Jump to content
Saturday 29 January 2022
johan_sjobjorn

Brytare eller bara säkring till autopiloten

Recommended Posts

Hej,

 

Har äntligen införsaffat en autopilot (Raymarine RV-150) till min motorbåt. På min panel har jag tyvärr slut på brytare så enklast blir att bara koppla in den direkt via en säkring. Tillverkaren föreslår att den kopplas direkt på batteriet (via säkring i manualen).

 

Själva kontrollenheten har ju en egen brytare så den kan jag ju stänga av där. 

 

Ni som har autopilot, finns det några fördelar med att ha en separat brytare för att bryta eltillförselen till systemet? Eller klarar jag mig med en automatsäkring / hängsäkring jag enkelt kan komma åt?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag valde att (låta) sätta en brytare till pumpen eftersom risken finns att den, om något blir fel, lever sitt eget liv. Hade en brytare ledig så det var enkelt. Kopplades via ett relä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag valde att (låta) sätta en brytare till pumpen eftersom risken finns att den, om något blir fel, lever sitt eget liv. Hade en brytare ledig så det var enkelt. Kopplades via ett relä.

Tack

 

Har du någon nytta av brytaren när allt är fungerar normalt  (när inget är fel) ?

 

Alternativet tänker jag är något i stil med detta som gör att jag enkelt kan bryta strömmen.

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/sakringar/automatsakring-12v-15a

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack

 

Har du någon nytta av brytaren när allt är fungerar normalt  (när inget är fel) ?

 

Alternativet tänker jag är något i stil med detta som gör att jag enkelt kan bryta strömmen.

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/sakringar/automatsakring-12v-15a

 

 

Nej, jag har lyckligtvis inte behövt använda den än. Har du lättillgängliga säkringar kan du lika gärna använda bara dem. Mina huvudbrytare är lättillgängliga men där är det fullt och säkringarna är automatsäkringar, såna som ploppar ut när de löser ut, och går därmed inte att stänga av med.

Edited by ChristerN

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack

 

Har du någon nytta av brytaren när allt är fungerar normalt  (när inget är fel) ?

 

Alternativet tänker jag är något i stil med detta som gör att jag enkelt kan bryta strömmen.

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/sakringar/automatsakring-12v-15a

 

 

Kan du ha nytta av brytare om det t ex börjar ryka ur autopiloten, eller att den skenar från styrbord till babord? 

Går väl att häva batteriet i sjön i o f s. 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuter sedan skrev Hybro:

Går väl att häva batteriet i sjön i o f s. 

 

Fast innan man får bort batteriet så det går att häva i sjön lär man behöva koppla bort sladdarna på det. Och då märker man förhoppningsvis att man inte behöver häva batteriet i sjön.....😛

Sedan kan man ju stanna båten också medan man kopplar bort autopiloten om den skulle löpa amok.

 

På vår förra båt låg autopiloten direkt via säkring utan brytare. På den nya är det både säkring och brytare. Saknade aldrig brytarmöjlighet på den gamla (inga problem under 15 år), men på den nya har jag flera gånger funderat på varför autopiloten är död.......innan jag kommit på att slå på brytaren. Fast det är nog en vanesak.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev IngemarE:

Saknade aldrig brytarmöjlighet på den gamla (inga problem under 15 år), men på den nya har jag flera gånger funderat på varför autopiloten är död.......innan jag kommit på att slå på brytaren. Fast det är nog en vanesak.

Jo, har hänt även "den bäste" 😉

Edited by ChristerN
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir nog en hybrid , lättåtkomlig automatsäkring med inbyggd brytare under panelen. Då sparar jag in ett relä och får färre kopplingspunkter i kretsen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har all navigationsutrustning och autopilot via reläer med tillslag via startnyckel.

Förutom plottern som har egen brytare

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Wildeside:

Jag har all navigationsutrustning och autopilot via reläer med tillslag via startnyckel.

Skulle inte jag vilja ha (om inte jag hade en lättåtkomlig säkring/dvärgbrytare).

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev ChristerN:

Skulle inte jag vilja ha (om inte jag hade en lättåtkomlig säkring/dvärgbrytare).

Trodde det va självklart att man har alla elkretsar avsäkrade i båten.

Varför ska säkringen vara lättåtkomlig?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Wildeside:

Trodde det va självklart att man har alla elkretsar avsäkrade i båten.

Varför ska säkringen vara lättåtkomlig?

