Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Brytare eller bara säkring till autopiloten

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har äntligen införsaffat en autopilot (Raymarine RV-150) till min motorbåt. På min panel har jag tyvärr slut på brytare så enklast blir att bara koppla in den direkt via en säkring. Tillverkaren föreslår att den kopplas direkt på batteriet (via säkring i manualen).

 

Själva kontrollenheten har ju en egen brytare så den kan jag ju stänga av där. 

 

Ni som har autopilot, finns det några fördelar med att ha en separat brytare för att bryta eltillförselen till systemet? Eller klarar jag mig med en automatsäkring / hängsäkring jag enkelt kan komma åt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde att (låta) sätta en brytare till pumpen eftersom risken finns att den, om något blir fel, lever sitt eget liv. Hade en brytare ledig så det var enkelt. Kopplades via ett relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag valde att (låta) sätta en brytare till pumpen eftersom risken finns att den, om något blir fel, lever sitt eget liv. Hade en brytare ledig så det var enkelt. Kopplades via ett relä.

Tack

 

Har du någon nytta av brytaren när allt är fungerar normalt  (när inget är fel) ?

 

Alternativet tänker jag är något i stil med detta som gör att jag enkelt kan bryta strömmen.

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/sakringar/automatsakring-12v-15a

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack

 

Har du någon nytta av brytaren när allt är fungerar normalt  (när inget är fel) ?

 

Alternativet tänker jag är något i stil med detta som gör att jag enkelt kan bryta strömmen.

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/sakringar/automatsakring-12v-15a

 

 

Nej, jag har lyckligtvis inte behövt använda den än. Har du lättillgängliga säkringar kan du lika gärna använda bara dem. Mina huvudbrytare är lättillgängliga men där är det fullt och säkringarna är automatsäkringar, såna som ploppar ut när de löser ut, och går därmed inte att stänga av med.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack

 

Har du någon nytta av brytaren när allt är fungerar normalt  (när inget är fel) ?

 

Alternativet tänker jag är något i stil med detta som gör att jag enkelt kan bryta strömmen.

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/sakringar/automatsakring-12v-15a

 

 

Kan du ha nytta av brytare om det t ex börjar ryka ur autopiloten, eller att den skenar från styrbord till babord? 

Går väl att häva batteriet i sjön i o f s. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Hybro:

Går väl att häva batteriet i sjön i o f s. 

 

Fast innan man får bort batteriet så det går att häva i sjön lär man behöva koppla bort sladdarna på det. Och då märker man förhoppningsvis att man inte behöver häva batteriet i sjön.....😛

Sedan kan man ju stanna båten också medan man kopplar bort autopiloten om den skulle löpa amok.

 

På vår förra båt låg autopiloten direkt via säkring utan brytare. På den nya är det både säkring och brytare. Saknade aldrig brytarmöjlighet på den gamla (inga problem under 15 år), men på den nya har jag flera gånger funderat på varför autopiloten är död.......innan jag kommit på att slå på brytaren. Fast det är nog en vanesak.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev IngemarE:

Saknade aldrig brytarmöjlighet på den gamla (inga problem under 15 år), men på den nya har jag flera gånger funderat på varför autopiloten är död.......innan jag kommit på att slå på brytaren. Fast det är nog en vanesak.

Jo, har hänt även "den bäste" 😉

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog en hybrid , lättåtkomlig automatsäkring med inbyggd brytare under panelen. Då sparar jag in ett relä och får färre kopplingspunkter i kretsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har all navigationsutrustning och autopilot via reläer med tillslag via startnyckel.

Förutom plottern som har egen brytare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Wildeside:

Jag har all navigationsutrustning och autopilot via reläer med tillslag via startnyckel.

Skulle inte jag vilja ha (om inte jag hade en lättåtkomlig säkring/dvärgbrytare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev ChristerN:

Skulle inte jag vilja ha (om inte jag hade en lättåtkomlig säkring/dvärgbrytare).

Trodde det va självklart att man har alla elkretsar avsäkrade i båten.

Varför ska säkringen vara lättåtkomlig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Wildeside:

Trodde det va självklart att man har alla elkretsar avsäkrade i båten.

Varför ska säkringen vara lättåtkomlig?

Självklart ska alla grejer vara avsäkrade! 
Som jag skrev lite tidigare i tråden så vill jag ha brytare för att APn inte ska börja styra helt tokigt om något blir fel. 

