mpl 0 Postad 2 November , 2021 Hej! a.jpg Här har "plupparna" slitits ner med åren så det går inte att fixera "riktfenan" (vad heter den på riktigt?). Vad är lämpligast att göra i detta läge? b.jpg Här sätter ju sig lite grejor under säsongen och det går att rensa och göra hyfsat fint. Men bör man ta i lite och extra på rengöringen och faktiskt måla också? (Zinkanoden är avtagen och skall bytas) tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 249 Postad 2 November , 2021 (redigerade) 45 minuter sedan skrev mpl: "riktfenan" (vad heter den på riktigt?) Brukar kallas trimfena. Ingen aning vad du ska göra. välkommen till MG! Redigerad 2 November , 2021 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 184 Postad 3 November , 2021 Trimfenan är ibland även en anod och fyller då en funktion vid körning. Dock inte kritisk med tanke på att du har en anod i vattnet vid stillastående. Kör utan trimfena. Många motorer kommer idag helt utan trimfena. Min Mercury 150 har ingen. Gällande rengöring. Nej, egentligen behöver du inte göra mer än så där. Tänker du ha motorn länge och vill sköta om den riktigt bra så går du på igen och försöker få bort så mycket som möjligt och sen spreja på antikorrosionsmedel över delarna under vattnet samt trimmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 129 Postad 3 November , 2021 Trimfenan på Suzuki DF är av kompositmaterial och fungerar inte som en offeranod, däremot kommer ratten att vilja dra åt samma håll som propellern snurrar åt om man kör utan. Det kanske fungerar att limma den i läge med ett svagt lim typ silikon och dra åt centerskruven ordentligt. Man vill ju kunna ta bort trimfenan ibland för att komma åt skruven därunder vid demontering av växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser