Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anewaise

Dieseldjur

Rekommendera Poster

Hej

Har haft problem med dieseldjur ett tag nu bestämde jag mig för att byta tank pga att jag inte lyckas få tanken ren bakom skvalpskydden. När jag tog bort returslangen blev jag väldigt förvånad den var helt igensatt av denna svarta sörja. Min fråga är om man bör plocka ner motorn och rengöra eller om de kan ha bildats i returslangen?

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min amatörmässiga åsikt är att överallt där det står diesel med RME och det finns luft tillgängligt bildas dessa bakterier. Med den slutsatsen skulle jag säga att det är troligt att bakterierna bildats i returen och du behöver inte riva hela motorn.

 

Vad gäller tanken så undrar jag om det inte går att rengöra den du har när du har tagit loss den, vilket du ju ändå måste göra om du ska byta.

 

Välkommen till MG!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev ChristerN:

Min amatörmässiga åsikt är att överallt där det står diesel med RME och det finns luft tillgängligt bildas dessa bakterier. Med den slutsatsen skulle jag säga att det är troligt att bakterierna bildats i returen och du behöver inte riva hela motorn.

 

Vad gäller tanken så undrar jag om det inte går att rengöra den du har när du har tagit loss den, vilket du ju ändå måste göra om du ska byta.

 

Välkommen till MG!

Tack😊

Jag lägger den nya tanken i ett stuvutrymme och låter gamla tanken ligga kvar för rodret går igenom den. Tanken är att tillverka en ny i rostfritt till våren när jag tar upp och bottenmålar.

Tack för input jag tror nog ungefär som du

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Anewaise:

Hej

Har haft problem med dieseldjur ett tag nu bestämde jag mig för att byta tank pga att jag inte lyckas få tanken ren bakom skvalpskydden. När jag tog bort returslangen blev jag väldigt förvånad den var helt igensatt av denna svarta sörja. Min fråga är om man bör plocka ner motorn och rengöra eller om de kan ha bildats i returslangen?

Tacksam för svar

Jag tömde tanken på diesel, och rengjorde med T-röd.

 

Öppnade inspektionsluckan till tanken, tejpade fast en handduk/trasa på en avsågad pinne från ett skurborstskaft. Dränkte in handduken rejält med T-röd, och drog runt detta i tanken. Gjorde samma procedur tre gånger, där jag bytte trasa efter varje gång. Gick alltså åt både trasor (handdukar) men framför allt en hel del T-röd.

 

Detta var för tre år sedan. Har sen dess inte tankat landdiesel nåt mer, endast sjömacksdiesel. Ska kolla till våren om det behövs rengöras en gång till då, men CAV-filter har sett bra ut vid byte av dessa. Inte alls som innan rengöring.

Redigerad av Kenneth_S
Stavfelsändringar
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockade förvisso ut min tank inför rengöring från dieselbakterier (hade inte lika groteskt mycket som TS). Sen använde jag underspolningsmunstycket till högtryckstvätten. Det är litet och vinklat och gick att få in via tankmätarhålet för att spola runt i hela tanken.

 

Om du lossar alla anslutningar till tanken så går det kanske att göra på det sättet även fast tanken sitter fast. Sen har du vintern på dig att låta torka upp de sista dropparna vatten som du förmodligen inte kan suga ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Anewaise:

Hej

Har haft problem med dieseldjur ett tag nu bestämde jag mig för att byta tank pga att jag inte lyckas få tanken ren bakom skvalpskydden. När jag tog bort returslangen blev jag väldigt förvånad den var helt igensatt av denna svarta sörja. Min fråga är om man bör plocka ner motorn och rengöra eller om de kan ha bildats i returslangen?

Tacksam för svar

Byt alla tillförande slangar till och från motorn, se till att du har en hel oring vid påfyllningen till tanken, vanligt vatten tar sig in den vägen. Tanka aldrig   gulfärgad diesel från landpump. Finns ingen tallolja i dieseln mimimerar du algtillväxten, samt att du ser till att inget vatten kan komma in i tanken. Det är vatten rapsmetylester tallolja stillastående som driver fram algtillväxt i dieseln. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...