Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
skippeer

Liten tystlåten 230 V värme/kupefläkt på max 1 000w?

Rekommendera Poster

Tidiga vårar, kalla somrar eller sena höstar är det gott att kunna värma salongen när man har landström.

image.png.da155600aba13eaae14bb0986a0fc15c.png

För ca 25 år sedan köpte vi en tystlåten 230 Volt fläkt i Norge (går att köpa i byggbutik hemmavid idag), en Adax med knappar:

* fläkt 1

* fläkt 2

* värme 800 W

* värme 1 200 W

Den har fungerat fint men nu är det pensionsdax pga ålder och den tar plats (fick ett bryt när vi skulle vinterförbereda båten 100 mil hemifrån, prylar överallt).

 

Funderat på minifläkt med effekt gärna på 800 W och där det går att montera den på skott under kartbordet så den är ur vägen.
Har en bilkupefläkt i garaget som är kanske 30-40 år gammal som låter väldigt mycket vilket inte är ett problem i en bil för där sover man inte....

 

Bästa kandidaten som jag funnit idag är en Defa på 1 000 W som dock inte har samma manuella regleringar som den gamla fläkten.

 

Är det någon som haft samma tankar som mig och funnit en liten tyst värmefläkt som går att montera på skott?
image.thumb.png.d3f70f177a54ded30115035cff3b7422.png


 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med mindre fläktdiameter kommer högre oljud tyvärr.

 

Den där adax säljs ju fortfarande så det är nog ett vettigt märke :) Proffsmagasinet brukar man kunna få 10% kuponger på lite allt som oftast dessutom.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/varme/varmeflaktar/varmeflakt/adax-vv9t-varmeflakt-2818350

 

Själv kör jag med såna där billiga för ett par hundralappar från jula/jem&fix etc. men kanske inte något jag skulle vilja lämna obevakade någon längre stund eftersom de bara är i plast.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån liten platt kupévärmare i bilen och den väsnas en hel del som @Gausafeten säger, så jag hade gått vidare på en större modell 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev skippeer:

Funderat på minifläkt med effekt gärna på 800 W och där det går att montera den på skott under kartbordet så den är ur vägen.

Jag påminner om TS önskemål!

 

Utbudet av väggmonterade värmekällor som sprider värmen (med tex. en fläkt) är klart begränsat enligt alla förslag hittills.

 

En golvstående platt modell av fläkt borde gå att skruva upp på skottet, men var finner man en sådan?

 

Tillägg: Braun värmefläkt kanske går att hitta begagnad?

776280809_Screenshot_20211105-100301_SamsungInternet.jpg.a3d4a196bcb3a0f465fb9914f9f458b6.jpg

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter mycket googlande ser jag 2 typer:

  • tunna bilkupefläktar som skulle rent fysiskt passa perfekt men med automatisk temperaturreglering och jag misstänker att deras styrka är att värma upp en bilkupe på kort tid dvs deras fläktar låter troligen som ett jetplan (fördomar....jag?)
     
  • mitt på golvet sommarstugefläktar som har möjlighet att manuellt ställa effekt och varvtal men som sagt mitt på golvet fläktar blir svåra att montera fast under kartbordet.

Verkar finnas några sommarstugemodeller som ser ut som nedanstående som har dubbel storlek jämfört med Calix/Defa kupefläktar men den här typen har effekt och temp reglage som jag gillar.
Får leta vidare men som plan B kan tex Staywarm funka
image.png.cecc04eae810dee4ad9916b27fecb79f.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så bygger du ett system med kanalfläkt och värmare om du inte redan har en bränsledriven värmare för då kan ju värmaren bara läggas till i befintligt system.

 Det ska finnas en tråd om detta och jag tror att jag har läst att Bavaria, Jeanneau eller någon annan segelbåtstillverkare hade kanalvärmare från fabrik.

Lite mer jobb och pengar men snyggare och är inte i vägen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån här liggandes. Köpt 2018 (tror jag)

 

Monteras mot vägg likt en skotork. 

