Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Carlsonn

Vattenavskiljare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag hade tänkt släppa ut vatten och smuts från vattenavskiljaren på vår båt. Vad jag läst ska det finnas en ventil längst ner där man bara man skruva och släppa ut vattnet i botten. Men när jag åkte ut till båten så märkte på vattenavskiljaren finns ingen ventil, utan man kan bara lossa hela glasbehållaren som visas på bilden.

 

Min fråga är om det är OK att lossa hela glasbehållaren och tömma den, alltså både diesel och vatten/smuts? Eller hur gör jag när det inte finns någon ventil i botten?

 

(Motor: Volvo Penta MD5A)

 

IMG_9813.jpeg

Redigerad av Carlsonn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande till min utombordare. Tar bort glaskoppen och tömmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mycket till förfilter till en MD 5. Men gör som nyss sagts, och kolla då i locket för där sitter troligen en sil som ska göras ren.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bra att tömma ut allt du har i koppen och rengör den. Då vet om vattnet och smutsen kommer från årets körning och när det blir dax att rengöra tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för svaren. Jag har en till fråga. I olika intruktionsmanualer har jag läst att förfiltret ska bytas ut varje år. Är förfiltret det som sitter över glaskoppen? När jag googlar förfilter ser det inte alls ut så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det som avses med förfilter i din manual är vanligtvis ett större filter med en utbytbar filterdel och en glaskopp under. Den du har, tar du isär och gör ren. I metalldelen sitter det nog en sil som du också gör ren. Efter att du kollat att gummipackningen är ok så monterar du ihop det igen och luftar fram bränsle. Du kanske ska fundera över att byta till ett bättre filter.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sanktanna:

Hej.

Det som avses med förfilter i din manual är vanligtvis ett större filter med en utbytbar filterdel och en glaskopp under. Den du har, tar du isär och gör ren. I metalldelen sitter det nog en sil som du också gör ren. Efter att du kollat att gummipackningen är ok så monterar du ihop det igen och luftar fram bränsle. Du kanske ska fundera över att byta till ett bättre filter.

Ingemar

Att byta till ett bättre filter innebär alltså att byta hela metalldelen inkl. glasskålen? Är det svårt? Hur vet jag vilken som passar till min motor (VP MD5A)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett flertal olika modeller att välja på. Ett vanligt förekommande är CAV-filter, men det finns även andra fabrikat. Eftersom du har slangar på båda sidor om renaren så är det nog inte svårt att montera. Det ser också ut som att det finns plats för ett större filter.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Carlsonn:

Att byta till ett bättre filter innebär alltså att byta hela metalldelen inkl. glasskålen? Är det svårt? Hur vet jag vilken som passar till min motor (VP MD5A)?

En del gillar Racor-filter

 

image.png.2fe024b117d7d3f9948ab87f8b33d471.png

och en del gillar CAV-filter

 

image.png.b81617c132c7b2dcae818054c1cef1c3.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

CAV är väldigt vanligt i båtar som har såna här motorer. Jag har ett sånt till min MD7 till exempel. Montera är inte svårt, det är bara byta ut hela rasket och sätta på existerande slangar på nya filtret (byt slangklämmorna när du ändå är där och fundera på att byta slangarna samtidigt, om du kommer åt dem - de har säkert suttit där i 40 år). Det enda du behöver veta för att välja ett filter som passar är bränsleflödet, och det är enkelt för det är pyttelitet. En MD5 drar kanske en liter i timmen på marschvarv och de minsta filtren man kan köpa klarar typ 50 liter i timmen. Filtren säljs dock utan slangnipplar, de måste man köpa till separat, så för att välja nipplar som passar behöver du veta innerdimensionen på dina bränsleslangar. Det brukar stå tryckt på dem, eller så kan du försöka mäta gamla filtrets nipplar med skjutmått. Ofta är det en dimension i tum, 1/4" (ca 6 mm) och 3/8" (ca 10 mm) är nog rätt vanliga.

