Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sverker-1

Vilken motorolja

Rekommendera Poster

Hej

jag har efter tipps på motorolja använt Yanmar sae 15w-40 i min Yanmar yse 12g, men har nu förstått att det ska vara en olja 10-30, vad är det för skillnad mellan dom oljorna ?


vad blir bättre med 10-30 olja?

 

någon som vet vad yse 12g betyder , 12 vet jag är hk, men det andra?

 

Hälsningar Sverker 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den borde skrivas 10W 30. Denna har något lägre viskositet kall (10W) och varm (30) än 15W 40. En motorolja består av en basolja (som kan vara syntetisk eller mineral) och tillsatser där viskositetsmodifierare (VII) är den volymmässigt mest framträdande. Om man utgår från en och samma basolja så behövs det mindre VII att göra en 10W 30 än 15W 40. Ju mindre VII dess bättre. Syntetiska basoljor kräver mindre VII än mineraloljor, vilket är em av de största fördelarna. Yanmar föreskriver obegripligt nog enbart mineral för vissa motorer, men det innebär ingem större nackdel för en marinmotor. Sedan finns en del speciella krav på tillsatser pga utforming av turbo och laddluftkylare där för tillämligen olämpliga tillsatser kan ge upphov till uppbyggnad av avlagringar. Men dessa är nog ovanliga för en vanlig sugmotor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, så det är bättre att byta till 10-30 olja?

Hälsningar Sverker 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte motorn tar skada av den ngt högre viskositeten, men 10W 30 verkar vid en snabb Googling lätt att få tag i till rimligt pris så jag ser inget skäl till att inte hålla sig till tillverkarens rek. Ett skäl att höja viskositeten skulle annars kunna vara om motorn har svårt att hålla oljetrycket uppe när den varm. Skillnaden mellan två oljor med de aktuella specarna kan vara minimal, beroende på om de ligger högt eller lågt i toleransintervallet för den aktuella viskoklassningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

tack för all info med oljorna, ska hålla mig till tillverkarens rekommendationer 

tack igen

 

Hälsningar Sverker 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...