Självklart ska alla grejer vara avsäkrade! 
Som jag skrev lite tidigare i tråden så vill jag ha brytare för att APn inte ska börja styra helt tokigt om något blir fel. 

18 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag valde att (låta) sätta en brytare till pumpen eftersom risken finns att den, om något blir fel, lever sitt eget liv. Hade en brytare ledig så det var enkelt. Kopplades via ett relä.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Självklart ska alla grejer vara avsäkrade! 
Som jag skrev lite tidigare i tråden så vill jag ha brytare för att APn inte ska börja styra helt tokigt om något blir fel. 

 

Känns som tändningsnyckeln sitter relativt lättåtkomligt i min båt iaf.

Om nu autopiloten mot förmodan skulle få ett eget liv så skulle jag i alla fall dra av på gasen/lägga i friläge  och stänga av motorn för att i lugn och ro lösa problemet, men min båt har bara 7 knop i marchfart så den hinner inte komma så långt innan den stannar, värre är det väll om båten gör 20-30 knop.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Wildeside:

Om nu autopiloten mot förmodan skulle få ett eget liv så skulle jag i alla fall dra av på gasen/lägga i friläge  och stänga av motorn för att i lugn och ro lösa problemet

Om det finns ett enklare sätt att lösa problemet men fortfarande kunna styra utan att APn lägger sig i tycker jag det är väsentligt mycket bättre. Att stänga av motorn/tändningen för att kunna lösa ett problem med styrningen - när man bara behövde en strömbrytare - tycker iaf jag inte verkar bra.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har iof  Shadow Drive och styrenhet  i mitt system vet inte hur andra system är uppbyggda, kanske gör skillnad.

Har inte haft något problem någonsin med någon autopilot som fått spelet och rattat omkring för sej själv, varken på mina båtar eller fartyg jag jobbat på.

Men ska aldrig säga aldrig för plötsligt händer det.

Men om det händer någon gång så löser sej säkert det problemet på min lilla båt, värre är det på ett fartyg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Wildeside:

Jag har iof  Shadow Drive och styrenhet  i mitt system vet inte hur andra system är uppbyggda, kanske gör skillnad.

Har inte haft något problem någonsin med någon autopilot som fått spelet och rattat omkring för sej själv, varken på mina båtar eller fartyg jag jobbat på.

Men ska aldrig säga aldrig för plötsligt händer det.

Men om det händer någon gång så löser sej säkert det problemet på min lilla båt, värre är det på ett fartyg.

 

Tack för alla inspel i tråden!

 

Ang. Shadow Drive

Ifall något blir galet med ACU:n , d.v.s. den del i autopilotsystemet som man matar med spänning så finns väl risk att en funktion som shadowdrive också sätts ur spel, det är ju en krets som ger sätter systemet i standby om jag förstått saken rätt.

 

Att kunna bryta strömmen till AP:n känns självklart eftersom det kan göra båten ostyrbar vid ett haveri. 

 

Min fråga handlade mer om det finns någon anledning ha en brytare för detta i panelen precis som man har för lanternor etc. D.v.s. om det finns någon anledning att kunna slå på och av strömmen till APn under normala förutsättningar.

 

Av svaren i tråden har ingen påtalat nyttan med just det utan det handlar mer om att en brytare bara behövs för att enkelt kunna lösa en nödsituation.

 

Tvärt om tänker jag att det är en risk att man råkar vippa fel brytare och stänga av APn av misstag ifall brytaren titter jämte andra brytare som man använder mer frekvent.

 

Med bakgrund i detta kommer jag montera  en kombinerad brytare / automatsäkring som jag kan komma åt enkelt i nödfall men som inte behöver ta upp plats på instrumentpanelen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en sk rorkultspilot. ST 2000 Raymarine. 

 

Och den ballar ur ibland. 

Jobbar med inbyggd fluxgate-kompass. 

Om man då är ute å far över områden med magnetiska, störningsområden, t ex väst om Ekenäs (Vänern), så sticker skutan iväg, åt helt annat håll än man tänkt sig. 

 

Samma är om det kommer verktyg o annat av t ex järn, Järn legeringar, mobil e t c

i närheten av autopiloten. 

 

Helt plötslig kan då seglen börja fladdra på kryss. 

 

Kan tänka mig att det är jobbigare att hejda med autopilot för rattstyrning, om nu båten skenar iväg, p g av ovan skrivna. 

 

Vet i alla fall en båt som drog upp på en ö i Vänern vid en längre överfart. 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy