Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Parant25

Måla inne i båten på typ tyg material

Rekommendera Poster

Hejsan  vi köpte en båt som är av märket parant 25 

Vi har lite planer om att måla om inne I båten på tak/väggar.

Just nu är det gul typ filt eller vad man kan säga. Korthårig plysch..

Vad kan man använda för färg till detta? 

 

Ett alternativ är att riva ner allt och måla baksidan men då försvinner väl isolering och bakom finns säkert limrester. 

 

Jag söker okså folk som har en parant 25 för mer idéer och tips. 

20210810_130140.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att måla plysch gör sannolikt textilen till sandpapper, vilket är o-skönt för de flesta. Att bara ta bort mattan försämrar isoleringen som du konstaterat. 
Bästa lösningarna, beroende på ambitionsnivån, är antingen att:

1. Riv ner gamla mattan och limma ny i annan färg, gärna med liggunderlag som isolering bakom

…eller…

2. Lär dig uppskatta gul plysch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat den sidan men får inte tag på någon som är aktiv 😕

 

Jag har hört att man kan ha någon slags plastfärg? 

Gummi färg som kan målas med, ? 

 

Nackdelen är att det börjat o komma några prickar på det gula som vi vill tvätta bort samt måla över. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det går ju färga textiler, skulle inte en rengöring och lite textilfärg fungera ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vi köpte en Parant för 2 årsedan och den är som en del säger 25 fot uvändigt men 30 inne.

Den hade stått i ett skjul i 6 år och allt fungerade när vi provade även motorn startade. Har dock inte testat Wallas värmaren ännu då jag inte vet hur den fungera. Vi  har ochså ljusbeige/brun beklädnad på insidan som vi dock  kan leva med men den har släppt på några ställen såvi kommer  byta den framöver till en ljusare.

Toan har dock krånglat lite så vi ska nu till våren montera in en Airhead toa.Känns bra att inte släppa ut allt direkt i havet. Det vi har gjort sedan vi köpte båten är bytt tyg på dynor och ny golvmatta samt monterat en tunn flexibel gångbar 80ww solcell på däck framför rutan, det är inte optimal vinkeln mot solen men det fungerar vill man ha bättre effekt måste den monteras på en ställning så den kan riktas mot solen.

Är lite nyfiken på hur ni gör med  skrovbeklädanden på insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt o höra från en till parant Ägare .

Vi kommer att måla båten Invändigt. 

Våran har el toa med behållare för däckstömmning. 

Vi har solceller en framför rutan där du har din och en på en stång baktill som man kan rikta  dok ska den bak bytas ut till en annan. Nyfiken på hur eran ser ut.  Hur har ni lös det med stol där man kör. För min del fattas det något o sitta på, vill komma upp ca 10cm 

20210904_151856.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Jofa 565 med samma typ av beklädnad i tak och på väggar, har köpt en vit vinyl/konstläder som jag kommer att sätta med spraylim. Har gjort så i husbilen där vinylen i taket släppt fungerar kanon.

 

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-29 vid 11:27 skrev Parant25:

Trevligt o höra från en till parant Ägare .

Vi kommer att måla båten Invändigt. 

Våran har el toa med behållare för däckstömmning. 

Vi har solceller en framför rutan där du har din och en på en stång baktill som man kan rikta  dok ska den bak bytas ut till en annan. Nyfiken på hur eran ser ut.  Hur har ni lös det med stol där man kör. För min del fattas det något o sitta på, vill komma upp ca 10cm 

20210904_151856.jpg

Hej ja det bra kunna utbyta ideér. Vår båt är grön från 78  med en md11 c motor här är första fotot som jag tog på henne när vi köpte den 

IMG_4700.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Parant ägare eller parantägare det är frågan...

 

Väldigt olika saker... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte isolerat med annat innan, funderar lite på hur jag ska göra i båten om jag ska förklistra med ett våtrumslim som en spärrgrund innan jag limmar dit vinylen.

 

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-30 vid 17:12 skrev Pulpit:

Hej ja det bra kunna utbyta ideér. Vår båt är grön från 78  med en md11 c motor här är första fotot som jag tog på henne när vi köpte den 

IMG_4700.jpg

Hur ser ditt kapell ut ? Vi ska sy nytt och vill ha idéer ang kapell mvh janne rydell 

Kom gärna in på svenska parant klubben på facebook :)😀 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  har inte direkt någon bild på kapellet men det ser ut som de brukar göra på panterna.

Men skulle vilja ha en lite större ruta i kapellet så man ser seglet bättre. Vårt kapell är beige färgat

Jag kan  inte hittar någon parant klubb på fb  jag har letat länge.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-30 vid 17:12 skrev Pulpit:

Hej ja det bra kunna utbyta ideér. Vår båt är grön från 78  med en md11 c motor här är första fotot som jag tog på henne när vi köpte den 

IMG_4700.jpg

 

Finns ju textilfärger att köpa, borde inte det funka?

Är båten inhandlad på varvet eller har du båtplats där?

Ligger där med min båt så kände igen fotot 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej båten är inhandlad av privat person och nu ligger den i Karlskrona.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...