Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
NimbusTobbe

Selva antibes

Rekommendera Poster

Hej 

jag har 2 frågor då jag kört fast lite. Har en selva 30hp antibes som inte vill starta. 
ställde båten på båtplatsen och den fungerade då. Nu startar den inte och motorn är helt död. 
batteri över 13v och är ok. Har varit inne på om det är tändningen som lagt av då det inte händer någonting när man vrider på. 3 veckor sedan byttes startmotor om det kan ha med saken att göra. Har nu gjort rent det mesta i kabelväg, fanns vatten i tändningslåset. idéer ? 
 

fråga nummer 2 :om man skall byta tändningslås och inte får tag på samma hur vet man hur man skall koppla? Hittar inte el schema till denna motor på nätet. Finns någon som kan förklara detta? Alt finns något sätt att veta om tändningslåset är trasigt? Kan man typ tjuvkoppla innan för att förstå det. 
 

några tips på hur felsöka vidare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vet ålder på motorn kan det säkert hjälpa andra att svara bra på dina frågor.

Sedan kan det nog vara bra att du berättar lite mer om tex "det byttes startmotor". Varför byttes den? Vad var det för fel på den gamla? Vem gjorde bytet? osv.

Och såklart kan ett byte av startmotorn ha orsakat att den nu inte startar!

 

Jag har en Selva från 2018/19 och där är samtliga delar till styrning, gas mm helt och hållet Yamaha. Kanske kan det vara en ledtråd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Om du vet ålder på motorn kan det säkert hjälpa andra att svara bra på dina frågor.

Sedan kan det nog vara bra att du berättar lite mer om tex "det byttes startmotor". Varför byttes den? Vad var det för fel på den gamla? Vem gjorde bytet? osv.

Och såklart kan ett byte av startmotorn ha orsakat att den nu inte startar!

 

Jag har en Selva från 2018/19 och där är samtliga delar till styrning, gas mm helt och hållet Yamaha. Kanske kan det vara en ledtråd?

Hej

 

tack för feedback! ChristerN

 

motor är en 2004 2 takt och start motor byttes då kolen var Tvärsnytt invändning såg ut som den brunnit invändigt. Dock så försökte motor då hoppa igång men nu ingen kontakt alls och stendöd. Har kört med båten ett par gånger efter bytet av startmotorn och den borde inte heller vara helt död. Jag har inte heller någon laddning till batteriet då jag tror generatorn lagt av har 2 batterier som jag byter mellan. Kopplingen mellan tändningslås och motorkablage ser också ut som fan och skall bytas men har fungerat innan. Se bild. Kanske ger en uppfattning hur man kan testa att koppla in ett nytt tändlås 

0B86EDAD-315E-4362-B9FC-A3802BACC8DD.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...