Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Rekommendera Poster

Hej alla, under sommaren så skaffade jag min första segelbåt (en stortriss) och jag vet att det är sent för det men nu är det dags för mig att ta upp båten vilket då inkluderar att avmasta. Har ni några tips/Trix och gärna hur jag gör det i olika steg då jag inte har tidigare erfarenhet. All hjälp är Uppskattad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Välkommen i gänget.

Strotrissens mast är inte tyngre/större än att man kan masta av den för hand. Be en kompis om hjälp. En håller i masten å en lossar vant å stag.  Sen lägger man bara ner masten å transporterar iväg den.

Om din första båt? Hur mycket vet du om vad grejerna heter? De där "snörena" i sidled kallas för vant. Wire framåt å bakåt heter stag. Jag är inte säker på om stortrissen har stag mot baken på båten, aktern. Andra kommer säkert att svara å ge dig mera tips.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stortriss var även min första båt.

Mastas lätt av och på av två personer.

Många år sedan nu men vill minnas att vi började ta av akterstaget och sedan fällde masten framåt. Omvänd ordning vid påmastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kan en sån mast väga? 35-40 kg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Vad kan en sån mast väga? 35-40 kg?

Knappt hälften ser det ut som, med tanke på hur den här herrn jonglerar med sin mast alldeles ensam. Har man en kompis borde det vara enkelt, och man slipper ha en klyka. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...