Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndreF

Landströmen dog

Rekommendera Poster

Något konstigt hände mig nyss, var ute med båten och hade landström inkopplat för att köra lite element osv. Min sambo drar igång vår elspis också och då säger elen ifrån, för många ampare drar samtidigt. Vanligt fall är det bryggans el som går men denna gången är det något i båten som är konstigt. Den minsta säkringen som jag hittar är 15 ampare i båten men bryggans ligger på 10. Har felsökt att bygga fortfarande ger el in till båten men huvudströmbrytaren får ingen el. Vet någon vad som kan ha hänt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev AndreF:

Har felsökt att bygga fortfarande ger el in till båten men huvudströmbrytaren får ingen el. Vet någon vad som kan ha hänt?

Om du har el "in" till båten (hur vet du det ?) men inget vid huvudströmbrytaren (förutsätter att du menar centralens 230V-huvudbrytare), är ju felet däremellan. Det har du ju redan svarat på själv.

 

12 minuter sedan skrev AndreF:

Vanligt fall är det bryggans el som går men denna gången är det något i båten som är konstigt

Ni brukar alltså blåsa bryggans säkringar 🤔 ?  F.ö. är 15A en synnerligen ovanlig storlek på landströmssäkring i en central. Undrar om det är troll i centralen....

 

På frågeställningen att döma tycker jag du skall ta hjälp av en elektriker.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra tips, om man inte kan eller ids felsöka själv. 

 

Detta är ingen finelektronik precis. 

 

Så leta rätt på nån intresserad som studerat t ex fysik i åk9 seriöst, så löser denne problemet. 

 

Hur var det med dina studier? 

 

Nåväl. Kan ju vara nån utländsk båt 15 A säkringar. 

Ponera att t ex en ledare i systemet ärgat av, eller nån förskruvning med tiden ballat ur i t ex kabelintag, i säkringsskåp, avbrott i ledare e t c, då händer just detta. 

 

Men har du själv inte kunskaper att felsöka å det enklaste med ett Biltema instrument, på ett säkert sätt, så betala en elektriker. 

 

Utan kunskaper blir det lätt brända fingrar o annat otrevligt. 

 

Det är Du som innehavare av anläggningen, som är ansvarig för drift och användning. 

 

En fråga. Det är väl inte en skuta byggd för 110 V AC? 

I så fall lever du farligt. 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en amerikansk åt i grunden men byggd i England och fraktas till Finland och sedan Sverige. Men eftersom just el är inte min specialitet tror jag får kalla in experterna. Tänkte om någon hade en fin Quick fix som de kunde vara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev AndreF:

Ja, det är en amerikansk åt i grunden men byggd i England och fraktas till Finland och sedan Sverige. Men eftersom just el är inte min specialitet tror jag får kalla in experterna. Tänkte om någon hade en fin Quick fix som de kunde vara. 

Quick fix när det gäller 230V och landström existerar inte. Dessutom är nog de som är kunniga på ett forum som detta väldigt restriktiva med att ge instruktioner om var man skall pilla, om det är uppenbart genom sättet som frågan ställs eller problemet förklaras på att frågeställaren inte har tillräcklig starkströmskunskap.

 

Det är nämligen livsfarliga saker som vi talar om, och med det felet du verkar ha skall du anlita en sakkunnig som kan hjälpa dig på plats. Räkna också med att din landströmsanläggning i värsta fall kan behöva bytas ut helt om den har ett brokigt förflutet.

Men det är för din och dina näras säkerhet, inte för att elektrikern skall tjäna pengar. Eller att vi inte vill hjälpa dig.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev AndreF:

Min sambo drar igång vår elspis också och då säger elen ifrån

Jag håller med övriga om att anlita en elektriker.

Men, har du kollat jordfelsbrytaren? Om du inte har någon i båten kanske du har en portabel som sitter på sladden in i båten? Min tanke är att det kan vara något tokigt med spisen som drar jordfelsbrytaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi låg vid hemmabryggan (Grefab hamn) började landströmsladdaren krångla (detta var för några år sedan så detaljerna är glömda).
Det visade sig att Mastervolt 50 amp laddaren som var bara några år gammal inte gillade 190 Volt som det plötsligt var i bryggans elnät. Jag mätte i ett uttag ombord i båten för att göra det enkelt för mig. Idag har jag ersatt med en Victron IP43 laddare som sägs klara att justera varierande spänning från land.

 

Kanske @AndreF har en voltmeter ombord som kan mäta om det är 230 Volt växelström i ett uttag ombord eller iland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

230 Volt växelspänning...

 

Växelström först vid belastning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Hybro:

230 Volt växelspänning...

 

Växelström först vid belastning. 

Korrekt men kanske lite petimetrigt?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo.... Men det verkar inte som om folk bryr sig. 

 

Allt som har med el att göra, åker ned i samma gryta typ, och så hoppas man på att nån annan förstår. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Jo.... Men det verkar inte som om folk bryr sig. 

Kanske är det så men kanske är det istället så att ett lite felaktigt uttryck faktiskt förstås lite bättre av en amatör, vilket TS uppenbarligen är.

Jag upprepar uppmaningen om att anlita en elektriker för problemet och gillar att TS dels erkänner sig vara okunnig och dels ställer frågan här istället för att, som jag tror de flesta gör, börja mecka vilt med installationen.

Men jag kan ju ha fel 😇

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...