Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jackiie

Köpa båt på våren för 20-30000kr - mögligt eller möjligt?

Rekommendera Poster

Ska jag köpa segelbåt någon gång de närmsta åren kommer det tyvärr inte finnas någon större höjd på budgeten till en början.

För att ge någon form av bakgrund så har jag bott i en delad barrack två somrar, följt av ett antal somrar i husvagn. Har långfärdscyklat, spenderade sex månader boendes i tält. Jag har inte så många storleks- eller bekvämlighetskrav.

Har seglingskunskaper, i huvudsak optimistjolle/e-jolle, men även lite pop16.

Däremot tål jag inte mögel.

 

Helt skrov, hela segel, hel motor - möjligt eller svårt för den budgeten? Förstår själv att det inte kommer vara top notch, och att risken att behöva fixa något ökar ju längre ned i pris en går.

 

Jag är väl överlag inriktad på en Vega, då den också verkar vara vanlig nog för att enkelt hitta information om och hjälp till, samt antalet exemplar som alltid verkar vara till salu.

 

Till en början kommer det vara Mälaren runt Västerås och eventuellt Östersjön, längre tur kommer få vänta några år (och vid behov kommer även båten bytas ut). Har inte ekonomi för vindroder, watermaker osv i dagsläget, och antagligen inte heller behov av mycket av grejerna till en början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grabben köpte en fräsch Maxi 68 förra sommaren för 13.000.

Med en honda 8 hk 4-takt och bra segel. 

Visst, han har köpt sprayhood och sittbrunnskapell men han njuter och seglar så mycket det går.

En Maxi 77 för du garanterat för budgeten men undvik inombordare, kostar fläsk att fixa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det finns massor med fina 70-talsbåtar för 20-30 tusen. Undrar dock om du främst vill bo drägligt (=ståhöjd och toalett) eller vill ha en seglingsupplevelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jackiie:

Helt skrov, hela segel, hel motor - möjligt eller svårt för den budgeten?

Helt skrov är egentligen inte så mycket att oroa sig för om man tittar på de ofta förekommande små hacken som brukar finnas dels i fören och dels i framkant på kölen. Dessa är enkla och billiga att fixa. Däremot finns det ju en hel del, äldre och nyare, segelbåtar som har påbörjad delaminering av däcket, fogen mellan däck och skrov börjar släppa och liknande fel. En noggrann undersökning innan du köper förhindrar det.

 

Hela segel, nja. Många segel kan vara hela men pga ålder så pass sköra så de går sönder ganska snart. Annars är det mest fart och lutning som blir sämre med dåliga segel.

 

Hel motor. Ja, det är möjligt. Bäst går de flesta segelbåtar över 7 meter med en inombordare men dessa är ofta dyra men enkla att reparera. Utombordare kan vara enkla de också men då behöver de vara av en äldre sort och två-taktare.

 

Vad gäller dina seglingskunskaper skulle jag säga att kan man segla en e-jolle (eller andra liknande jollar) på ett bra sätt då lär man sig större segelbåtar ganska lätt. Den där känslan när det är fart och när det inte är det är liknande men lite trögare med en större båt, generellt sett.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minutes ago, Riga said:

Jag tror det finns massor med fina 70-talsbåtar för 20-30 tusen. Undrar dock om du främst vill bo drägligt (=ståhöjd och toalett) eller vill ha en seglingsupplevelse.

Ståhöjd har jag gett upp om (1,87 lång), toaletten får bli vad det blir! Det är viktigare för mig att komma ut än att komma ut bekvämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Janne_G said:

Grabben köpte en fräsch Maxi 68 förra sommaren för 13.000.

Med en honda 8 hk 4-takt och bra segel. 

Visst, han har köpt sprayhood och sittbrunnskapell men han njuter och seglar så mycket det går.

En Maxi 77 för du garanterat för budgeten men undvik inombordare, kostar fläsk att fixa.

Jag ska nog inte underskatta att kolla på lite mindre båtar heller, kommer oavsett ta några år innan jag ger mig ut på kontinentlånga sträckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, ChristerN said:

Hel motor. Ja, det är möjligt. Bäst går de flesta segelbåtar över 7 meter med en inombordare men dessa är ofta dyra men enkla att reparera. Utombordare kan vara enkla de också men då behöver de vara av en äldre sort och två-taktare.

 

Vad gäller dina seglingskunskaper skulle jag säga att kan man segla en e-jolle (eller andra liknande jollar) på ett bra sätt då lär man sig större segelbåtar ganska lätt. Den där känslan när det är fart och när det inte är det är liknande men lite trögare med en större båt, generellt sett.

 

Lycka till!

Jag hade en VW bubbla - ska man tänka sig att det är ungefär samma nivå på meket? Har aldrig öppnat en motor, men förgasare, fördelare, tändstift, slangar, inga problem.