 

1000/2000 watt 2 lägen

termostat stänger av sig och går igång när de behövs

tippskydd

hörs knappt

 

Hör av dig, kan kränga billigt

 

 

 

 

 

 

image.png.98d00eec5a5d89deb2a058b93ff138d4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev skippeer:

Efter mycket googlande ser jag 2 typer:

  • tunna bilkupefläktar som skulle rent fysiskt passa perfekt men med automatisk temperaturreglering och jag misstänker att deras styrka är att värma upp en bilkupe på kort tid dvs deras fläktar låter troligen som ett jetplan (fördomar....jag?)
     
  • mitt på golvet sommarstugefläktar som har möjlighet att manuellt ställa effekt och varvtal men som sagt mitt på golvet fläktar blir svåra att montera fast under kartbordet.

Verkar finnas några sommarstugemodeller som ser ut som nedanstående som har dubbel storlek jämfört med Calix/Defa kupefläktar men den här typen har effekt och temp reglage som jag gillar.
Får leta vidare men som plan B kan tex Staywarm funka

Om du skall ha en värmefläkt som det verkligen går att ställa in temperaturen på är du och letar i fel segment. 
Dessa billiga värmefläktar har en enkel bimetalltermostat, när den termostaten blivit tillräckligt uppvärmd bryter den strömmen. Bara on-off, ingen varvtalsreglering eller reglering av värmeelementen, på eller av, man kan ju välja minst två olika effektlägen, där alla eller bara hälvten av värmespiralerna är inkopplade, samt ett läge där bara fläkten går.

Beroende på var du placerar den kommer denna termostat inte att slå ifrån, möjligen om man placerar värmefläkten i en liten ruff utan att ha öppnat mot sittbrunnen.

Så det är egentligen tiden som fläktmotorn och värmespiralerna är inkopplade man styr med denna enkla elektromekaniska termostat.

 

Om du skall ha en värmefläkt som verkligen går att reglera både temperatur och motorns varvtal får du nog gå upp i pris ganska mycket. Och en sådan värmefläkt skall då även ha en extern termostat som via kabel eller trådlöst känner av temperaturen i mitten av det uppvärmda utrymmet, eller där du vill befinna dig. Men jag vet inte ens om det finns sådana, jag har iallafall aldrig sett någon.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt modell får gärna kosta, problemet är att jag inte funnit någon ännu.

Eluttag sitter under kartbordet och det finns plats för typ Defa värmare men tyvärr ingen som uppfyller mina önskemål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-06 vid 11:12 skrev ottow:

Jag har ett gäng av dessa, spridda runt om i båten. Fördelen är att man får utspridd värme på flera platser i båten.

https://www.clasohlson.com/se/Värmefläkt-plug-in-Mill-HT500/p/Pr368024000

 

 

7 timmar sedan skrev skippeer:

Rätt modell får gärna kosta, problemet är att jag inte funnit någon ännu.

Eluttag sitter under kartbordet och det finns plats för typ Defa värmare men tyvärr ingen som uppfyller mina önskemål.

Det kan ju vara så också att den sammanlagda effekten blir större än vad automatsäkringan på bryggan gillar. Min värmefläkt har två lägen, 600 och 1200 watt om jag minns rätt. I vissa hamnar (Rörö) går det inte att köra den på 1200 läget, eller ju det går väl en stund, tills dess att termostaten i vv-beredaren tycker att det är dax att slå till. Då löser säkringen i elstolpen på bryggan ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-06 vid 11:12 skrev ottow:

Jag har ett gäng av dessa, spridda runt om i båten. Fördelen är att man får utspridd värme på flera platser i båten.

https://www.clasohlson.com/se/Värmefläkt-plug-in-Mill-HT500/p/Pr368024000

 

Har en sådan! Även om effekten är låg så räcker den väl till för vår båt under sommarsäsongen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...