Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dantekantesegla

Hjälp angående köl

Rekommendera Poster

Hej gott folk!

 

Köpte en båt nu i somras, en gammal maxi 68, och har nu tagit upp den. Jag har börjat skrapa bort den gamla färgen för att det är en gift färg och jag inte vill ha det. Det är dock att jag hittat en par saker med kölet som bekymrar mig och jag hoppas att ni lite mer kunniga kan hjälpa till.

 

Botten av kölet är väldigt rostigt och jag undrar hur man ska gå till väga med det.

 

Det andra problemet är att det verkar finnas typ silikon lagningar på vissa platser av kölet. Det är inte hål i kölet utan bara sitter en silikon på ytan i vissa gropar. Jag undrar hur man får bort färgen från det då silikonen lossnar från kölet innan färgen lossnar från silikonen. Undrar också om silikon fixningar ens är en bra lösning på vad jag antar varit rost.

 

Tack på förhand för hjälpen.

 

Bilder finns bifogade för den som vill se hur kölet ser ut.

IMG_20211103_095825.jpg

IMG_20211103_095852.jpg

IMG_20211103_095931.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En järnköl kommer alltid att rosta förr eller senare, det bästa man kan göra för att motverka och fördröja processen är att blästra och epoxybehandla kölen.

Men det handlar framförallt om kosmetika, och att man kan skryta med en fin köl vid upptagning och sjösättning.

 

Att kölen skulle vara spacklad med silkon låter märklig då det i princip inte går att måla måla över silokon, så det är nog något annat som använts för att jämna ut ojämnheter. Bättre är isåfall att spackla med epoxyspackel eter att rösten först avlägsnats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev No_jah:

Men det handlar framförallt om kosmetika, och att man kan skryta med en fin köl vid upptagning och sjösättning.

Njäe… en bra köl gör väldigt mycket för höjdtagning på kryssen… det är därför man vill ha bra form och yta på den. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde samma upptäckt på min maxi 77 när jag tog upp den i fjol. Båten hade då legat flera år i havet utan upptagning så kölen var ordentligt rostigt. Efter att läst på och kolla diverse youtube klipp hackade och slipade (stålborste på borrmaskin) jag ner all lös rost. 

Därefter målade jag biltemas rostätare på kvarvarande rost. 

Sedan epoxispacklade jag kölen jämn med international watertite, grund målade med epoxi primer och botten målade sedan som vanligt . 

 

Såg bra ut vid sjösättning, på torsdag har jag upptagning - då får vi se hur bra det höll :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den kan bli fin. slagghacka (maskinell) om grov rost +blästring,kolla vad som är tillåtet/lämpligt på båtplatsen. använd skydd,lycka till . B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med lamellskivor på vinkelslipen för att få bort rosten. Sen körde jag med Biltemas spärrgrund. Funkade i några år. Viktigt att ta kölen bit för bit då den väldigt snabbt börjar rosta igen. 
 

Skulle jag göra om det hade jag förmodligen kört epoxiprimer och epoxi istället för den där spärrfärgen. Men jag var osäker på vad som satt på resten av båten. Och orkade inte slipa bort det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...