Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johpe

Är det möjligt att importera en gammal engelsk segelbåt?

Rekommendera Poster

Hej allihop!

 

Vill förverkliga en gammal dröm om att segla en engelsk liten segelbåt i glasfiber på 22 fot från 60-talet (som finns med i Lloyd's Register), Westerly 22.

 

Vad jag förstår, är CE-märkning inte tillämpbar på en båt byggd mellan 1963 och -67 (även om den finns med i Lloyds Register) och, enligt Sjöfartsverket, inte gammal nog för att räknas som en "veteranbåt" - eftersom den inte är byggd före 1950. 

 

Betyder det att det är omöjligt att registrera och försäkra den för EU-vatten - eller, kan det vara så enkelt att det bara är att köpa, segla hem, betala moms, registrera och försäkra en gammal dröm?

 

Allt gott,

John  

 

 

Tiger.jpg

Redigerad av johpe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det, så är båtar som är tillverkade inom EU och som har tagits i bruk i Storbritannien före 31dec 2020 "godkända" för import. Eftersom din båt är tillverkad före 1998 så är den undantagen från kravet på CE-märkning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att segla hem den borde du nog inte ha några problem vare sig med moms, tull eller framtida försäkringar.

 

Segla när det är många båtar ute bara. Annars ska den väl anmälas till tullverket och skattas och momsas som allt annat man köper utomlands. Kanske kan du slippa momsen om de har de originala momshandlingarna kvar. När jag kollade upp liknande köp för några år sedan var det 22% tull och 25% moms. Min båt låg i Göteborg men var inte förtullad efter privatimport. Det var ju en väldigt ny båt och jag räknar kallt med att myndigheterna har noll intresse att bråka om en båt från 60-talet.

 

Inte heller försäkringsbolagen har något intresse av var båten kommer i från. Se till att få ett svenskt segelnummer från SSF först bara.

 

Edit: Läs mer här: https://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/kopaellersaljabatoversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e71078c.html

Redigerad av Dava
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Som jag har förstått det, så är båtar som är tillverkade inom EU och som har tagits i bruk i Storbritannien före 31dec 2020 "godkända" för import. Eftersom din båt är tillverkad före 1998 så är den undantagen från kravet på CE-märkning.

Härligt - tack Peke67! Det låter rimligt, eftersom den varit lagligt i bruk på EU-vatten innan brexit :)

 

Likaså Dava - tack för länken till tullverket, som ju vill inkludera fraktkostnader, hanteringskostnader (fram till EU:s gräns) och försäkring utöver inköpspriset i momsen.

Det får bli att segla hem henne till sommar - om restriktionerna lättar och slutsumman inte stiger en över huvudet , vill säga ;) 

 

Allt gott,

John

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev johpe:

Härligt - tack Peke67! Det låter rimligt, eftersom den varit lagligt i bruk på EU-vatten innan brexit :)

 

Likaså Dava - tack för länken till tullverket, som ju vill inkludera fraktkostnader, hanteringskostnader (fram till EU:s gräns) och försäkring utöver inköpspriset i momsen.

Det får bli att segla hem henne till sommar - om restriktionerna lättar och slutsumman inte stiger en över huvudet , vill säga ;) 

 

Allt gott,

John

 

Det är nog det vettigaste alternativet. Jag har vanligtvis inte något emot att betala skatt, men någon måtta får det ändå vara :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej johpe!

Se upp, för om jag är på bra  humör å det är bra väder å varmt å gott om käk å allt ombord fungerar! så kanske jag erbjuder mig att hjälpa dig segla hem henne nästa sommar.

🙃

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Ruskpricken:

kanske jag erbjuder mig att hjälpa dig segla hem henne nästa sommar.