 

Däremot kan man ha åsikter om vilket filter man bör välja. Jag avskyr mitt CAV-filter och drar mig för att byta filterinsatsen. Hela rasket sitter ihop med en lång skruv som sätts i underifrån och gängas i filterhållaren (metallgrunkan högst upp). När man lossar denna skruv får man både filterinsatsen och glaskoppen i handen och man spiller oundvikligen en hel del diesel (särskilt om dräneringsskruven fastnat och inte går att använda, vilket den i mitt fall har, både på nuvarande och förra båten). När man sedan bytt filterinsatsen och ska sätta ihop det så måste man få en packning och en o-ring på plats underifrån på filterhuset, oftast utan att se något. När man väl är klar måste man lufta systemet och det blir ett himla pumpande för att få bränsle genom filtret med det pyttelilla handtaget på motorns matarpump. Det är ett jäkla jobb som kräver mycket svärande.

 

Jag har dock hittills inte blivit tillräckligt förbannad på detta för att orka byta till ett Racor-filter, men om jag var i en situation där jag skulle byta så skulle jag absolut inte välja CAV om jag inte vore tvungen. Det enda som talar för CAV-filtret är priset, filterhållaren kostar runt en tusenlapp vilket är billigare än alternativen.

 

Racors turbinfilter (som på bilden i inlägget ovan) har den stora fördelen att man byter filterinsatsen uppifrån, man skruvar av locket och lyfter ur den bara. Man behöver inte ens lufta systemet efteråt eftersom man kan fylla filtret med diesel innan man skruvar ihop det igen. Det är dock ganska dyrt, man får punga ut med typ 3500 kronor för enklaste modellen. Racor har dock också en enklare modellserie med spin-on-filter som är lite billigare, men de har precis som CAV-filtret nackdelen att man skruvar av filtret underifrån och måste lufta efteråt. Verkar enklare att byta filter på än CAV, men insatserna är hutlöst dyra (500kr typ). 

Redigerad av kblomster
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev kblomster:

Racors turbinfilter (som på bilden i inlägget ovan) har den stora fördelen att man byter filterinsatsen uppifrån, man skruvar av locket och lyfter ur den bara. Man behöver inte ens lufta systemet efteråt eftersom man kan fylla filtret med diesel innan man skruvar ihop det igen. Det är dock ganska dyrt, man får punga ut med typ 3500 kronor för enklaste modellen. Racor har dock också en enklare modellserie med spin-on-filter som är lite billigare, men de har precis som CAV-filtret nackdelen att man skruvar av filtret underifrån och måste lufta efteråt. Verkar enklare att byta filter på än CAV, men insatserna är hutlöst dyra (500kr typ). 

Jag har ett begagnat Racon-filter med metalkopp om du är intresse. Det ser som på bilden men med en alu-kopp.

Jag kan PMa bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också bytt till Racor en gång. Det finns väl ingen vettig människa som idag sätter in ett CAV-filter?

Nu satt det ett redan ett sådant i nuvarande båt. Som redan skrivits är det hur enkelt som helst att byta filterinsats i detta. Det behöver inte ens bli söligt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Jag har ett begagnat Racon-filter med metalkopp om du är intresse. Det ser som på bilden men med en alu-kopp.

Jag kan PMa bilder.

Tack men jag har nog att fixa för i vår, CAV-filtret får sitta kvar en säsong till :) 

Men trådstartaren kanske är intresserad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av anledningar som bl.a. kblomster beskrivit ovan har jag bytt ut bränslefiltren i samtliga våra båtar till Racor. Eftersom maskinerna är av olika storlekar är även Racor-filtren det. Visst, Racor kostar en slant men enkelheten med dem har jag värdesatt såpass högt att jag svalt merkostnaden.

 

Men, smaken är ju som baken.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är så besvärligt med CAV-filter? Om man ser till att filtret sitter monterat på ett vettigt ställe och skaffar en tom tvåliters glasslåda "bigpac" av den tidigare sorten som går att forma utan att den spricker så är det enkelt att byta. Racor-filtren måste tas isär då och då för rengöring och då måste hela monteras bort vilket är mer arbete.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev sanktanna:

Vad är det som är så besvärligt med CAV-filter?

