Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
JamesCook

När är kapelltyg dags att byta?

Rekommendera Poster

Detta kanske är en konstig fråga men när är kapelltyg dags att byta? Mitt kapell ser fräscht ut men trots envis impregnering både av proffs och mig själv så läcker det igenom själva tyget efter ett tag. Jag upplever även tyget som tunt och relativt "genomskinligt". Jag köpte en bit nytt kapelltyg förra sommaren för att använda som skydd och det är inte alls genomskinligt samt håller ordentligt tätt. Jag har tyvärr ingen aning om hur gammalt kapellet  är. 

 

När byter ni ut kapellet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte förra våren vårt då 10 år gamla kapell eftersom det gamla sprack när jag satte upp det på båten (efter att jag tillbringat mer än 50 timmar med att sy nya sömmar på det gamla 😢).

Det gamla knäcktes nog av för många tvättar med det i övrigt bra medlet Ship Shape pga mögel på insidan. Det gamla började läcka sommaren innan jag bytte ut det men jag hade gott hopp om att det med ett bra (dyrt) impregneringsmedel skulle hålla tätt - vilket tyvärr inte testades mao.

Så, med skonsam tvätt och ordentlig impregnering bör nog kapell hålla 10-15 år tycker jag.

Ditt kapell verkar ha passerat ”bäst-före-datumet” eftersom det är nästan genomskinligt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev JamesCook:

Detta kanske är en konstig fråga men när är kapelltyg dags att byta? Mitt kapell ser fräscht ut men trots envis impregnering både av proffs och mig själv så läcker det igenom själva tyget efter ett tag. Jag upplever även tyget som tunt och relativt "genomskinligt". Jag köpte en bit nytt kapelltyg förra sommaren för att använda som skydd och det är inte alls genomskinligt samt håller ordentligt tätt. Jag har tyvärr ingen aning om hur gammalt kapellet  är. 

 

När byter ni ut kapellet?

Det finns ju en del olika kvaliteter på kapellduk, så det kan ju vara svårt att svara så där rakt av hur länge det håller. Men ditt kapell skall ju helt klart bytas. Se till att få det gjort nu, till våren har ingen kapellmakare tid.

 

En bra duk, Makrilux och liknande bör ju hålla i omkring tio säsonger om du tar hand om det ordentligt. Plastrutor och dragkedjor kan behövas bytas innan duken är slut. Likaså kan man behöva ersätta en och annan söm. 
Fågelbajs, särskit det från trutarna kan fräta på duken, beroende på vad dessa fåglar ätit. 
Saltvatten är heller inte så hälsosamt för kapellet, bra att spola av det emellanåt, och inte lita på regnet, som kan vara surt. Och inte att förglömma så tär UV-ljuset också på duken, här ser man skillnad på kvaliteterna. Det jan ju även vara så att dukens kulör kan vara mer eller mindre skuddande mot UV-ljuset (?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter när tyget börjar spricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-05 vid 12:02 skrev Eld-:

Jag byter när tyget börjar spricka.

Då är det redan försent. Jag har bytt när solen skiner igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...