Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Wildeside

Bottenfärg inför 2022

Rekommendera Poster

Vad har ni för erfarenhet av er bottenfärg ni använt 2021?

Skriv gärna vart i landet ni använder båten.

Vilken båttyp ni har.

Hur ofta ni är ute.

Gör ni rent botten under säsongen.

För/nackdelar

Diskussioner om bottentvättar/bottendukar och miljöpåverkan m.m. kan ni starta en egen tråd för så slipper man läsa om det här.

Tänkte att den här tråden ska enbart handla om bottenfärg och hur bra/dåligt den fungerat.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgen vi använde säljs inte längre. Vi köpte förmodligen ett par av de sista som såldes. Hempel Mille Xtra. (Den har ersatts av Hempel Mille NCT, som bara har ungefär 20-25 procent av föregångarens kopparhalt.) Det gick åt strax över en burk med 2.5 liter färg. Kanske 2.7-2.8 liter.

Båten, en Beason 311, ligger i Hunnebo, mitt på kusten i Bohuslän. Djupet är ca 2.5 m vid båtplatsen och det är förhållandevis bra vattenflöde genom hamnen. Båten ligger i öst-västlig riktning, med skugga från båtar på båda sidor.

Vi sjösatte i slutet av maj, har varit ute i genomsnitt en helg nästan varje vecka under sommarmånaderna, och då 4-8 timmar per dag, plus några veckor med fler dagar under veckan när det varit semestertider. Lyfte båten i mitten av september. Inga havstulpaner (förutom några under kölen där vi inte kom åt att måla ordentligt, och på några små fläckar där färglagret under hade flagnat av lite och då tagit bottenfärgen med sig). Däremot var det det vanliga, brungröna slemmet som det alltid blir.

Vi målade även propellern och ekolodsgivaren med bottenfärg, fast då i stället International VC-17m för västkusten, med en lös påse fint kopparpulver som man blandar i själv. Inte heller på dessa ytor var det några havstulpaner. Ekolodsgivaren hade EN, och den satt på metallknoppen under som är tempsensor, som jag inte målade. Drevet målade jag, men lämnade en del ytor omålade, och havstulpaner och andra saker fäste där och spred sig delvis ut över målade ytor därifrån.

Vi har inte skrubbat eller gjort nåt annat med botten eller de andra delarna medan båten legat i vattnet.

Inom ett par veckor lyfter kompisarna, som målat med Mille NCT, och båten ligger i Björlanda Kile. Återkommer i tråden med resultat från dem.

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev raol:


Inom ett par veckor lyfter kompisarna, som målat med Mille NCT, och båten ligger i Björlanda Kile. Återkommer i tråden med resultat från dem.

Ska bli intressant att läsa hur det fungerat med den färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hade kompisarna inte tid att vara med under lyftet, så de bilder jag fått se är efter avspolning. Så inget resultat att redovisa från deras båt. Jag kan se gott om havstulpaner på vissa platser, för jag ser att den verkliga vattenlinjen inte stämmer med den målade. I fören har färgen varit med marginal ovanför, men från mitten och bakåt har vattnet varit över. Där har det växt. Men det säger ju inget om färgens effekt i sig. De som spolat av kanske inte såg det eftersom skrovet är vitt där.

Propellern, en VP trebladig ihopfällbar, var kraftigt överväxt. Kompisen sa att båten gick trögt från båtplatsen till upptagningskajen. Jag förstår varför...

havstulpanprop.thumb.PNG.dd6a2fb28b0b8d5304c7cddb1dfa6b99.PNG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev raol:

Propellern, en VP trebladig ihopfällbar, var kraftigt överväxt. Kompisen sa att båten gick trögt från båtplatsen till upptagningskajen. Jag förstår varför...

havstulpanprop.thumb.PNG.dd6a2fb28b0b8d5304c7cddb1dfa6b99.PNG

Det där var inte så mycket om man jämför med hur min såg ut (fyrbladig fast). Det hade varit roligt att dela med sig av spektaklet men tyvärr har jag ingen bild.

Det blir en annan propellertaktik nästa år för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

67571CBC-9F9F-4328-B50C-FE1A401689BF.thumb.jpeg.837e60c928139ece16f4effe2a8784f1.jpeg

 

Bättringsmålad med Biltemas västkustfärg, den brukar fungera bra, men det var väl ett bra år för havstulpanerna. Och det var lika illa på de partier som var helmålade. Jag har båten i en hamn söder om Långedrag. Men jag tror att påväxten tog fart under semesterturen upp genom Bohuslän.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inga bilder på själva botten, men inte en snäcka eller påväxt. Ligger i Nyköping (Östersjön) och åker mycket med min båt.

