Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Nordstar-tanten

Vintertäcka Nordstar 28

Rekommendera Poster

Jag har sett en hyttbåt (tror det var en Nauticat) där de ställt svarta PVC-slangar från reling till reling. De är rejält styva och bär upp bra. Sen gäller det att hitta på något för att hålla samman dem längs takåsen och en bit upp från däck så de inte viker sig av snötrycket från presenningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Saga 315 som jag har en NOA-ställning till. Ett par stöttor på marken framför fören med en tvärstötta, ett par på fördäck, en pinne på hyttaket, ett par stöttor på akterdäck och ett par med tvärslå på marken akter om båten. 
Ovanpå denna drar jag rep fram och tillbaka från pulpit och över ställningen och till pulpit på andra sidan för att förhindra att det bildas ”säckar” med snö och is. Ovanpå detta sätter jag två tunga pressar som får gå ca 0,5-1m omlott på mitten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en hyttbåt, egentligen är den så tålig att den inte behöver täckas öht.

Men det kan ju vara en vinst med att inte få en massa blötsnö som ligger och tynger på däcket.

Jag har Press & sons täckställning som skruvas fast i båtens räckverk. Det är sammanlagt tio teleskopiska stöttor som håller upp en takås. Fura av dessa stöttor är kortare och kläms fast innanför sargen på hyttens tak. 
På ställningen vilar sedan tre presenningar av medelgod kvalitet. Dessa hålls på plats med spännband. Utskjutande delar liksom bandspännarna är madrasserade med bubbelplast.

I aktern hänger jag upp en mindre trekantig billig presenning i gavelhålet, men förut är det helt öppet, det blir bra drag och ventilation under presenningarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstog mig, det är sammanlagt åtta teleskopiska stöttor, och fyra av dessa på hyttens tak.

På hyttbåtar med nedsänkta gångytor på däck liksom fördäck och en stor öppen yta på akterdäck, som det är på Nordstar, Targa, Minor/Sargo, Triton och liknande flytetyg kan det samlas några kubikmeter blötsnö som kan orsaka skador eller i värsta fall få båtens uppallning att svikta. Regn går ju an, då det rinner ut i självlänsarna, om man nu pallat upp båten så att det rinner bakåt. Men just nederbörd av typen "blötsnö" kan ställa till det. Nu är just snö lika sällsynt som torsk här i Blöteborg och kringflytande farvatten, möjligen har en av Golfströmmens utlöpare någonting med det att göra, och/eller klimatförändringen, men man vet ju aldrig, det kan ju komma ett sådant där kraftigt snöoväder så att man tvingas sätta dubbdäck och snökedjor på rullskidorna.

 

För övrigt hade vi relativt nyligen en bra diskussionstråd angående täckning i allmänhet och vad för kvalitét på presenningar man skall välja. Billiga lättviktspresenningar brukar blåsa sönder under den första höststormen, om de håller ens så länge. Bättre med kvalitét, och typ ryggsparande med tre eller fler mindre överlappande presenningar än en stor och jättetung.

Sedan brukar valet stå mellan NOA och Press & son när det gäller färdigköpta täckställningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Å harre jävvlar va dyra dom e Ida.

Ja feck ännu min mä på köpet.

 

Däremot har jag den stora bocken Bru.. nä den stora Tyresöbocken x 3 samt Biltemas trefot i fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-05 vid 21:16 skrev Nordstar-tanten:

Tack snälla för era svar, får kolla på detta så hoppas jag vi kommer fram till nåt som funkar.

Köp inte för stor presenning, köp istället två eller tre mindre av hyfsat bra kvalitet.

Sedan kanske NOA eller P&S är av samma kvalitet, men jag upplever att P&S har rejälare beslag och lättare att jobba med. Min P&S har dessutom inga stöttor som når marken, allt är fastskruvat i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-05 vid 21:16 skrev Nordstar-tanten:

Tack snälla för era svar, får kolla på detta så hoppas jag vi kommer fram till nåt som funkar.

Om du väljer en ställning som har stöttor på marken kan det vara bra att kolla med hamnen att det är ok innan köp. Det finns hamnar som inte tillåter "markstöttade" täckställningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev McLasse:

Om du väljer en ställning som har stöttor på marken kan det vara bra att kolla med hamnen att det är ok innan köp. Det finns hamnar som inte tillåter "markstöttade" täckställningar.

