Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Rabbaton

Parsun 25hk tung att tilta upp

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag har en Parsun 25hk motor som jag tycker börjar bli alldeles för tung att tilta upp. Finns det någon gasdämpare eller något som man kan sätta dit som hjälper mig vid själva lyftet? Har sätt att det finns på äldre Johnson motorer. 
 

Hoppas på att någon har en bra idé!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Rabbaton:

Hej, 

Jag har en Parsun 25hk motor som jag tycker börjar bli alldeles för tung att tilta upp. Finns det någon gasdämpare eller något som man kan sätta dit som hjälper mig vid själva lyftet? Har sätt att det finns på äldre Johnson motorer. 
 

Hoppas på att någon har en bra idé!

Tycker du att den blir tyngre eller är det krafterna som tryter?

Ifall den går tyngre kan det säkert bero på några dåligt infettade leder vilket jag skulle ge mig på i första hand. Att montera gasdämpare (har jag själv aldrig sett) verkar vara ett svårare projekt.

 

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Tycker du att den blir tyngre eller är det krafterna som tryter?

Ifall den går tyngre kan det säkert bero på några dåligt infettade leder vilket jag skulle ge mig på i första hand. Att montera gasdämpare (har jag själv aldrig sett) verkar vara ett svårare projekt.

 

Välkommen till MG!

Nej den har väl egentligen inte blivit tyngre, utan det är väl så att mina krafter tryter som sagt. Har för mig att Johnson motorer hade någon form av ”hjälpcylinder”? 
 

Stort tack! 

Redigerad av Rabbaton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog enklare att byta motor till en med powertrim än att modifiera. Funderade annars på om man kan ha någon slags hävstång men det blir nog inte så vackert. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

Det är nog enklare att byta motor till en med powertrim än att modifiera. Funderade annars på om man kan ha någon slags hävstång men det blir nog inte så vackert. 

Tänkte mig typ något så här: 2222.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Rabbaton:

Tänkte mig typ något så här: 2222.png

Det där är nog powertrim/tilt från fabrik.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev ChristerN:

Det där är nog powertrim/tilt från fabrik.

Ja så kanske det kan vara. Äh man får väl rycka och slita lite då haha. Trodde faktiskt att det skulle finnas någon enkel lösning med typ gasdämpare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett reklam för nån produkt som funkar som en hjälpande hand, en hävstång, för att inte behöva sträcka sig så långt bak och få mer kraft. Hittar inte just den produkten nu när jag söker men det kan säkert nån annan lyckas bättre med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, enklast är nog att hitta en motor med powertrim monterat från början.

Om du lyckas få dit en gasdämpare skulle den ju bli motsvarande trög att trycka ner och dessutom vilja sträva mot att vilja fälla upp sig själv.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Rabbaton:

Tänkte mig typ något så här: 2222.png

Det är inte Powertrim inte heller Gascylindrar för att lättare kunna lyfta upp motorn utan det är Stötdämpare för att dämpa motorns rörelse vid grundkörning.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...