Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Startat litet pensionärsprojekt.

Gammal Crescent plastbåt där tidigare ägare sågat upp ett hål stort som en glasslåda i aktertoften och struntat i att täta. jag har sågat upp en remsa , ca 250x600 mm, tagit ur dyngsur frigolit och torkat upp. Ska jag försöka sätta dit biten igen eller ska jag lägga på en hel skiva över det gamla?

Tänker fylla med fogskum istället för ny frigolit. Toften är gjord av 10mm marinplyfa med plast över. Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur du ska göra är svårt att säga utan att se hur det ser ut nu. Generellt tycker jag det är lättare att plasta så få bitar som möjligt eftersom det jobbiga är att fästa det nya i det gamla, även om det inte är så jobbigt.

Fogskum tycker jag är en dålig idé då det ofta suger vatten. Frigolit är bättre men det kanske funkar lika bra att lämna utrymmet med bara luft?

 

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev OldCrescent:

OK. Bara lite orolig över bärigheten på aktertoften om det inte finns någon fyllning alls?

Bygger du en toft med en plyfa-skiva som du plastar in ordentligt och med flera lager matta (4-5?) så ska det mycket till innan toften pajar. Se dock till så att toften har bra stöd på sidorna runt om.

Jag är absolut ingen expert men har fixat till bla en sprucken akterspegel med en bas av trä som jag sedan plastade in och det funkar fint så här 25 år senare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...