Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
hallonBoat

Fälla storseglet från sittbrunnen?

Rekommendera Poster

Hej!

 

När vi tar ner seglet på vår maxi 77 så håller sambon kursen mot vinden medan jag går fram till masten och drar ner seglet för hand. Så verkar de flesta göra.

Jag har dock noterat att på vissa andra båtar behöver de aldrig lämna sittbrunnen för att ta ner seglet, vissa verkar dra ner seglet med en tamp medan för andra verkar seglet faller ner av sig själv när det lossas. 

 

Jag är nyfiken på hur jag kan sänka seglet på min maxi 77 från sittbrunnen. 

 

Har sätt det amerikanska systemet "tides marine sail track" på Youtube med en låg-friktionsskena monterad i masten och travare av stål:

 

Selden verkar ha ett liknande system. Men båda är dyra, finns det något billigare alternativ? 

 

Mitt storsegel har två öglor högst upp, det ena att fästa haken i som höjer seglet. Funderar på om man kan koppla en tamp till den andra som man drar genom ett block i mastfoten till sittbrunnen, som man då kan dra ner seglet med. Vad tror ni om en sådan konstruktion?  

En annan idé vore att fästa en vikt på travarna eller kanske byta till tyngre travare i metall som kanske lättare vill falla ner. 

 

Tänkte även skaffa lazy jacks för att fånga upp seglet när det faller ner. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova först med att ta en avlång  bit skumgummisvamp som kan pressas in i likrännan. Den skall ha två hål, och man tar en tunn stark lina som man binder i hålen, men så linan tar upp kraften då man drar. Smörj in svampen med Biltemas teflonfett, in med den i likrännan och sen dra den upp och ned med fallet och en nedhalarlina.

Sen kommer travarna att rassla ner betydligt lättare, och det blir lättare att hissa också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Lazy-bag med Lazy-jacks gör livet lättare ombord. Om storfallet dessutom dras till sittbrunn (och med välsmord ränna för travarna enligt ovan) så kan du sköta all hantering av storseglet bekvämt från säker plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rod eller dirk hjälper till att hålla bommen uppe. Då slipper man "draget" i likrännan och seglet glider enklare ned. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Seawolf:

Prova först med att ta en avlång  bit skumgummisvamp som kan pressas in i likrännan. Den skall ha två hål, och man tar en tunn stark lina som man binder i hålen, men så linan tar upp kraften då man drar. Smörj in svampen med Biltemas teflonfett, in med den i likrännan och sen dra den upp och ned med fallet och en nedhalarlina.

Sen kommer travarna att rassla ner betydligt lättare, och det blir lättare att hissa också.

Min erfarenhet är att det fungerar superfint de första tre gångerna sen har man klibbigt klet som gör det hela ännu jobbigare.

 

Vet inte vad som är fel med min båt, men det är superjobbigt att hissa segel men mitt storsegel rasslar fint ner när jag släpper fallet..

 

Att fästa en nedhalstamp i toppen borde väl fungera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

Min erfarenhet är att det fungerar superfint de första tre gångerna sen har man klibbigt klet som gör det hela ännu jobbigare

Vad tråkigt att det inte håller i sig längre än så. Det kanske har med profilen på rännan och travarna att göra?

För mig funkar behandlingen kanon utan att smeta av sig (om man nu inte är inne och petar i likrännan förstås och konstigt nog är jag uppenbarligen det i bland).

 

Jag torkar rent efter insmetningen, så gott det går, för att få bort ev överskott av fett. Behandlingen håller i sig hela säsongen. Fast det kan ju iofs ha att göra med hur mycket man använder båten. Som jag förstått det är du ute ganska mycket under en säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

Vet inte vad som är fel med min båt, men det är superjobbigt att hissa segel men mitt storsegel rasslar fint ner när jag släpper fallet..

Gissningsvis är det ett block som kärvar, men det kan också vara korsade fall inne i masten. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-10 vid 13:49 skrev Dava:

Min erfarenhet är att det fungerar superfint de första tre gångerna sen har man klibbigt klet som gör det hela ännu jobbigare.

 

Vet inte vad som är fel med min båt, men det är superjobbigt att hissa segel men mitt storsegel rasslar fint ner när jag släpper fallet..

 

Att fästa en nedhalstamp i toppen borde väl fungera...

Efter den första teflonfettsbehandlingen kan man använda teflonspray på travarna när storen är nere för att "fräscha upp" fettytan. Sprayen klibbar inte, men nöts bort fortare än teflonfettet om man enbart använder sprayen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...