Sjösätter tidigt, mitten på mars och tar upp under november. Är ute nästa varje helg (i år tyvärr 3 helger landkrabba) och 6 veckor på semester.

 

2020 så renskrapade jag hela botten samt slipade och tvättade. La 3 lager epoxy och 1 lager Trilux svart (ej 33). 

 

2021 gjordes ingenting på botten, ser lite gröna fläckar från epoxy nu, detta ska fyllas i med samma färg från Trilux nästa år (2022). Inget övrigt ska målas då jag anser att man lägger kaka på kaka.

 

Tvättar inte botten.

 

Lätt att rolla ut, luktar är väl nackdelarna då (använde gristryne).

 

Båten är en Bayliner 2855, 7.4 Mercrusier och Bravo 2 drev, skrovtyp extremt vasst.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev patrikflink:

Tyvärr inga bilder på själva botten, men inte en snäcka eller påväxt. Ligger i Nyköping (Östersjön) och åker mycket med min båt.

Sjösätter tidigt, mitten på mars och tar upp under november. Är ute nästa varje helg (i år tyvärr 3 helger landkrabba) och 6 veckor på semester.

 

2020 så renskrapade jag hela botten samt slipade och tvättade. La 3 lager epoxy och 1 lager Trilux svart (ej 33). 

 

2021 gjordes ingenting på botten, ser lite gröna fläckar från epoxy nu, detta ska fyllas i med samma färg från Trilux nästa år (2022). Inget övrigt ska målas då jag anser att man lägger kaka på kaka.

 

Tvättar inte botten.

 

Lätt att rolla ut, luktar är väl nackdelarna då (använde gristryne).

 

Båten är en Bayliner 2855, 7.4 Mercrusier och Bravo 2 drev, skrovtyp extremt vasst.

Utan att lägga någon värdering i detta med olika kuster och olika vatten, men alla i stort sett alla båtar här på vår sida har ett slemlager, sannolikt någon alg som fäster mot botten, kanske ett näringssubstrat för annan påväxt? 

Sedan läste jag mig till, häromdagen, att det finns flera arter av havstulpaner, bara en av dessa arter tar sig runt kusten upp mot södra Kvarken.

Jag är ingen expert på något vis, men jag tycker mig kunna urskilja tre olika skaltyper på de havstulpanerna jag skrapade bort, två med olika räfflor och en med helt slätt skal.

Sedan hade jag ett fåtal blåmusslor i skrymslen och vrår mellan drevet och skölden. Men dom brukar vara fler. Jag hade inga sjöpungar på min båt, men det förekommer också.

 

Jag lade i båten i mitten av maj och tog upp den förra fredagen. Den har använts nästan varje helg och hela semestern, men klart de två sista veckorna i sjön låg den rätt så stilla. Men det var i slutet av juli som det började växa såg jag då jag inspekterade delar av botten. Jag skrapade då bort ganska många tulpaner, och fick upprepa detta i mitten av augusti. Detta var då under semesterturen.

 

Men det är ju bara att avundsjukt gratulera er på ostkusten, och er andra som inte drabbats av denna förbaskade påväxt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Utan att lägga någon värdering i detta med olika kuster och olika vatten, men alla i stort sett alla båtar här på vår sida har ett slemlager, sannolikt någon alg som fäster mot botten, kanske ett näringssubstrat för annan påväxt? 

Sedan läste jag mig till, häromdagen, att det finns flera arter av havstulpaner, bara en av dessa arter tar sig runt kusten upp mot södra Kvarken.

Jag är ingen expert på något vis, men jag tycker mig kunna urskilja tre olika skaltyper på de havstulpanerna jag skrapade bort, två med olika räfflor och en med helt slätt skal.

Sedan hade jag ett fåtal blåmusslor i skrymslen och vrår mellan drevet och skölden. Men dom brukar vara fler. Jag hade inga sjöpungar på min båt, men det förekommer också.