 

Det enda jag behöver refresha är nog kunskaper kring hissa segel och använda genua/fock, själva seglandet är jag inte orolig över!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Jackiie:

Jag hade en VW bubbla - ska man tänka sig att det är ungefär samma nivå på meket? Har aldrig öppnat en motor, men förgasare, fördelare, tändstift, slangar, inga problem.

Ja, vad gäller en utombordare. En äldre dieselklump kan det vara lite annat med. Bl a saknas ju förgasare, fördelare och tändstift… såklart. Men inget är ju omöjligt, jag håller liv i min MD5 från 1980. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jackiie:

Jag hade en VW bubbla - ska man tänka sig att det är ungefär samma nivå på meket? Har aldrig öppnat en motor, men förgasare, fördelare, tändstift, slangar, inga problem.

Med en äldre två-taktare utan insprutning ser jag flera likheter med en gammal bilmotor. Bubblor har jag dock aldrig meckat med. 
I sammanhanget ska man väl också skriva att två-taktare oftast är ganska slitna då de oftast har ett antal år på nacken. Sen är de ju inte direkt miljövänliga heller…

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkar du hålla liv i en gammal bubbla så tror jag inte att en gammal inombordare blir särskilt svår att hålla liv i.

är det någon som någonsin slitit ut en gammal diesel från 70 talet?

Att de tillslut rostar sönder eller fryser sönder om man inte har glykol i motorn (till skillnad från fin boxermotor) är nästan det enda som tar död på dem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

16 hours ago, Jackiie said:

Helt skrov, hela segel, hel motor - möjligt eller svårt för den budgeten? Förstår själv att det inte kommer vara top notch, och att risken att behöva fixa något ökar ju längre ned i pris en går.

 

Jag är väl överlag inriktad på en Vega, då den också verkar vara vanlig nog för att enkelt hitta information om och hjälp till, samt antalet exemplar som alltid verkar vara till salu.

Du kan även spana in IF:en om du gillar att kunna välja och vraka bland exemplaren och ha gott om information till hands. Klassförbundet har ett mycket bra webbforum med svar på det mesta.

 

Den har inte lika stor inre volym som en Maxi 77 eller Vega men den passar fint för långa personer då kojerna är rejält långa både i salong och förpik och pentry är placerat så att man står i rufföppningen och lagar mat. 

 

Relativt lättsåld båt när du vill byta ifall du hittar ett fräscht exemplar. Den angivna budgeten ska inte behöva vara några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en sväng runt marinor och längs kustvägarna. Garanterat hittar du flera "övergivna" båtar som stått i flera år. Står den i närheten av ett hus gå in och fråga vad de vill ha för den. 

Skulle tippa att du kan bli ägare till flera båtar alldeles gratis på det viset. Ja transportkostnad för objektet lär du få betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev b_syrsa:

Ta en sväng runt marinor och längs kustvägarna. Garanterat hittar du flera "övergivna" båtar som stått i flera år. Står den i närheten av ett hus gå in och fråga vad de vill ha för den. 

Skulle tippa att du kan bli ägare till flera båtar alldeles gratis på det viset. Ja transportkostnad för objektet lär du få betala.

Å andra sidan är det väl störst risk för mögel i såna exemplar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Å andra sidan är det väl störst risk för mögel i såna exemplar.

Kan vara en sådan risk. Men tittar man på de där inte täckningen blåst sönder helt så går det säkert att finna bra exemplar där ägaren även tagit hand om alla textilier mm. Dvs tagit in dem och förvarat dem inomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev b_syrsa:

Kan vara en sådan risk. Men tittar man på de där inte täckningen blåst sönder helt så går det säkert att finna bra exemplar där ägaren även tagit hand om alla textilier mm. Dvs tagit in dem och förvarat dem inomhus.

Fast är båten ordentligt täckt och tömd är det är ju inte en sådan där billig ”övergiven” båt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast är båten ordentligt täckt och tömd är det är ju inte en sådan där billig ”övergiven” båt..?

En gång trodde ägaren att han/hon skulle sälja den året efter och tog ut allt ur den. Året efter konstaterade han/hon att den sjunkit i pris så han/hon ville inte sälja utan väntade på bättre tider, som inte kom. De är de båtarna som skall letas efter.

Säger inte att det finns många men de finns. Dock har de blivit färre under Corona, många som såldes då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, adeseaso said:

 

Du kan även spana in IF:en om du gillar att kunna välja och vraka bland exemplaren och ha gott om information till hands. Klassförbundet har ett mycket bra webbforum med svar på det mesta.

 

Den har inte lika stor inre volym som en Maxi 77 eller Vega men den passar fint för långa personer då kojerna är rejält långa både i salong och förpik och pentry är placerat så att man står i rufföppningen och lagar mat. 

