Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
larban

Byta packbox och dammtätning Ms-backslag

Rekommendera Poster

Jag har upptäckt att det läcker lite olja från mitt MS-backslag. Inte mycket, men får fylla på några droppar varje höst och oljan hamnar i kölsvinet, så när jag pumpar läns, så bildas ringar på vattnet. Det irriterar mig. Läckaget kommer från packboxen som tätar utgående axel. Jag har tänkt byta packbox och dammtätning i vinter och klurar på vad som kan vara bästa sätt att göra det på. Ett alternativ är ju att låta backslaget sitta kvar i båten, lossa propelleraxeln och demontera gamla packningar och pressa i nya. Jag skulle helst vilja ha backslaget kvar. Men det är trångt och jag funderar på hur jag kan få ut den inre packboxen? den sitter ju långt in i huset, så hur får man tag i denna (gul på sprängskiss)?

Ett annat alternativ skulle vara att dela backslaget och ta med reduktionsdelen hem och byta hemma i bänk. Då har jag större förhoppning om att kunna få ut gamla packboxen och byta delarna kontrollerat. Men det sitter en hel del slangar och vajrar som måste demonteras på, och det vill jag helst inte.

 

Finns det någon som gjort denna manöver med backslaget kvar i båten? Och har tips om metod för att få ut packboxen?

 

mvh

Lars

Ms back.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du lossat propelleraxeln ska du kolla om det går att "Vicka" på backslagsflänsen. Om motorn inte är riktigt uppriktad händer det att trycklagret, nr 79 på bilden, blir förstört, vilket kan orsaka läckage. Jag tror det bästa är att demontera backslaget från motorn. Jag brukar lossa bakre motorfästen och lyfta bakänden på motorn och palla upp den med klossar .Det gör det lättare att få bort backslaget. Då rinner inte heller oljan ur motorn som de kan göra då motorn lutar bakåt. När backslaget är loss bör du byta O-ringen på pluggen i ingående axeln. Den brukar hårdna och spricka. Om den läcker rinner backslagsoljan in i motorns vevhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag får kolla på det så småningom. Jag tror inte aktre tätningen är dålig, men det skulle ju vara bäst att ta alla tätningar på en gång såklart. Tack för tips om lagret, kollar även det. 
 

/L

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...