Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Wildeside

Behöver det skrapas mer på botten?

Rekommendera Poster

Skrapa lite på botten i dag för att få bort gamla färgen, det gick lätt ner till det röda och under den är det gelcoat.

Jag tror att den röda färgen är någon sorts primer, vad tror ni?

Behöver jag skrapa/ta bort den röda färgen eller räcker det att

1 ta bort all lös färg

2 rugga upp/slipa ytan

3 måla på en ny primer

4 måla på en ny bottenfärg.

Hur skulle ni göra och vilken färg rekommenderar ni.

20211105_155002.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Wildeside:

Skrapa lite på botten i dag för att få bort gamla färgen, det gick lätt ner till det röda och under den är det gelcoat.

Jag tror att den röda färgen är någon sorts primer, vad tror ni?

Behöver jag skrapa/ta bort den röda färgen eller räcker det att

1 ta bort all lös färg

2 rugga upp/slipa ytan

3 måla på en ny primer

4 måla på en ny bottenfärg.

Hur skulle ni göra och vilken färg rekommenderar ni.

20211105_155002.jpg

Behöver kanske man inte behöver göra, men frågan är om vad det röda är? Det är inte ett lager epoxy?

 

Jag själv gjorde samma resa för 2 år sedan, slutade med tog bort allt och la 3 lager epoxy och 2 lager ny bottenfärg. Se bifogad YouTube filmer. Ett slitsamt arbete vill jag lova. Använde skrapa, slipmaskin och lösningsmedel innan första lagret med epoxy kom på.

 

https://youtube.com/shorts/_xW4ybGQmR0?feature=share

 

https://youtube.com/shorts/MrEQA0BCExs?feature=share

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Wildeside:

20211105_155002.jpg

på 1970-talet hade International en röd grundfärg som hette Polygrund. Den målades på gelcoat för att få bra fäste för bottenfärg, tvåkomponents lackfärg o liknande. Jag tror inte att den är vattentät som dagens epoxyfärger.

 

Vad du ska göra beror på vad du vill uppnå.

Är du ute efter ett vattentätt skikt under kommande färg så ska du ta bort all den röda färgen och måla med epoxy.

Är du ute efter ett bra fäste för bottenfärg och att få en slät botten så kan du ta bort färgskikten utanpå den röda och slipa den röda så du får fäste för din färg.

Om den röda färgen flagar så ta bort alltihopa och börja om med ny grundfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Wildeside:

Skrapa lite på botten i dag för att få bort gamla färgen, det gick lätt ner till det röda och under den är det gelcoat.

Jag tror att den röda färgen är någon sorts primer, vad tror ni?

Behöver jag skrapa/ta bort den röda färgen eller räcker det att

1 ta bort all lös färg

2 rugga upp/slipa ytan

3 måla på en ny primer

4 måla på en ny bottenfärg.

Hur skulle ni göra och vilken färg rekommenderar ni.

20211105_155002.jpg

Den röda färgen är troligen Polygrund som är en bra grundfärg. Den skulle jag låta sitta kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den röda färgen flagar inte och sitter bra, är inte ute efter något vattentätt skikt.

Skulle det va problem med botten så skulle det nog redan visat sig båten är från 70 talet och det finns inga synliga skador på gelcoat skiktet eller tendens till böld pest, så att börja med epoxigrund m.m. tror jag är att kasta pengarna i sjön.

Kan mycket väl vara Polygrund, så den får sitta kvar.

Ruggar upp ytan lite och lägger på en ny primer för bättre fäste för grundfärgen.

Om ingen opponerar sig mot mina funderingar.

Så va det bara den eviga frågan kvar.

Vilket färgsystem ska jag välja båten ligger i östersjön, men i hamnen är det så gott som sötvatten tack vare en utrinnande å. Har inte haft en enda havstulpan på 3 år.

Det enda som blir är lite brunt klet på botten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-05 vid 20:23 skrev patrikflink:

Behöver kanske man inte behöver göra, men frågan är om vad det röda är? Det är inte ett lager epoxy?

 

Jag själv gjorde samma resa för 2 år sedan, slutade med tog bort allt och la 3 lager epoxy och 2 lager ny bottenfärg. Se bifogad YouTube filmer. Ett slitsamt arbete vill jag lova. Använde skrapa, slipmaskin och lösningsmedel innan första lagret med epoxy kom på.

 

https://youtube.com/shorts/_xW4ybGQmR0?feature=share

 

https://youtube.com/shorts/MrEQA0BCExs?feature=share

Tog du då även bort gelcoaten innan dess att du lade på de tre lagren epoxy? eller är det möjligt/lämpligt att skala av alla lager ner till glasfibern för att sedan lägga flera lager epoxiprimer och sedan bottenfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Leonass:

Tog du då även bort gelcoaten innan dess att du lade på de tre lagren epoxy? eller är det möjligt/lämpligt att skala av alla lager ner till glasfibern för att sedan lägga flera lager epoxiprimer och sedan bottenfärg?

Nej, slipade lätt och acetontvättade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Det slutade med att jag nöjde mej med att skrapa ner allt till den röda färgen som jag tror är första primern som lagts.

Målade med biltemas färg.

2 lager primer

1 lager blå och 1 lager svart polerande botten färg.

Om snålheten bedrar visheten lär man få svar på i höst, men det såg fint ut när jag sjösatte iaf😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...