Jump to content
Saturday 13 August 2022
1stPeregrine

Demontering manlucka dieseltank Nimbus 3003

Recommended Posts

Jag tänkte öppna manluckan i tanken för att kolla hur det ser ut i botten på tanken men har ett par funderingar:

- Det borde vara en skruv som är längre, om det är en ram i tanken med gängor, så att det inte ramlar ner i botten. Hur kan jag se vilken skruv som är länge  eller sitter undersidan fast i tanken. Någon som vet?

- Någon som vet hur tankmätaren ser ut i tanken, gissar att det är en flottör på en stålpinne, så jag inte sabbar nåt när jag öppnar luckan?

20211105_125053.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skruva upp en skruv i taget, kolla längden och sätt tillbaka så hittar du eventuell "säkerhetsskruv".

Edited by Kane
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Kane:

Skruva upp en skruv i taget, kolla längden och sätt tillbaka så hittar du eventuell "säkerhetsskruv".

Ja, det är så det får bli & det går ju egentligen ganska fort med maskin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför skulle det finnas en lös ram?  Finns ingen anledning till att man inte skulle sätta fast den när man bygger tanken. Det är bara till VDO tankgivare som det finns. Man ska vara försiktig med att använda skruvdragare till rostfria skruvar i rostfritt gods. Skruvarna skär lätt. Det är bra att använda vantskruvsolja när man sätter tillbaks skruvarna.

  • Like 2
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

På min Epoca- tank som är snarlik din var det gängat direkt i plåten utan ram.

Inte mycket gods för gängan mao, så har du en liknande lösning, var försiktig och dra inte åt för hårt när du monterar tillbaka luckan.

Är givaren samma modell som min är det en med arm, så ska man lyfta hela luckan får man lirka lite för att få ut den.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Rollen:

Varför skulle det finnas en lös ram?  Finns ingen anledning till att man inte skulle sätta fast den när man bygger tanken. Det är bara till VDO tankgivare som det finns. Man ska vara försiktig med att använda skruvdragare till rostfria skruvar i rostfritt gods. Skruvarna skär lätt. Det är bra att använda vantskruvsolja när man sätter tillbaks skruvarna.

Ok, tack, det var därifrån jag hade det, VDO tankgivare.

 

Vantolja vet jag inte var det är för något men provar med min gamla Hjemmeolja från Hydro, ungefär som symaskinsolja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

- - -

Vantolja vet jag inte var det är för något men provar med min gamla Hjemmeolja från Hydro, ungefär som symaskinsolja.

Det avses nog vantskruvsolja. Det är en lite trögflytande ofärgad olja som används för att rostfria vantskruvar inte ska skära i gängorna när de dras åt. Vantskruvsoljan tål höga åtdragningslaster utan att skruven skär. Oljan är lite trögflytande för att inte "rinna av" från vantskruven.

 

Symaskinsolja är en betydligt tunnare olja för att smörja lager och har nog inte samma prestanda som vantskruvsolja.

 

En liten flaska vantskruvsolja kostar inte många kronor och är fruktansvärt dryg.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev buzzer:

På min Epoca- tank som är snarlik din var det gängat direkt i plåten utan ram.

Inte mycket gods för gängan mao, så har du en liknande lösning, var försiktig och dra inte åt för hårt när du monterar tillbaka luckan.

Är givaren samma modell som min är det en med arm, så ska man lyfta hela luckan får man lirka lite för att få ut den.

Om hålen är gängade direkt i plåten kan man skruva i skruvarna underifrån, och dra fast luckan med muttrar.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm !

2 svar blev det ?

Men ungefär så här kanske ? Se ovan.

Diesel insug , returledning och dieselvärmare.

Jag kapade ledningen för värmaren några mm extra. för att ingen olycka skulle hända om man skulle glömma värmaren på för länge. Man vill ju kunna komma hem också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäpp , bara att skruva av. Eventuellt fixa ny packning eller använd Hylomar.

Risken att skära gängor är liten , diesel är olja och gängorna är mycket korta....

Jag använder vid längre gängor mellan rostfritt , Molycote 111suveränt medel.

Min tank fick "dammsugas" då ingen varit i den tidigare...mycket påväxt.

Att dieseln var grönfärgad var inte heller så bra....

IMG_20190310_125308.jpg

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev N29Coupe:

Jäpp , bara att skruva av. Eventuellt fixa ny packning eller använd Hylomar.

Risken att skära gängor är liten , diesel är olja och gängorna är mycket korta....

Jag använder vid längre gängor mellan rostfritt , Molycote 111suveränt medel.

Min tank fick "dammsugas" då ingen varit i den tidigare...mycket påväxt.

Att dieseln var grönfärgad var inte heller så bra....

 

 

2021-11-08 vid 00:24 skrev Stan:

Hmm !

2 svar blev det ?

Men ungefär så här kanske ? Se ovan.

Diesel insug , returledning och dieselvärmare.

Jag kapade ledningen för värmaren några mm extra. för att ingen olycka skulle hända om man skulle glömma värmaren på för länge. Man vill ju kunna komma hem också.

Tack för svar & bilder, nu känns det inte så lurigt att skruva isär. Har beställt Hylomar så det finns hemma när tiden kommer.

Min har antagligen inte heller blivit rensad tidigare så jag tänkte använda oljebytarpumpen att suga på botten som genom ett Racorfilter  & tillbaka i tanken. Tyvärr är ju tanken fulltankad så lite spännande är det ju att öppna locket.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy