Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
JonatanB

Behöver propellern repareras?

Rekommendera Poster

Hej!

 

efter en aningen klantig manöver i somras hörde jag hur propellern fick sig en liten smäll. 
Ljudet fick varje droppe blod att bli is men tinade snabbt när allt kändes och lät bra med båten. 
 

nu kom hon precis ur vattnet och jag gick direkt bak och tittade.  Japp, en lite smäll syns men jag kan väldigt lite om hur känslig båt och motor är av avvikelser på propellern, så jag behöver er hjälp att bedöma skadan :)

 

som ni ser är det den bakre av duoprop och det är en liten ”buckla” ytterst på bladet. Inte hela bladet, utan några cm. 
bilder från olika vinklar bifogas. 

 

vad tror ni, behöver den repareras? Påverkar en skada av denna storlek motor, drev eller effekt?

 

jag antar att man behöver lämna in den om den ska lagas, då jag misstänker att den behöver värmas innan den kan ”jämnas till”?

CC034A11-F574-46AA-8853-9FFB3C3B6274.jpeg

8E80CDAC-921E-41EA-9D14-AD3DABC1E815.jpeg

3CE5B1CC-5E49-4286-92C4-3183AC4D6965.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det där ingen liten skada, utan något som behöver åtgärdas innan du fortsätter köra med båten. Skadan påverkar propellerns balans vilken kan skada lager och propelleraxel. Skadan är knappast identisk på alla blad vilket medför att bladen beter sig olika i vattnet och kan ge vridningar som även det kan skada lager och axeln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! 
som du ser har det ”hyvlats” av ca 1mm ytterst på bladen. Är detta något som är okej eller måste jag köpa en helt ny propeller tror du?

 

syns bäst på första bilden. 
 

edit: någon som har tips på vem man kan vända sig till som är duktig på denna typ av reperationer. Göteborg med omnejd eller norra Halland. 

Redigerad av JonatanB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Alanningen skriver behöver skadan åtgärdas. Tex Propellertrim.se kan hjälpa dig, om de svarar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är litet svårt att se på bilden om det är förlust av material. Om så är fallet så lämnar du in BÅDA propellrarna även om bara den ena är skadad, båda kan ju behöva balanseras.

 

Om det bara har blivit en liten böjning ytterst på ett eller flera blad kan man själv ta en plasthammare och hamra ut skadan mot en bräda, huggkubbe eller liknande. Det går ju an på aluminiumpropellrar som är mjuka.

 

Göteborg?

Då kan även jag rekommendera propellerfirman i Torslanda på Hisingen, på gamla flygfältet. 

Sedan finns det en bra firma i Surte som även kan ha renoverade begagnade propellrar att sälja 

 

Original duopropellrar är snuskigt dyra, det finns något mindre dyra eftermarknadspropellrar. Och det är aldrig fel att ha en uppsättning i reserv ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...