Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thoen

Montera ny badstege på SeaRay 200

Rekommendera Poster

Hej!

Håller på att fundera på hur vi ska montera en ny badstege på en bekants båt, en Sea Ray 200. Vi d köpet var den ursprungliga stegen bortmonterad och skruvhålen igenplastade. Det går att se hur den var monterad och badstegen var kort och verkar ha blivit monterad samtidigt som båten byggdes ihop.

 

Nu till problemet. Tanken är att montera en kassettstege under badplattformen som är ungefär 50 cm bred och 50 cm djup och alltså har tillräcklig plats. Problemet är att plattformen är ihålig och det är inte utrymme att sticka in handen och kunna få fast bultar inne i det utrymmet. Då tänkte vi sätta genomgående bultar, typ rostfria vagnbultar. Då kommer det ett nytt problem, jag misstänker att om man försöker dra bultarna tillräckligt hårt kommer man att deformera plattformen. Det skulle vara bra att få in någon form av distans inne i plattformen. Träbitar vore kanske möjligt trots att väggen till motorrummet är i vägen. Lite trist med trä som väl kommer att mjukna och ruttna med tiden.

 

Då kom det en lysande idé, skull vara tacksam med återkoppling. Om man fyller hålrummet med fogskum skulle det räcka som distansmaterial? Kommer fogskummet att expandera för mycket inne i plattformen och trycka isär den? Vet inte riktigt vilka krafter det rör sig om jag har bara använt fogskum i träomgivningar.

En idé är att bara borra fästhålen uppifrån trycka i en lite dos fogskum i varje hål, sedan borra klart och montera.

 

Kommer fogskummet att räcka som distans? Hur är det med fogskum och fukt? Finns det olika kvalitéer som klarar fukt bättre eller sämre.

 

Bifogar en bild som försöker förklara hur tankegångarna går.

SeaRay (2).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

En idé är att borra ett grövre hål i en sida där bulten skall sitta och trä ett rör, koppar eller rostfritt, utanpå bulten, bara så stort att bulten går igenom, då har du en distans i röret att dra emot. Jag skulle gjort det större hålet på undersidan då översidan har dragbelastning och det grövre hålet försvagar något.

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag har faktiskt tänkt på iden med ett rör men kom inte längre än till att ha ett större hål i båda hålen och då inte fått riktigt kläm på plastytorna din idé kan fungera ska tänka på saken. Återstår dock frågan kan skum stå emot en rejäl åtdragning av bultarna i så fall borde det vara en Ok lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...