Därför att dom kan skada asfalten?

Jag har sett exempel på där plastskyddet, doppskon, som sitter längst med på stöttan gått sönder och där röret gått igenom asfalten. Man kan lägga en skiva, planka, plåtbit eller en betongplatta under, men sådana kan ju komma ur läge när vindarna tar tag i täckningen och ruskar om densamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Därför att dom kan skada asfalten?

Nej, i min vinterhamn finns några platser, precis vid kajen, där de inte vill att det skall byggas "båthus" som blir ståendes. Därför får vi som har de platserna bara ha däcksbundna ställningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev McLasse:

Nej, i min vinterhamn finns några platser, precis vid kajen, där de inte vill att det skall byggas "båthus" som blir ståendes. Därför får vi som har de platserna bara ha däcksbundna ställningar.

På så vis.

Jag minns att min salige far och flera andra blev ersättningsskyldiga till Grefab någon gång på tidigt 1970-tal, då deras rörställningar (modell byggnadsställning) gjorde perfekta runda hål i det då endast 15 mm tjocka asfaltslagret.

Kraven avskrevs dock efter ett stormigt möte (hård bris till styv kuling) mellan Björlanda Kiles hamnförening och Arendals segelsällskap (som senare bytte namn till BKSS) på ena sidan och Grefab med dåvarande byrådirektören Kaj Harteilus på andra sidan förhandlingsbordet.

 

(Ja det var samme Harteilus som tillsammans med Yngve Rydholm skrev boken "Tistlarna - Strömstad : leder och hamnar i Göteborgs och Bohusläns skärgårdar", boken man kunde navigera efter från söder till norr, men hopplöst tvärtom eftersom man då fick läsa "baklänges"...)

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag minns att min salige far och flera andra blev ersättningsskyldiga till Grefab någon gång på tidigt 1970-tal, då deras rörställningar (modell byggnadsställning) gjorde perfekta runda hål i det då endast 15 mm tjocka asfaltslagret.

Det skulle inte förvåna mig om de ville ha ersättning för ett helt nytt lager asfalt ("bäst att ta till när vi ändå håller på").

 

8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det var samme Harteilus som tillsammans med Yngve Rydholm skrev boken "Tistlarna - Strömstad : leder och hamnar i Göteborgs och Bohusläns skärgårdar", boken man kunde navigera efter från söder till norr, men hopplöst tvärtom eftersom man då fick läsa "baklänges"...

Då har du missat del två: Strömstad - Tistlarna...

 

 

Nej, nu får det allt bli vår igen! Fast då missar man i och för sig skidåkningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev McLasse:

Det skulle inte förvåna mig om de ville ha ersättning för ett helt nytt lager asfalt ("bäst att ta till när vi ändå håller på").

 

Då har du missat del två: Strömstad - Tistlarna...

 

 

Nej, nu får det allt bli vår igen! Fast då missar man i och för sig skidåkningen.

Jag vet att det var ett j_kla liv på gubbarna i hamnen, flera kom från arbetarklassen och visste hur man protesterade, man kunde jargongen och behärskade vokabuläret.

 

Ja den boken är omfattande, man lärde sig vad det innebar att ”kära en udde” det vill säga runda udden så nära det bara gick med tanke på vattendjup och båtens djupgående.

Men nej, det blev aldrig någon del två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men nej, det blev aldrig någon del två.

Det hade blivit en given hit!

 

Och tänk vad pengar man sparat om man hade kunnat segla hem från Strömstad i stället för att frakta båtarna på lastbil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev McLasse:

Det hade blivit en given hit!

 

Och tänk vad pengar man sparat om man hade kunnat segla hem från Strömstad i stället för att frakta båtarna på lastbil.

I dåtidens seglingsbeskrivningar var det mycket text, en del svartvita bilder och någon enstaka kartskiss.

Idag är det ju annorlunda med lagom mycket text, bra färgbilder från drönare eller helikopter där grund, bergöglor, toaletter med mera är inritade.

Att läsa omskrivna bok idag är nästan som att försöka förstå holländska navigationsanvisningar och handritade sjökort från 1600-talet. Det har sin charm, hemma i fåtöljen, men svårt att använda ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...