 

Jag lade i båten i mitten av maj och tog upp den förra fredagen. Den har använts nästan varje helg och hela semestern, men klart de två sista veckorna i sjön låg den rätt så stilla. Men det var i slutet av juli som det började växa såg jag då jag inspekterade delar av botten. Jag skrapade då bort ganska många tulpaner, och fick upprepa detta i mitten av augusti. Detta var då under semesterturen.

 

Men det är ju bara att avundsjukt gratulera er på ostkusten, och er andra som inte drabbats av denna förbaskade påväxt.

Lite grönt slem fanns ju såklart, oundvikligt när man ligger i sjön vid stillastående vatten. Tänker på min båtplats i hamnen, men inget som påverkar enligt mig. Har även en Silverfox, rent aluminiumskrov, räcker med 3 dagar i sjön så blir det något på botten när jag tar upp den (ligger aldrig i länge, sjösätter vid användning).

 

Har arbetskamrater i Göteborg, svär över dessa tulpaner varje år tyvärr. Verkar som på västkusten är dom mera aggressiva.

 

Även jag fick ju skrapa dessa as som tyckte om mina trimplan som var omålade samt bultar på drevet och anoder som måste smaka gott eller nått. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg min botten ut direkt efter upptagning (dvs ingen avspolning). Sista turen inkluderade en 15 min session i planingsfart så det är möjligt att eventuellt slem försvann då.

 

Båten ligger på västkusten (gbg-björlanda), har legat i juni-september med undantag för en vecka i början av juli. Ca 1 tur i veckan.

 

Färgen är biltemas västkustfärg målad i ett lager (under ligger en östkustfärg). Till nästa säsong kommer jag göra en lätt slipning och rolla ett tunt lager biltemafärg igen.

 

Dock letar jag en vettig metod till motorfästet/trim tilt mekaniken som ligger helt under vatten och således är helt nerlusad med tulpaner 

IMG_20210926_145542__01.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dsl:

Så här såg min botten ut direkt efter upptagning (dvs ingen avspolning). Sista turen inkluderade en 15 min session i planingsfart så det är möjligt att eventuellt slem försvann då.

 

Båten ligger på västkusten (gbg-björlanda), har legat i juni-september med undantag för en vecka i början av juli. Ca 1 tur i veckan.

 

Färgen är biltemas västkustfärg målad i ett lager (under ligger en östkustfärg). Till nästa säsong kommer jag göra en lätt slipning och rolla ett tunt lager biltemafärg igen.

 

Dock letar jag en vettig metod till motorfästet/trim tilt mekaniken som ligger helt under vatten och således är helt nerlusad med tulpaner 

IMG_20210926_145542__01.jpg

Björlanda-kile är väl mer gynnsamt då vattnet där är bräckt, det är mycket av Nordre älvs flöde som letar sig dit. Det är nu många år sedan, men min far hade omväxlande en Olsson 88 i Björlanda-kile och på Rörö, gissa var någonstans det blev påväxt på båten, och då var det ändå på den tiden då det var tillåtet med mer potenta giftfärger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inne nu och tog kort pga Stormen inatt, ville kolla press mm. Så här ser min botten ut.

IMG_20211120_123326790_HDR.jpg

IMG_20211120_123419407_HDR.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit ute vid kompisarnas båt och kan se att det syns var det har suttit havstulpaner som spolats av vid tvätten, och även att det satt klumpvis kvar på en del ställen. Så över stora ytor fritt, men fläckvis har det växt på deras. Jag skulle ge färgen 4 av 5 i betyg. För platsen där de låg. Båten har också använts, mest i Gbg:s norra skärgård men en långtur till strax norr om Lysekil där också båten låg förtöjd en vecka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har legat i sen 1 juni till 30 oktober...målade med biltemas västkustfärg...inte en enda tulpan på botten.  Ett tiotal små jävlar på ovansidan trimplanen...bayliner 2858.

Ligger i skälderviken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas västkustfärg påmålad maj förra året. Låg då i Fiskebäck/Gbg. Seglade ned till Limhamn/Sundet i juli 2020. I vattnet vid kaj över vintern. Tog upp i april innan påmastning och spolade av. En del slem o lite havstulpaner vid propeller och bog samt under kölen och rodret, annars intet. Ingen bottenmålning i våras. Tog upp i oktober och då endast slem och en del tulpaner som ovan. Vet inte vilken färg det blir men Biltemas västkust alt ngn hårda beroende på förarbete som krävs, i vilket fall lätt slipning innan. Ligger i syd m aktern och nord i fören. Båt - HR  Monsun 31.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-20 vid 08:35 skrev Dsl:

Så här såg min botten ut direkt efter upptagning (dvs ingen avspolning). Sista turen inkluderade en 15 min session i planingsfart så det är möjligt att eventuellt slem försvann då.

