Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Strosselhuset

Kylproblem Mercury F50 EFI

Rekommendera Poster

Har en Mercury F50 EFI från 2003 som har dåligt kylvattenflöde.

 

Det beror på förträngning i kylvattenröret där röret ansluter till adapterplattan. Jag konstaterade detta i juli efter larm pga hög motortemperatur. Jag lyfte PowerHead men när jag skulle demontera riggen från adapterplattan så började det strula. Jag fick inte bort riggen, den satt fast. Jag misstänker att den sitter hårt av aluminiumoxid.

Jag lyckades rensa röret tillräckligt mycket utan demontering genom att rotera en gardinspiral uppifrån och underifrån. Återmonterade allt och körde sen resten av sommaren utan problem. Denna nödlösning känns dock inte okej, tänker att det är dags nästa juli igen när det är varmt i vattnet och jag vill åka båt och inte meka motor.

 

Problemet är troligtvis aluminiumoxiden som håller fast allt. Jag har lossat skruven som sitter ovanifrån adapterplattan och ner i riggen men trots detta sitter riggen hårt, får inte bort den. Den rubbar sig inte och jag vågar inte bryta eller bända eller utöva större kraft än vad jag gjort. När jag återmonterade PowerHead så brast dessutom gängorna i adapterplattan till 2 av de bakre skruvarna som håller riggen underifrån. Använde momentnyckel men gängorna brast innan rätt moment. Till de resternade 3 skruvarna drog jag inte fullt ut och de sitter skapligt. De 8 skruvarna som går in i PowerHead sitter som de skall. Att lyfta PowerHead igen vill jag inte göra. Jag är orolig för ytterligare komplikationer med skruvförband och det faktum att jag inte fick loss riggen. Är orolig att det inte blir tätt efteråt mellan rigg, PowerHead och adapterplatta. Det är tätt nu, oljan, vattnet och avgaserna håller sig i rätt kanaler.

 

Den lösning jag funderar på behöver jag ventilera lite med folk som har haft isär detta och vet konstruktionen. Hoppas på kloka infall ang. detta.

 

Eftersom jag inte fick isär det är jag osäker på hur konstruktionen är men jag tror helt enkelt att det är ett hål i adapterplattan som en gummibussning sitter i och som kylvattenröret från pumpen helt enkelt är inskjutet i. Tror att det bildas oxid i/runt röret som deformerar bussningen. Misstänker att man måste demontera riggen för att kunna dra ut röret eftersom det är ”vridet” runt/genom riggen nere vid växelhuset. Min tanke är då följande: Om jag kapar av röret typ 10 cm under bussningen så borde jag kunna dra ut röret neråt. Därefter demontera bussningen och göra rent i adapterplattan. Därefter montera ny bussning, trä upp röret igen och skarva det mha någon form av koppling eller skarvstycke. Kanske helt enkelt en slangbit och slangklämmor eller kanske en rörkoppling. Kanske en presshylsa eller liknande. Denna skarv borde inte vara kritisk eftersom det är lätt att kontrollera tätheten efteråt. Det som gör att jag tvekar är att jag inte känner till om konstruktionen är som jag tror. Kommer det dyka upp nya obehagliga överraskningar när jag kapat röret? Har för mig att jag läst att Mercury har någon forma av renoveringskitt för detta problem. Vad innehåller detta och har någon artnr till detta kitt? Hittar inte något om detta nu när jag googlar tyvärr.

 

Någon vänlig själ här som förstår vad jag menar och kan verifiera att jag tänker rätt eller fel?

Kanske @Mange249 och @guestsson har några värdefulla åsikter i frågan.

 

Vänligen

 

Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fick inte av växelhuset? Det finns en variant på Mercury-motorer där växelstången är fäst uppe i motorn. Man behöver klicka ur och skjuta haken åt sidan för att växelstången och därmed växelhuset ska lossna.

Och den här infästningen sitter under motorn bakom något som kanske är  en styrbox. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

Du fick inte av växelhuset? Det finns en variant på Mercury-motorer där växelstången är fäst uppe i motorn. Man behöver klicka ur och skjuta haken åt sidan för att växelstången och därmed växelhuset ska lossna.

Och den här infästningen sitter under motorn bakom något som kanske är  en styrbox. 

Tack för dina funderingar.

 

Jag fick bort växelhuset utan problem, det glömde jag dock att skriva.

 

Växelhuset tar man ju bort med jämna mellanrum så det sitter inte fast. Det som behöver tas bort har ju dock suttit monterat i typ 18 år och motorn har gått i Östersjön sen ny.

