Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Minime2

Starta Yamaha utan reglage

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är helt novis vad gäller båtmotorer och hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med mina bekymmer.

Jag har en Yamaha 9.9 hk 4-takt som jag saknar manual till. Motorn är från 1996 och har modellnamn F9.9B, modelltyp 6G9. De manualer jag googlat fram stämmer inte riktigt och jag börjar undra om den är ombyggd från rorkult till styrpulpet. Så här ser motor och reglage ut:

 

IMG_1098.thumb.jpg.33d9ccccabccbda7068b3c3703afc7c7.jpg

 

Nu till mina frågor:

Går denna motor att starta utan reglage? (Har lossat motorn från båten och reglage med kablar är kvar i båten) Jag behöver spola igenom den, men lyckas alltså inte starta den. Klurade ut hur man inne i motorn ställde växeln i neutral så att det gick att dra i startsnöret, men den går inte igång ändå. Det är väl nåt som fattas för att den ska gå igång? Finns varken choke eller startknapp på själva motorn. Nödstoppbrytaren sitter i vid försöken att få liv i den och bensinblåsan är uppumpad.

 

 

IMG_1099.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglage enligt bild styr bara gasläge och växelläge, inget mer. Jag hade en sådan.
Hoppas du har dödmansgrepp i rätt läge.

Du får för hand dra upp gasen lite så motor får mer gas vid startförsök. Det gör du inne i motorn, kolla var gaskabeln ansluts.

 

Var har du haft båten så du måste spola igenom den ?

 

Redigerad av jan_af_lisoe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen att höra! Ja, dödmansgrepp kan väl bara sitta på ett sätt?

Har testat med att reglera gasen inne i motorn, men det gick inte ändå.

 

Vet du vad den grå knappen på reglaget har för funktion?

Vid start vanligtvis trycks denna in 3 gånger och så drar man lite i gasreglaget fram och tillbaka. Men det kan jag alltså inte göra nu.

 

Jag råkade lägga den på fel sida vid transport, så risk finns att olja läckt in... Kanske där problemet ligger då.

 

Motorn ska väl alltid sköljas igenom med färskvatten om den gått i saltvatten?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du knappen "längst bak" på reglaget ? Det är frikopplingsknapp, så du kan vrida på gasreglaget utan att få in växel, t.ex när motorn skall startas.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man får tro så tror jag att frikopplingsknappen är den grå framför spaken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som  Jan af  lisoe skriver, kanppen i bakkant är " frikopplingsknapp " för att kunna gasa upp utan drivning. Fungerar enligt följande, tryck in hela vägen och för handtaget till önskat varvtal utan växel i.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jtr12:

Som  Jan af  lisoe skriver, kanppen i bakkant är " frikopplingsknapp " för att kunna gasa upp utan drivning. Fungerar enligt följande, tryck in hela vägen och för handtaget till önskat varvtal utan växel i.

Precis, Jan af Lisö har haft en sådan i mer än 10 år 😀

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt, tack, då vet jag vad den grå knappen gör!

Samt att jag ej behöver reglaget för att kunna starta motorn. Ska göra ett nytt försök i helgen.

Om ni har fler tips tar jag gärna emot dem. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
 

nu ska motorn monteras tillbaka i båten och jag har glömt vilken kabel som ska gå vart…

(De två röda kablarna på bilden i tidigare inlägg) På motorn är den vänstra kabeln till gasreglaget och den högra är växeln. Frågan är vilken som ska sitta upptill respekt nertill på reglaget vid ratten. @jan_af_lisoe kan du eller någon annan hjälpa mig? 😊 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...