Du råkar inte ha några mått på kojerna eller förpiken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev b_syrsa:

En gång trodde ägaren att han/hon skulle sälja den året efter och tog ut allt ur den. Året efter konstaterade han/hon att den sjunkit i pris så han/hon ville inte sälja utan väntade på bättre tider, som inte kom. De är de båtarna som skall letas efter.

Säger inte att det finns många men de finns. Dock har de blivit färre under Corona, många som såldes då. 

Jo, jag fattar.
Men det du beskriver innebär i praktiken att man skall snoka runt kring varenda vältäckt och tömd båt på och omkring en massa marinor och fråga om den är till salu och hoppas på ett fynd..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, Peter_K said:

Jo, jag fattar.
Men det du beskriver innebär i praktiken att man skall snoka runt kring varenda vältäckt och tömd båt på och omkring en massa marinor och fråga om den är till salu och hoppas på ett fynd..?

Det var så jag fick tag på en ”ny” motor till min bubbla när den gamla förlorade en cylinder, så jag förstår faktiskt iden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Jackiie said:

Du råkar inte ha några mått på kojerna eller förpiken?

Jag är 190cm och ligger bra i förpiken, så den är iallafall längre än så. I salongen är stickkojerna två och en halv meter eller så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, adeseaso said:

Jag är 190cm och ligger bra i förpiken, så den är iallafall längre än så. I salongen är stickkojerna två och en halv meter eller så. 

Tack för info! Skulle en 170-pojkvän också få plats bredvid, förutsatt att man inte vill tvinna ihop fötterna?

Redigerad av Jackiie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft en Maxi 77 i 10+ år. Bäst är salongskojen som fortsätter som stickkoj. I förpiken blir det hemskt smalt för fötterna om man har en lång fru. Min är 178 så det är kanske lättare med din lite kortare...

 

Sov man själv upplevde jag aldrig att det va problem.

 

Edit: Nu har vi ju en 210x210 säng hemma så vi prioriterar verkligen att ha gott om plats för fötterna...

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-03 vid 14:46 skrev Dava:

Edit: Nu har vi ju en 210x210 säng hemma så vi prioriterar verkligen att ha gott om plats för fötterna...

Vi prioriterar fortfarande efter 35 år att ligga på fenderavstånd som längst, gärna närmare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte förbi en sunkig Vega i Utlängan, en liten by en bit från Höganäs mot Ängelholm. Den kan du nog få gratis. Ser den bara från utsidan å den behöver två rejäla skurborstar minst.

Du kan få provsegla med min Fingal nästa vår, inte så långt från Västerås, hon finns vid  Hjulsta bro, 3km fågelvägen därifrån. Styrbordskojen fortsätter in i stick-kojen så en person på >2,20 får nog plats där....😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog chans att hitta en bra båt till ett bra pris våren 2022 när/om corona är nästan bortglömt och några fler än vanligt vill sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Johnsson 26 får du för 30’ även om många ägare tror de är värda det tredubbla. En maxi 77 i bra skick får du för 15-20. Bli inte avskräckt  av priserna på blocket. De båtar som ligger där (I synnerhet nu) är de som är så överprisade att de inte gick att sälja. Båtar till bra pris försvinner på några dagar. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar också maxi 77. Köpte min för 22 000 och då ingick även ett sittbrunnskapell, något som jag verkligen kan rekommendera dig att skaffa om du avser att bo i båten. Sittbrunnen omvandlas då till ett rymligt extra rum med ståhöjd. 

Bästa vore ju om båten du köpte redan hade ett sådant, annars kostar ett nytt ca 20.000kr så hittar du en maxi 77 för 10.000 har du kanske råd att köpa ett nytt sittbrunnskapell. 

 

I övrigt tycker jag Maxi 77an är rymlig för sin storlek, jag är 1.87 lång och sover gott i förpiken.  

Har även utrustat båten med frys och toa. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/4/2021 at 6:09 PM, Mackey said:

Det finns nog chans att hitta en bra båt till ett bra pris våren 2022 när/om corona är nästan bortglömt och några fler än vanligt vill sälja.

Då får jag vara optimistisk helt enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/4/2021 at 6:05 PM, Ruskpricken said:

Åkte förbi en sunkig Vega i Utlängan, en liten by en bit från Höganäs mot Ängelholm. Den kan du nog få gratis. Ser den bara från utsidan å den behöver två rejäla skurborstar minst.

Du kan få provsegla med min Fingal nästa vår, inte så långt från Västerås, hon finns vid  Hjulsta bro, 3km fågelvägen därifrån. Styrbordskojen fortsätter in i stick-kojen så en person på >2,20 får nog plats där....😃

Helt klart intresserad! Kommer bli svårt att bestämma sig för något utan att kolla runt i verkligheten. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...