kunde du ju med någon typ av märkpenna rita ett streck över axel, klämkoppling och eventuell medbringare, för att se om strecket är brutet efter en stunds körning. I såfall har det slirat.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min förra 32 fotare med dubbla penta dieselar @200hk, kunde vi vara 8 stadiga grabbar bak i soffan, och hon planade ändå, en fru hit ellet dit ska inte spela någon roll.

 

Dålig mek om han inte hitta fel 

 

Vad är wot rpm på motorerna? Sen kan vi börja spekulera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev joelfrodin:

I min förra 32 fotare med dubbla penta dieselar @200hk, kunde vi vara 8 stadiga grabbar bak i soffan, och hon planade ändå, en fru hit ellet dit ska inte spela någon roll.

 

Dålig mek om han inte hitta fel 

 

Vad är wot rpm på motorerna? Sen kan vi börja spekulera. 

Så din båt där var skrovet byggt för en Flybridge och ang varvtalet det har jag skrivit innan och den varvar vad den ska 4200 precis som en Crusader ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 


Båten är på 34 fot!?

Jag kan ju tycka att ett bortplockat ankarspel och ny batteribank inte borde vara en katastrof.

Vad kan ett ankarspel med kätting väga? Beror ju förstås på kättingens längd och grovlek.

Hur mycket väger din nya batteribank, 150 kg?

 

Jag refererar ju åter till min båt som är på 31 fot. 
Jag har ingenting som är tungt förut, jag har ankarspel och 30 meter kätting längst akterut på badbryggan, omedelbart framför/innanför akterspegeln finns en 200 liters dieseltank på varje sida, summa 400 liter, mellan tankarna finns en KAD43, med drev. Mellan tummen och pekfingret har jag kanske bortåt 1500 kg akteröver, där efter tillkommer batterier och vattentankar på 108 och 88 liter, samt en septiktank på 108 liter. 
Jag har haft två passagerare i 110 kg klassen på sittbänkarna längst bak, (dock ej vare sig min fru eller svärmor) lik förbaskat planade båten, även om topparten var några knop mindre.

Ja då funkade väl turbon och det var på våren så det var sannolikt ingen påväxt.

 

Jag vet inte om jämförelsen kan användas, min båt är 310 cm bred din är kanske bredare med bättre bärighet akteröver.

 

Motorfel på bägge maskinerna samtidigt låter inte så sannolikt. Men som redan sagts rymmer ju hästarna ur stallet under årens lopp. Men om motorerna går bra och varvar ut torde det ju vara någonting annat. Å andra sidan är det väldigt lätt att själv göra ett komptest på en bensinmotor.

Förgasare kan vara pilligare att fixa till, men det brukar finnas kompletta renoveringssatser att köpa.

 

Om det slirar i klämkopplingen eller motsvarande mellan axel och backslag borde man höra det, och relativt snabbt svarvas axeln/och eller klämkopplingen ned så att den inte drar runt axeln öht.

 

Trimplan i all sin glans, men dessa lyfter ju båtens akterskepp, men gör det inte gratis, det blir ju en bromsande effekt och någon slags turbulens under och bakom båten som stjäl en del energi. Å andra sidan ser ju då trimplanen till att båten får ett gynnsammare gångläge och därmed kan gå snabbare… Enligt ZipWakes reklam ger interceptorena en mindre bromsverkan, mindre turbulens samtidigt som lyftkraften ökas, det kanske stämmer…?

 

Men du har båten på land nu?

Svårt att testa, men om den legat i vattnet kunde du ju med någon typ av märkpenna rita ett streck över axel, klämkoppling och eventuell medbringare, för att se om strecket är brutet efter en stunds körning. I såfall har det slirat.

 

 

Tackar för tipset det har jag faktiskt inte tänkt på

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...