Det ser jag verkligen fram emot - eftersom jag inte seglat sen barnsben och gett upp jakten på husbilens förlovade land 🤠 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat rätt har Brexit inneburit att man måste betala moms på en båt som importeras från UK oavsett om den är momsad där eller inte. Nu blir det ju inte så många tusenlappar på en sådan båt men kan vara bra att ta reda på. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Greip:

man måste betala moms på en båt som importeras från UK oavsett om den är momsad där eller inte

Jag vill också tro att det bara är så - köpa, betala moms, registrera och försäkra - eftersom det inte fanns några problem att segla den på öppna EU-vatten innan brexit 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Skatteverket, det är ju ändå dom som bestämmer, och be att få skriftligt svar. Dom är ju ganska serviceinriktade nuförtiden

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev johpe:

Jag vill också tro att det bara är så - köpa, betala moms, registrera och försäkra - eftersom det inte fanns några problem att segla den på öppna EU-vatten innan brexit 🙂

Det finns inget register att registrera båten i, så den biten slipper du

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev trewq:

Ring Skatteverket

Ringde men hänvisades till Tullverket, som är de som ålägger momstillägget på 25% på inköpspriset sa de - samt 0% till 20% på fraktkostnader, hanteringskostnader (fram till EU:s gräns) och försäkring 🤔 

 

10 timmar sedan skrev sajjen:

inget register att registrera båten i

På Transportstyrelsen står det att alla båtar över 5 meter ska göra "Anmälan av båt för registrering" i Fartygsregistret 🤔

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/

Redigerad av johpe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev johpe:

På Transportstyrelsen står det att alla båtar över 5 meter ska göra "Anmälan av båt för registrering" i Fartygsregistret 🤔

”Samtliga båtar som har en största längd av minst 15 meter ska registreras, oavsett vad de används till”

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peter_K:
32 minuter sedan skrev johpe:

På Transportstyrelsen står det att alla båtar över 5 meter ska göra "Anmälan av båt för registrering" i Fartygsregistret 🤔

”Samtliga båtar som har en största längd av minst 15 meter ska registreras, oavsett vad de används till”

Tack Peter_K! Läste lite hastigt där ;)

Inga måsten, vill säga: Båtar med en största längd understigande 15 meter som används till privat bruk kan registreras på ägarens begäran.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/Bat/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Lasse-L:

Inte en Westrerly men liknande

"Kill your darlings!" - sluta dröm, agera här och nu! Självfallet är det ett klokare alternativ med en Havsfidra - men jag är fast för tillfället, en Westerly 22 är drömmen 🥰

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johpe:

men jag är fast för tillfället, en Westerly 22 är drömmen

I mitt tycke, om man har möjlighet till det, skall man följa sin dröm.

 

Trots mitt tycke ovan vill jag ändå, å det ödmjukaste, understryka att @Lasse-Ls förslag med en gratis havsfidra är åt helskotta skitbra! Den har dessutom rullfock.

 

Men Westerly 22 är en oerhört söt liten sak. Dubbelkölat har alltid fascinerat mig ända sedan jag läste boken Shrimpy. Dock var det ingen Westerly 22.

Men jag är inte helt överens med Westerlys val av rigg till den (mirrorjolle-stuk). Fast det kanske är en del av charmen förstås. Men som jag förstått har en del byggts om till "vanlig" rigg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

I mitt tycke, om man har möjlighet till det, skall man följa sin dröm.

 

Trots mitt tycke ovan vill jag ändå, å det ödmjukaste, understryka att @Lasse-Ls förslag med en gratis havsfidra är åt helskotta skitbra! Den har dessutom rullfock.

 

Men Westerly 22 är en oerhört söt liten sak. Dubbelkölat har alltid fascinerat mig ända sedan jag läste boken Shrimpy. Dock var det ingen Westerly 22.

Men jag är inte helt överens med Westerlys val av rigg till den (mirrorjolle-stuk). Fast det kanske är en del av charmen förstås. Men som jag förstått har en del byggts om till "vanlig" rigg.

Visst är det ett kap - särskilt då jag tittade åt det hållet för några år sedan men fastnade i en sorts känsla av att sitta inspärrad (trots öppna hav) som så många trygghetskonstruktioner tycks för med sig, från volvo till havsfidror ;)

 

Shrimpy är verkligen en superräka i plywood, legend och drygt en meter kortare än glasfiberbåten westie 22.