 

Båten ligger på västkusten (gbg-björlanda), har legat i juni-september med undantag för en vecka i början av juli. Ca 1 tur i veckan.

 

Färgen är biltemas västkustfärg målad i ett lager (under ligger en östkustfärg). Till nästa säsong kommer jag göra en lätt slipning och rolla ett tunt lager biltemafärg igen.

 

Dock letar jag en vettig metod till motorfästet/trim tilt mekaniken som ligger helt under vatten och således är helt nerlusad med tulpaner 

IMG_20210926_145542__01.jpg

 

Hörde talas om en kille som sprayade underredsmassa/rostskyddsmedel till bilar över hela paketet som låg under vatten, vet inte om det är giftigt eller inte det får du kolla upp.

Det är ju en mjuk massa så växer det så borde det sitta rätt löst i varje fall.

Borde ju skydda powertrimmen rätt bra i alla fall.

Sedan om det var en bra idé eller inte har jag inte en aning om.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade framgång med Trilux på ostkusten förra säsongen. Segelbåt som användes nån gång i veckan eller så. Inga tulpaner alls. I år slipar jag botten lätt och lägger på vad jag har kvar i burken.

 

Nackdelen är att den bygger över tid. Tidigare hade båten VC17 i alla år och därmed ingen uppbyggnad av gamla färglager alls.  

 

Jag är mycket nyfiken på Hempels Hempaspeed TF. Ny biocidfri tunnfilmsfärg som enligt marknadsföringen har alla egenskaper jag söker - hård, tunnfilm, tål skrubbning och färgar inte av sig när man badar vid båten, miljövänlig. Ifall den håller tulpanerna stången med en hjälpande tvätt eller två på sensommaren så ligger den bra till.

 

Är nyfiken på omdömen ifall någon hunnit prova. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med bottenfärg verkar bli svårt i år. Satt och tittade på de olika firmornas hemsidor efter hård västkustfärg. Verkar ha i det närmaste upphört. Tippa mottages gärna. Hur gör ni som använder hård färg och har bott på västkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev M__G:

Det här med bottenfärg verkar bli svårt i år. Satt och tittade på de olika firmornas hemsidor efter hård västkustfärg. Verkar ha i det närmaste upphört. Tippa mottages gärna. Hur gör ni som använder hård färg och har bott på västkusten?

Tja, vi använde VC-17m (västkustvarianten som har löst kopparpulver att blanda i) på propeller och drev (båda skyddade med ett tjockt lager lamineringsepoxy som elektrisk barriär) och det var i princip fritt från påväxt efter en säsong i vattnet (Hunnebostrand). Inga havstulpaner, inget slem, men lite mörkgrönt "nånting" som fyllde ojämnheter i ytan fläckvis. Ytterst lite och knappast nåt som påverkade prestandan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu närmar det sig att ta ett beslut i den eviga frågan "vilken bottenfärg ska man välja"

Förutsättningarna är plastbåt renskrapad i stort sett ner till första lagret primer som målades någon gång på 70 talet.

Tanken är att lägga en ny primer och sen bottenfärg.

Båten är en Winga 30 som ligger på ostkusten och marchfarten är 7,5 knop.

Frågeställningen jag har är om man ska välja hård eller polerande bottenfärg?

Vems färgsystem ska man välja?

Lutar lite åt att måla på en polerande färg, blå eller röd i år och nästa år lägga på ett lager svart. 

Då vet man hur mycket av färgen som sitter kvar efter säsongen.

Vad är fördelar/nackdelar med polerande vs hård bottenfärg utöver att en hård färg ger en slätare yta, lägre bränsleförbrukning och högre fart.

Hur stor är skillnaden i verkligheten på en LGF skyltad (långsamt gående fordon) båt som går för motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Wildeside:

Frågeställningen jag har är om man ska välja hård eller polerande bottenfärg?

Jag har en gång använt polerande färg och aldrig mer.

Förutom att klubbar/marinor inte gillar polerande färg då den kladdar ner sling och lyftar så tycker jag det är fel att ha en färg som partiklar ramlar av från hela tiden. Visst så utsöndras det ämnen även i den hårda färgen men inte på samma sätt.