18 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag valde att (låta) sätta en brytare till pumpen eftersom risken finns att den, om något blir fel, lever sitt eget liv. Hade en brytare ledig så det var enkelt. Kopplades via ett relä.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Självklart ska alla grejer vara avsäkrade! 
Som jag skrev lite tidigare i tråden så vill jag ha brytare för att APn inte ska börja styra helt tokigt om något blir fel. 

 

Känns som tändningsnyckeln sitter relativt lättåtkomligt i min båt iaf.

Om nu autopiloten mot förmodan skulle få ett eget liv så skulle jag i alla fall dra av på gasen/lägga i friläge  och stänga av motorn för att i lugn och ro lösa problemet, men min båt har bara 7 knop i marchfart så den hinner inte komma så långt innan den stannar, värre är det väll om båten gör 20-30 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Wildeside:

Om nu autopiloten mot förmodan skulle få ett eget liv så skulle jag i alla fall dra av på gasen/lägga i friläge  och stänga av motorn för att i lugn och ro lösa problemet

Om det finns ett enklare sätt att lösa problemet men fortfarande kunna styra utan att APn lägger sig i tycker jag det är väsentligt mycket bättre. Att stänga av motorn/tändningen för att kunna lösa ett problem med styrningen - när man bara behövde en strömbrytare - tycker iaf jag inte verkar bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har iof  Shadow Drive och styrenhet  i mitt system vet inte hur andra system är uppbyggda, kanske gör skillnad.

Har inte haft något problem någonsin med någon autopilot som fått spelet och rattat omkring för sej själv, varken på mina båtar eller fartyg jag jobbat på.

Men ska aldrig säga aldrig för plötsligt händer det.

Men om det händer någon gång så löser sej säkert det problemet på min lilla båt, värre är det på ett fartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Wildeside:

Jag har iof  Shadow Drive och styrenhet  i mitt system vet inte hur andra system är uppbyggda, kanske gör skillnad.

Har inte haft något problem någonsin med någon autopilot som fått spelet och rattat omkring för sej själv, varken på mina båtar eller fartyg jag jobbat på.

Men ska aldrig säga aldrig för plötsligt händer det.

Men om det händer någon gång så löser sej säkert det problemet på min lilla båt, värre är det på ett fartyg.

 

Tack för alla inspel i tråden!

 

Ang. Shadow Drive

Ifall något blir galet med ACU:n , d.v.s. den del i autopilotsystemet som man matar med spänning så finns väl risk att en funktion som shadowdrive också sätts ur spel, det är ju en krets som ger sätter systemet i standby om jag förstått saken rätt.

 

Att kunna bryta strömmen till AP:n känns självklart eftersom det kan göra båten ostyrbar vid ett haveri. 

 

Min fråga handlade mer om det finns någon anledning ha en brytare för detta i panelen precis som man har för lanternor etc. D.v.s. om det finns någon anledning att kunna slå på och av strömmen till APn under normala förutsättningar.

 

Av svaren i tråden har ingen påtalat nyttan med just det utan det handlar mer om att en brytare bara behövs för att enkelt kunna lösa en nödsituation.

 

Tvärt om tänker jag att det är en risk att man råkar vippa fel brytare och stänga av APn av misstag ifall brytaren titter jämte andra brytare som man använder mer frekvent.

 

Med bakgrund i detta kommer jag montera  en kombinerad brytare / automatsäkring som jag kan komma åt enkelt i nödfall men som inte behöver ta upp plats på instrumentpanelen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sk rorkultspilot. ST 2000 Raymarine. 

 

Och den ballar ur ibland. 

Jobbar med inbyggd fluxgate-kompass. 

Om man då är ute å far över områden med magnetiska, störningsområden, t ex väst om Ekenäs (Vänern), så sticker skutan iväg, åt helt annat håll än man tänkt sig. 

 

Samma är om det kommer verktyg o annat av t ex järn, Järn legeringar, mobil e t c

i närheten av autopiloten. 

 

Helt plötslig kan då seglen börja fladdra på kryss. 

 

Kan tänka mig att det är jobbigare att hejda med autopilot för rattstyrning, om nu båten skenar iväg, p g av ovan skrivna. 

 

Vet i alla fall en båt som drog upp på en ö i Vänern vid en längre överfart. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...