Så tror jag också det är - att "Gunter"-riggen har bytts ut mot en vanlig "Bermuda"-rigg på de flesta westie 22:orna - trots originalets slingriga charm 😅

 

Det vill säga, en westie 22 balanserar tryggheten med en Havsfidra och spänning i Shrimpy på ett (för mig) underhållande sätt - på djupa hav till grunda vatten 🥰

 

 

I stället för en Havsfidra blev det för några år sedan en folkabuss (4x4) som på inga sätt är en trygg konstruktion - men lätt att älska, trots allt... eller snarare; när reservdelarna var stört omöjliga att få fatt i, sålde jag den - till en firma i Holland som i sin tur sålde den vidare till USA, då antagligen folkabussens förlovade land. Därefter fegade jag ur och kom över en trygg konstruktion; en Sprinter, som jag nu gjort mig av med illa kvickt - då den saknar all sorts hjärta, charm och spänning.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev johpe:

hjärta, charm och spänning

Huvudet på spiken! Det är en perfekt beskrivning av vad man önskar i en båt!

 

(Förutom toalett, dusch, varmvattenberedare, stort kök, flera rum, badbrygga...)

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev McLasse:

(Förutom toalett, dusch, varmvattenberedare, stort kök, flera rum, badbrygga...)

(... och andra bekvämligheter.)

 

Livet självt 😅

Redigerad av johpe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min synnerligen personliga uppfattning är att en Havsfiddra ska man aldrig sätt min fot på, så håll dig du till din Westerly 22. Om du är öppen för andra förslag så titta på en Anderson 22 (engelsk båt). Mycket fina seglingsegenskaper som du dessutom köra hem på trailer om du vill. Otroligt stark båt som deltagit i minitansat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår tanken, och charmen med små och havsgående, tåliga båtar som är relativt rymliga för sin storlek. Och jag tycker inte du skall ge upp din dröm. 
Själv hade jag - om jag närt samma drömmar - vågat drömma stort och haft två fot större drömmar, och istället sneglat på en Misil 2. Snyggare, seglar bättre, rymligare och minst lika tålig. Plus - det finns massor i Sverige som säljs till ganska låga priser. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peka67:

Min synnerligen personliga uppfattning är att en Havsfiddra ska man aldrig sätt min fot på,

Jag har haft en POP16 och efter det seglar allt bra. 😁

 

Närå, det är inget fel på POP16. Det är en härlig båt som funkar bra. Som den första egenfinansierade kölbåten (5000:-, på måndag är det precis 250 år sedan) kommer den ha sin speciella plats i mitt hjärta.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev McLasse:

Jag har haft en POP16 och efter det seglar allt bra. 😁

 

Närå, det är inget fel på POP16. Det är en härlig båt som funkar bra. Som den första egenfinansierade kölbåten (5000:-, på måndag är det precis 250 år sedan) kommer den ha sin speciella plats i mitt hjärta.

Jo - men år 1771 var det inte mycket som seglade speciellt bra...

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Jo - men år 1771 var det inte mycket som seglade speciellt bra...

Jag kanske överdrev ett uns av en aning.

 

29 minuter sedan skrev Peka67:

Om du är öppen för andra förslag så titta på en Anderson 22

Nu har du lyft fram den några gånger och varje gång har jag kollat upp den och varje gång tycker jag den är den lika intressant. Den verkar idealisk även i skärgården med sin möjlighet till litet djupgående.

En förträfflig liten båt helt enkelt.

 

Men nu har jag dragit tråden lite väl OT. Förlåt TS!

 

Westerly 22 den är också fin. Engelsmännen har en förmåga att tänka lite annorlunda när de ritar båtar. Det är tilltalande och ofta goda utrymmen. De dubbelkölade båtarna funkar bra med deras tidvatten. De gör sig även bra här hemma med våra brokiga bottnar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peka67:

Om du är öppen för andra förslag så titta på en Anderson 22

Tack Peka67! 