Jämfört med Racor har ju CAV en klar nackdel med behovet att lufta systemet. Det behovet finns ju inte med Racor eftersom man tar filterinsatsen upp ur filterkroppen som vid byte av filterinsats kan vara fylld med bränsle.

 

11 minuter sedan skrev sanktanna:

Racor-filtren måste tas isär då och då för rengöring och då måste hela monteras bort vilket är mer arbete.

Du har säkert rätt, men jag ser inte vad som skulle behöva rengöras i en Racor-filterkropp? Jag har alltid kollat filterkroppen vid byte av insatsen och det har aldrig funnits något behov av demontering och rengöring. När glaskoppen töms följer ju den smuts som eventuellt kan ligga på "cykloninsatsen" med ut genom dräneringshålet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då man byter förfilter byter man vanligtvis även finfilter och då får man ändå lufta. 

Kulan i Racor-filtret är ofta geggig och där den sitter bör man göra rent, så det räcker inte med att skölja ur.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev sanktanna:

Då man byter förfilter byter man vanligtvis även finfilter och då får man ändå lufta. 

Finfiltret är ofta 10 micron och Racorfiltret finns med 2, 10 eller 30 mikron. Jag har i alla år använt Racor 10 micron, ibland t.o.m. 2 micron, vilket innebär att finfiltret egentligen inte behöver bytas...

 

Någon geggig kula har inte existerat överhuvudtaget. Men vi har väl haft god tumme med fru Fortuna.

 

Men var och en gör som de vill, och jag är van vid att ha fel (konstigt att det mesta fungerar). Jag får väl svänga förbi Dig och köpa CAV-filter...🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter inte finfilter alls lika ofta som jag byter grovfilter, ser inget som helst behov av det. På min båt är det också enormt mycket jobbigare att lufta efter att man bytt grovfilter, för ledningen från bränsletanken upp till grovfiltret och vidare till finfiltret är ganska lång och tar evigheter att fylla för hand med matarpumpen (plus att man måste fylla själva grovfiltret den vägen också).

 

Fattar inte heller hur man skulle använda glassburken. Jag har bara två händer, den ena skruvar ur skruven och den andra håller filterpaketet - finns ingen tredje hand över för att hålla i en burk under. Burken går inte att ställa precis under filtret för durken i motorrummet är långtifrån plan så den står inte kvar vid skottet där filtret sitter. Jag har en burk där ändå för att fånga upp det värsta men det slabbar överallt i alla fall.

 

Visst, man kan ju skylla på att filtret sitter kasst placerat i min båt, men det är nog sällan man har så jättestora möjligheter att välja, det sitter där det sitter av en anledning. I en segelbåt (som det är fråga om i mitt fall och troligen även i trådstartarens fall) där motorn vanligen är placerad under sittbrunnsdurken så vågar jag nog påstå att det är väldigt väldigt svårt att placera ett CAV-filter i motorrummet på ett sådant sätt att man kan se eller ens lätt komma åt undersidan av filterhållaren. Därav mina antipatier mot packningen och o-ringen som ska placeras där, eftersom det är omöjligt att se vad man gör och obekvämt att ens komma åt ordentligt. Hade filtret suttit i bekväm arbetshöjd med möjlighet för en medhjälpare att hålla en burk för uppsamling av spill under så hade jag säkert inte tyckt lika illa om det, men så ser det nog inte ut i så många båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i bästa välmening jag försökte förklara hur man byter filter men någon har tydligen svårt att förstå. Om man använder den typ av låda jag beskrev så får man upp den innanför filtret så det står mot lådans botten. Sen lossar man skruven med andra handen, lägger ned filter och underdel i lådan utan att spilla någonting. Jag gör det på ett stort antal båtar med varierande filterplacering varje höst.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häng en hink (burk+ståltråd) under så behöver du ingen tredje hand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...