Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dava

Nytta av sprayhood?

Rekommendera Poster

Behöver sy ett nytt hamnkapell till min Soling, så här ser det ut idag.

 IMG_20200419_154000.jpg.0f303fab79700f0ecd6410a0a750c92d.jpg

 

Skulle det vara en poäng att göra det i form av en sprayhood man kan använda även när man seglar, så som på denna bild:

473306833_G2spray2.jpg.02f4404c40e4bd90065fecbce8022624.jpg995396317_G2sprayhood.jpg.df9a252a0fcc2fe663c64c333e308457.jpg

 

Sen skulle man ansluta bomkapellet efter detta och låta allt hänga i bommen och hållas ut av lattor på sidorna. Till skillnad från tidigare hamnkapell tänker jag att bommen med storseglet kommer utanför kapellet, vilket kanske gör det lite mysigare. Storfallet får vara dirk så att bommen inte behöver ligga uppepå allt.

 

Tanken är även att ha en stadig båge bak på sprayhooden som man kan hålla sig i om det går fort, både när den är uppfälld men även när man fäller bågen frammåt. Allt kommer vara fäst med snabbfäste så att jag kan lägga undan allt när vi ska delta i kappseglingar.

 

Hur användbar tror ni att sprayhooden kommer att vara? Kommer det ge visst stänkskydd eller är det en dum återvändsgränd som krånglar till hela projektet? 

Solingen är en förvånandsvärt torr båt, men en och annan våg stänker ibland ner oss...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är min tråd på Maskinisten.net

 

Har s a s fixat med allt du nämner, o lite till. 

 

- Gasfjäder som lyfter bommen, typ Rodkick. 

 

- Grabbräcke. Fast köp färdiga RF-böjar på nån VVS-butik. 

 

- Eget sytt sittbrunnskapell.

 

Mm mm

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3460401#p3460401

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör!

Om du visste hur mycket jag längtar efter en sprayhood, gärna kombinerat med "supstuga" i hamn. Hatar att sitta ute i regn å rusk fjättrad vid rodret. I såna lägen skulle jag kunna ge bort båten gratis.

Funderar åsså på att hänga nått i bommen. Hade likn. på förra båten. En inre styrplats som Thallatha har på sin båt vore smaskens, men fingaln är för liten för det.

Kommer du på nått smart så dela med dig tipsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att en sprayhood ska gå nästan helt ut till sidan av skrovet, i synnerhet på en smal båt. Det mesta som skvätter kommer ju i det yttre området. Vi har en ganska smal sprayhood, och det är en rätt liten zon som är torr och vindskyddad. Med en bredare hade det varit bättre. Vår kan inte göras djupare eftersom storskotet är precis akter om, och bredare är också svårt eftersom överbyggnaden är ganska smal.

Jag håller med Ruskpricken om att en inbyggd sittbrunn/styrplats vore skönt.

Min drömbåt, om jag hade haft råd och tid att bygga en från grunden, hade haft en helt innesluten sittbrunn, med möjlighet att öppna bakåt, och även alla vinschar, avlastare och annat inne, på bekvämt avstånd från en framåtvänd styrplats mitt i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasta glasrutor eller sprayhood ....

Om man har en välseglande klassisk snygg dam som Soling gäller det att väga av mellan linjer och bekvämlighet. Om man har roderpinne är det ganska skönt att vid skitväder sitta långt fram och få väderskydd av en sprayhood. Fundera noga innan du bestämmer dig för hur stor sprayhooden skall bli.

 

Systerbåtens sprayhood ser snygg ut tycker jag.

Idag har vi ratt och när det regnar/blåser småspik är det ingen som erbjuder sig att styra och då drömmer jag mig tillbaka till Scampin där jag kunde ta skydd bakom sprayhooden 🙂

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder ofta autopiloten, med fjärrmanöverering. 

Gött när det t ex regnar, att krypa så långt fram det går i sittbrunnen. 