 

Vänligen

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet ab detta så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Det finns en aktiv svensk FB grupp för Mercury utombordare med många kunniga. Jag skulle testa där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inte heller någon erfarenhet av detta annat än att det är ett bekant problem för dessa motorer.

 

Rensade du gängor och smörjde bultarna när du återmonterade? Det brukar hjälpa för att undvika trasade gängor. Det brukar inte vara några större problem att lossa delarna bara det finns en packning emellan. Saknas detta är det däremot svårare. Värme kan vara rätt väg för att få isär grejerna.


Har du rensat hålet så det är av ursprunglig storlek bör det kunna fungera tills oxiden gjort sitt igen. Tyvärr är 4t maskiner så pass känsliga att toppar kan slå sig av värmen redan när larmet går. Så det är vanskligt att testa sig fram när det gäller tempproblem.

 

Jag håller med guestsson att fb gruppen är en bra källa. Elste mfl kan en hel del även om dessa lite nyare maskiner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-05 vid 12:23 skrev Paul_Schtek:

Ok! Hängde inte riktigt med. Den här länken kanske kan vara till någon hjälp https://www.scribd.com/doc/297811678/Mercury-service-manual-40-50-55-60-90

Hallå.

 

Jag har servicemanualen för motorn men tyvärr framgår det inte riktigt där hur konstruktionen är. 

Tack för ditt engagemang.

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-05 vid 17:01 skrev guestsson:

Har ingen erfarenhet ab detta så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Det finns en aktiv svensk FB grupp för Mercury utombordare med många kunniga. Jag skulle testa där.

Hej.

 

Hade hoppats på att du satt dina händer i detta problem tidigare, men tyvärr inte då.

Dina svar är ju alltid välgrundade och intressanta men jag tackar för ditt svar trots allt, då behöver jag ju inte fundera på livlinan guestsson då 🙂

 

Jag ska posta frågan i FB-gruppen och hoppas på kloka kommentarer där

 

/Mathias

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-07 vid 13:21 skrev Mange249:

Jag har tyvärr inte heller någon erfarenhet av detta annat än att det är ett bekant problem för dessa motorer.

 

Rensade du gängor och smörjde bultarna när du återmonterade? Det brukar hjälpa för att undvika trasade gängor. Det brukar inte vara några större problem att lossa delarna bara det finns en packning emellan. Saknas detta är det däremot svårare. Värme kan vara rätt väg för att få isär grejerna.


Har du rensat hålet så det är av ursprunglig storlek bör det kunna fungera tills oxiden gjort sitt igen. Tyvärr är 4t maskiner så pass känsliga att toppar kan slå sig av värmen redan när larmet går. Så det är vanskligt att testa sig fram när det gäller tempproblem.

 

Jag håller med guestsson att fb gruppen är en bra källa. Elste mfl kan en hel del även om dessa lite nyare maskiner.

 

Hallå Mange.

 

Ja, jag har förstått att det är ett vanligt problem på dessa motorer när de får några år på nacken.

Jag rensade eller smorde inte gängorna vid återmontering... tyvärr.

Tanken slog mig inte men så klart, det hade troligtvis hjälpt.

Brukar du rensa med gängtapp och smörja med olja eller hur gör du?

Jag är förvånad över hur "fast" allting sitter på motorn.

Det är tyvärr inte bara riggen som sitter fast. Jag brydde mig inte om att förklara allt men tyvärr satt flera skruvar mycket hårt. Trots värme  så brast en skalle så jag fick borra bort den skruven. En annan fick jag såga av för att sedan borra bort den. När sen hela riggen satt mycket hårt vågade jag inte fortsätta eftersom jag blev orolig att det inte blir tätt över och under adapterplattan.

 

Jag är ganska övertygad om att jag inte fått upp hålet till ursprunglig storlek. Vattnet skall igenom adapterplattan men tyvärr inte "rakt" igenom utan kanalen gör två 90graders svängar i plattan så därför får jag inte igenom något att rensa med. Kan bara "peta" från varje håll och det känns inte som jag kan lita på detta.

 

Jag noterar din oror för skev topp så jag fortsätter med fallet.

Om toppen blir skev, hur yttrar det sig? Kompressionsproblem och vattenläckage möjligtvis?

 

Jag postar problemet i FB-gruppen och hoppas på svar.

Jag tackar för ditt engagemang och hade hoppats på input från dig eftersom dina svar alltid är välgrundade.

 

/Mathias

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...