Sen tycker jag det är lättare att underhålla färglagren då en hård färg bara slipas lite lätt så är den slät medans en polerande i stort sett behöver tas bort helt varje år. Dock har jag, som sagt, begränsad erfarenhet av polerande färg. En vår med elände räcker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag har en gång använt polerande färg och aldrig mer.

Förutom att klubbar/marinor inte gillar polerande färg då den kladdar ner sling och lyftar så tycker jag det är fel att ha en färg som partiklar ramlar av från hela tiden. Visst så utsöndras det ämnen även i den hårda färgen men inte på samma sätt.

Sen tycker jag det är lättare att underhålla färglagren då en hård färg bara slipas lite lätt så är den slät medans en polerande i stort sett behöver tas bort helt varje år. Dock har jag, som sagt, begränsad erfarenhet av polerande färg. En vår med elände räcker!

Jag har inte lidit av eländet på ca 10 år, men nu va det hög tid att ta tag i saken. 

Båten har legat i 3 säsonger och inte haft några problem med påväxt men nu va det hög tid att ta tag i saken och fixa till botten, vet inte vilken eller vilka färger som använt genom tiderna på den här båten så det va bara att skrapa rent och börja om.

Vilken färg har du och fungerar den bra? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Vilken färg har du och fungerar den bra? 

Jag brukar bättra med Trilux. Originalfärgen, som jag inte helt säkert vet vilken det är men är målad i Norge, skyddar bra på min 12 år gamla båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-20 vid 08:35 skrev Dsl:

Så här såg min botten ut direkt efter upptagning (dvs ingen avspolning). Sista turen inkluderade en 15 min session i planingsfart så det är möjligt att eventuellt slem försvann då.

 

Båten ligger på västkusten (gbg-björlanda), har legat i juni-september med undantag för en vecka i början av juli. Ca 1 tur i veckan.

 

Färgen är biltemas västkustfärg målad i ett lager (under ligger en östkustfärg). Till nästa säsong kommer jag göra en lätt slipning och rolla ett tunt lager biltemafärg igen.

 

Dock letar jag en vettig metod till motorfästet/trim tilt mekaniken som ligger helt under vatten och således är helt nerlusad med tulpaner 

IMG_20210926_145542__01.jpg

Ser ut som min gjorde med samma färg! Söder om Göteborg utanför Kungsbacka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara ganska stora lokala variationer längs västkusten. Jag ligger på öarna väster om Göteborg och här i vår hamn är det flera som haft kraftig påväxt förra säsongen trots färg med högt innehåll av kopparoxid.

Och från sjösättning i början av maj kör vi båten så gott som varje helg och fyra veckor på semestern. Det var första gången vi haft sjöpungar på skrovet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-19 vid 12:50 skrev ChristerN:

Jag brukar bättra med Trilux. Originalfärgen, som jag inte helt säkert vet vilken det är men är målad i Norge, skyddar bra på min 12 år gamla båt.

Made in Norway… inte svårt att gissa att det är samma fartygsfärg som illegalt exporteras i Demidekkförpackningar… alltså äkta bottenfärg utan några betänkligheter.


3C604241-BF19-43A2-8DD9-91FEA79C0695.thumb.jpeg.aada437a4a83088231395d202a1ac1bd.jpeg

Jag har väl visat denna bilden tidigare.. Vid torrsättningen i höstas, Biltemas västkustfärg. 
Hemmahamn i Västra Göteborg, och båten vistades mycket i mellersta och norra Bohuslän.

 

Någon nämnde hemmahamn i Björlande kile, min salige far hade sin båt där i många år, och hade ringa problem med havstulpaner, det sades då att salthalten där var lägre då det mynnar ut en å i hamnen, Osbäcken, samt närheten till Nordre älv, som då skulle bidra till att späda ut havsvattnet. Den lägre salthalten i vattnet skulle då bidraga till att havstulpanerna inte trivs lika bra.
 

Sedan vet  ju kanske inte alla att det i kilens innersta del mot nordost och infarten till det militära övningsområdet, ligger en massa muddermassor av tvivelaktig härkomst. Kanske kan även dessa hämma diverse organismer att reproducera sig, men det är nog mer det bräckta vattnet som är mest hämmande för havstulpanerna.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...