Helt klart ett rejält alternativ - med mer fokus på fart (och spänning) än charmen (åldern?) i en westie 22, efter vad jag kan se  😎👍

Redigerad av johpe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev McLasse:

En förträfflig liten båt helt enkelt.

För mig representerar Anderson 22 ett annorlunda båtliv med stor frihet, vilket fascinerar mig. Tänk om man kunde ha båten på tomten på vintern? För mig skulle det innebära stor vinst både i tid och pengar då jag har en bit att åka till kusten.

 

Säg att man vill segla på västkusten (eller Östersjön) en vecka eller två, koppla på trailern och några timmar senare är du framme och kan upptäcka nya platser.

 

Eller om man vill vidga vyerna med tex. Medelhavet så kan båten fungera som husvagn längs vägen fram och tillbaka. Kanske med en avstickare längs Mosel och Rhendalen.

 

Kort sagt så har en trailerbar segelbåt kanske kvalitéer som gör det värt att offra storlek och bekvämlighet för. Särskilt om båten dessutom klarar segling på öppet hav.

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Peka67
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peka67:

Kort sagt så har en trailerbar segelbåt kanske kvalitéer som gör det värt att offra storlek och bekvämlighet för. Särskilt om båten dessutom klarar segling på öppet hav.

Det finns många fördelar med trailerbart. Kan man dessutom masta på snabbt och enkelt börjar det närma sig idealiskt...om man gillar mindre båtar.

 

Tänk om man kunde veva upp långkölen, sätta gångjärn på masterna och dra upp båten på en trailer. vore det idealiskt...för mig. Det är skönt att vi alla vill ha ut så olika ur vårt båtliv. Olika är bra för tänk om alla hade velat ha en sån båt jag har, då hade det inte funnits någon kvar till mig. 😄

 

Undrar om @johpe står fast vid sin Westerly 22 eller om det kittlar lite och tankarna börjar slira och snegla åt sidorna på andra båtar? Det har kommit några förslag på en del utmärkta alternativ som säkerligen funkar lika bra. Även om det inte var det du efterfrågade. Hur rör sig tankarna?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev McLasse:

Hur rör sig tankarna?

Well - det är nog i all fall en Westerly 22 som är tanken - men mycket kan dyka upp på vägen, om inte en Caprice "Shrimpy" Mark I på 19 ft, så kanske, kanske en Anderson 22 (som ju ser rejält stabil och strömlinjeformat snabb ut) - eller, kanske en Caprice Mark VHurley 20... Som@Peka67 föredrar också jag rörligheten med obekväma trailerbåtar  🤠

 

Därutöver, har jag arbetat upp en tråd till en Westerly 22 med originalriggen "Günter" i fint skick i England - där ägaren även är villig att segla över den till Nederländerna för vidare transport till Sverige... men jag haltar lite, snubblar och fegar antagligen ur - när jag ser vad det kostar att blicka ut bortom Sveriges och EU:s horisonter... 😬

 

Det är ju det lilla formatet jag gillar - också givetvis för att plånboken inte är fet ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johpe:

en Westerly 22 med originalriggen "Günter"

Som jag förstod funkar Westerly 22 betydligt(?) bättre med bermudarigg och försegel på peke. Fast det var bara en snabb googling så det kan iofs vara så att jag missförstått.

 

2 timmar sedan skrev johpe:

Det är ju det lilla formatet jag gillar - också givetvis för att plånboken inte är fet ;)

Små båtar ger andra möjligheter än stora båtar. Det visar sig även på hamnavgiften om man nån gång vill nyttja en gästhamn.

 

Du sitter i en avundsvärd sits där du bestämt dig för att skaffa båt och är på gång och kollar runt. Det är en härlig känsla där allt är möjligt, om inte annat i tanken. Dra ut på det och njut. Om man dessutom går igenom den fasen ordentligt är det större chans att man prickar rätt.

 

Tänk på att i England är Westerlyn en vanlig och välkänd på och blir på det viset även lite dyrare. Om du letar utanför Englands gränser betraktas den något mer som en "uddabåt" med lägre pris som följd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...