 

Någon gång har jag haft sittbrunnskapellet uppe. Men då kan jag inte använda storseglet, bara förseglet, eller motor. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev skippeer:

- - -

Om man har roderpinne är det ganska skönt att vid skitväder sitta långt fram och få väderskydd av en sprayhood. Fundera noga innan du bestämmer dig för hur stor sprayhooden skall bli.

- - -

En bra modell för bättre skydd är att förlänga eller låta tillverka en längre rorkult. Det gör stor skillnad att komma ett par dm längre fram på sittbrunnsbänken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-01 vid 14:39 skrev Dava:

Sen skulle man ansluta bomkapellet efter detta och låta allt hänga i bommen och hållas ut av lattor på sidorna. Till skillnad från tidigare hamnkapell tänker jag att bommen med storseglet kommer utanför kapellet, vilket kanske gör det lite mysigare. Storfallet får vara dirk så att bommen inte behöver ligga uppepå allt.

 

Vi har sprayhood som förlängs, via dragkedja, med ett sittbrunnskapell. Sittbrunnskapellet hålls uppe med en båge strax bakom ratten och sluttar sedan ner mot sarjen i en brant vinkel.

Vårt kapell är ca 2 m långt efter sprayhooden och en båge fungerar finfint.

Vi kan rulla upp sidorna så sittbrunnskapellet kan fungera som en bimini. En smal remsa kapell blir kvar i varje aktie hörn för att hålla kapellet spänt.

 

Sprayhooden på dina bilder är ganska smal och då kanske lattor i taket är bättre så du kan dra ut sidorna längre och vinna utrymme invändigt.

 

I övrigt tycker jag sprayhooden på dina bilder är riktigt snygg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era åsikter. Det blir nog inte något sprayhoodbygge denna vintern heller, men jag ska ha med mig era tankar inför seglingen nästa sommar. 

 

Sprayhooden på mina bilder i TS är väldigt snygg, men som Raol kommenterade så kommer den förmodligen har väldigt liten effekt om den inte går hela vägen ut.

 

Skulle gärna ha ett riktigt sittbrunnskapell som man kan sitta under när man sover över i båten. Då behöver det vara så stort att man kan sitta på sidorna. 

 

Edit: Blev väldigt inspirerad av Hybros bilder på Maskinisten! Snyggt jobbat. 

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade lite tid över idag och en båge från en maxi 77 (till det lilla tältet som sitter över ruffluckan).

Den pyttelilla bågen var ganska stor på Solingen, så ska jag använda den får den kapas på någotsätt.

 

Jag hade inte något bra tyg eller plast, så här har jag slängt över tyget från bomkapellet:

IMG_20211109_145932.jpg.d4d937309a9f60a679744801009573fd.jpg

 

Inte lika snyggt som på bilden överst... Men sprayhooden går över de första 2/5 delarna av sittbrunnen så att man fortfarande kan sitta två-tre pers på sidan. Men vill något barn lägga sig så kommer det inte stänka ner dem lika mycket. Sen skulle det vara en smal sak att göra en förlängning att lägga på bakåt.

 

Sätter jag bågen på andra hållet skulle man kunna täcka hela sittbrunnen, men det skulle inte gå att använda när man seglar.

 

Det blir alltså en smal sprayhood så att man fortfarande blir nerstänkt på kroppen, men å andra sidan kan man gå förbi den om man måste fixa något..

 

Vad tror ni?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dava:

Vad tror ni?

Att helt skydda sig från vattenstänk i en Soling kräver antagligen ganska mycket duk.

Jag tror att om sprayhooden blir för stor så den blir i vägen och inskränker på seglingen kommer ni inte att använda den.

Ditt test ser snyggt och praktiskt ut. Storleken du har på bilden tror jag blir perfekt. En sprayhood som ger det där lilla skyddet som behövs i bland men som inte är i vägen eller stör när ni är ute och seglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...