Jump to content
Sunday 21 July 2024
Bjaerven

Mariner/Yamaha 60 HK 1976 elschema?

Recommended Posts

Hej i stugorna,

Jag söker tips på var jag kan finna ett elschema / kopplingsschema / wiring diagram till en Mariner 60 av modell 675 från 1976 för att koppla in ett tändningslås och en choke. Tacksam för alla tips. Gissningsvis fungerar det med alla gamla tvåcylindriga 55-60 hk Yamaha med den välvda kåpan.

 

Om någon har ett färdigt tändningslås med passande 7-polig koppling köper jag det gärna.

 

Back in the days var det bl.a. @guestsson@jarb & co som hade örnkoll på dessa frågor. Finns ni kvar/har vi fler kunniga?

Tack på förhand!

 

 

251245818_928649741355750_2048200177739532184_n.jpg

250381589_748213216575015_4947284715929004897_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schema till en 40 hk. Elpanel vid förarplatas är samma och troligen stämmer färger på ledarna i motorn oxå. 1976 hette den 55 AE. 60 kom 1978 tror jag. Mkt små skillnader. CDI-boxen är en akilleshäl på alla dessa. Såg när jag Googlade att någon publicerat ett komplett schema på innehållet boxen så att den händige kan bygga en ny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, guestsson said:

Schema till en 40 hk. Elpanel vid förarplatas är samma och troligen stämmer färger på ledarna i motorn oxå. 1976 hette den 55 AE. 60 kom 1978 tror jag. Mkt små skillnader. CDI-boxen är en akilleshäl på alla dessa. Såg när jag Googlade att någon publicerat ett komplett schema på innehållet boxen så att den händige kan bygga en ny.

Tack så mycket @guestsson , mycket uppskattat som vanligt! Jag ska skala ner höljet och se vilka färger jag har.

 

Har du någon gissning om vilka färger jag behöver korsa för att få tändning/gnista? Plus och minus till batteriet finns draget och startsolenoiden kan jag koppla förbi.

Tack på förhand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behöver inte skala. Anslut en ohmmeter till valfri anslutning, ex. Choke (L) och lita reda på motsvarande i kontakten med den andra anslutningen. 

 

Motorn stoppas genom att jorda vit ledning. Som läget är nu när inget är anslutet till kontakten, så skall det finnas gnista. Det ska gå att rycka igång motorn med snöre runt svänghjulet.

Edited by guestsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack,

Jag la startkablar på startmotorn och kunde verifiera att den fungerar. Inväntar lite hjälp med en till hand för att kolla gnistan.

 

Jag skalade ändå bort sista kontakten (4 m från motorn) där jag ändå behöver ersätta det tändningslås, dödmansgrepp (och ev. choke brytare).

 

Jag får standardfärgerna enligt ditt schema (svart, brun, blå, grön, röd, vit) och en gul. Har försökt googla på hur tändningslåset ser ut i original, alltså hur många stift samt var respektive kabel brukar sitta.

 

När min gamla bil blev bestulen på tändningslåset korsade jag kablar hejvilt tills jag hittade rätt för tändning och start. Med info om att CDI-enheten är svag vill man kanske inte leka för mycket.

 

Jag frågar helt enkelt om du har några tips just här också? Blå lär ju vara choken, så den kan vi släppa fri från början.

Mariner 40 3.jpg

Edited by Bjaerven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behöver inte tillgång till gamla låset. Köp ett nytt avsett för utombordare.

Gärna ett med chokefunktion om du trycker in nyckeln så slipper du separat brytare för detta. 

Låset har anslutning för jord =Bat minus 

Bat +12 V

Stoppledning (vit)

+ 12 V till instrument 

+ 12 V till startrelä. 

Och ev. + 12 V till choke.

Alla dessa utom +12 till instrument finns som ledare i kabeln. Färgerna kan du nog lista ut själv.

Edited by guestsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obs redigerade lite då + 12 (Y) till instrument inte finns i kabeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/9/2021 at 2:08 PM, guestsson said:

Du behöver inte tillgång till gamla låset. Köp ett nytt avsett för utombordare.

Gärna ett med chokefunktion om du trycker in nyckeln så slipper du separat brytare för detta. 

Låset har anslutning för jord =Bat minus 

Bat +12 V

Stoppledning (vit)

+ 12 V till instrument 

+ 12 V till startrelä. 

Och ev. + 12 V till choke.

Alla dessa utom +12 till instrument finns som ledare i kabeln. Färgerna kan du nog lista ut själv.

Det är bra tips som vanligt. Har bara inte sett att låsen kommer med en specifikation per stift. Har du tips på ett prisvärt lås som har det vi söker så tar jag gärna en länk :)

 

Jag tog mig in på ett US Yamma-forum precis innan du svarat och fick fram uppgifter som bör bekräfta det du angav ovan:

 

"Wire colors going to the plug are:
Red - Battery power
Black - Ground
White - Kill circuit
Pink - Warning circuit
Blue - Choke circuit
Brown - Starter motor relay circuit
Green - Tachometer signal circuit

 

Assuming it is electric start then jumper the red wire to the yellow wire. Then jumper the brown wire momentarily to the red wire. To stop the motor jumper the white wire to the black wire."

 

Så jag kan "tjuvkoppla" enligt ovan för tändning --> start och se om det går att få fart på motorn innan mer görs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behöver inte tjuvkoppla något för tändning, så länge vit inte är kopplad till svart så funkar tändningen. Du kan som jag skrev rycka igång motorn, tändningen är helt oberoende av 12 V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köp ett Sierralås till Mercury t.ex. det har allt du behöver inkl. choke. Färgerna stämmer inte, men det spelar ju ingen roll. Monteras i ett hål i panelen. Har du ett nyare reglage med inbyggt lås så går det att använda.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, guestsson said:

Du behöver inte tjuvkoppla något för tändning, så länge vit inte är kopplad till svart så funkar tändningen. Du kan som jag skrev rycka igång motorn, tändningen är helt oberoende av 12 V.

Helt med på vad du förklarar. Tycker bara att det är mer behändigt att simulera startnyckel än att stå med startkabel direkt på startrelät. Min enkla motorbock i kombination med förvånansvärt bra komp i motorn utesluter tyvärr (/glädjande nog) dragstart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, guestsson said:

Köp ett Sierralås till Mercury t.ex. det har allt du behöver inkl. choke. Färgerna stämmer inte, men det spelar ju ingen roll. Monteras i ett hål i panelen. Har du ett nyare reglage med inbyggt lås så går det att använda.

Bra tips kring 250 kr!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...